رویکرد آمریکا برای غزه در مرحله پساجنگ با تکیه بر تشکیلات خودگردان

تشکیلات خودگردان فلسطین درآمدهای کسر شده را به مدت سه ماه از رژیم صهیونیستی دریافت کرد و بانک جهانی اعلام کرد که بر اساس توافقی آمریکایی-اسرائیلی برای جلوگیری از فروپاشی تشکیلات خودگردان که همسو با رویکرد آمریکا برای روز پس از جنگ غزه است، ۳۰۰ میلیون دلار را به تشکیلات خودگردان پرداخت کرد و در حال حاضر تشکیلات خودگردان در سکوت برای تضمین بقای خود و ایفای نقشی در آنچه حاکمیت نوار غزه پس از جنگ خوانده شده، تلاش می‌کند.

به گزارش ایسنا، یک مسوول فلسطینی که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با سایت «العربی الجدید» با اشاره به توافق میان دو طرف آمریکایی و اسرائیلی برای جلوگیری از فروپاشی تشکیلات خودگردان که همسو با رویکرد آمریکا «برای روز پس از جنگ غزه» است، گفت: این توافق شامل موافقت آمریکا با مشروعیت‌بخشی به چهار کانون شهرک‌سازی از مجموع پنج کانونی است که اسرائیل پیش از این اعلام کرد و نیز شامل تمدید چهار ماهه تضمین‌های داده شده به بانک‌های اسرائیلی است که با بانک‌های فلسطینی همکاری دارند.

برخی منابع فلسطینی دیگر به شرط افشا نشدن نامشان به العربی الجدید گفتند: ما مسوولان آمریکایی را از این توافق مطلع کردیم و می‌دانیم که دولت آمریکا با مشروعیت‌بخشی به چهار کانون شهرک‌سازی از مجموع پنج کانونی که پیش از این بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل آنها را اعلام کرد، موافقت کرده و ما به آنها اعلام کردیم که بخشی از این توافق نیستیم و درآمدهای مالیاتی فلسطین را که به حساب‌های بانکی تشکیلات واریز شدند، برداشت کردیم چراکه آنها متعلق به ما هستند.

ارتباط بودجه تشکیلات خودگردان فلسطین به روز پساجنگ چیست؟

«محمد مصطفی» نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین چهارشنبه اعلام کرد که وزارت دارایی رژیم صهیونیستی از درآمدهای کسر شده (درآمدهای مالیاتی که رژیم صهیونیستی به نمایندگی از تشکیلات خودگردان اخذ می‌کند) مبلغ ۴۳۵ میلیون شکِل (معادل حدود ۱۲۰ میلیون دلار) مربوط به ماه‌های آوریل و مه گذشته را واریز کرد، همزمان بانک جهانی نیز مبلغی را که سالانه به کشور فلسطین پرداخت می‌کند، از حدود ۷۰ میلیون دلار به ۳۰۰ میلیون دلار افزایش داد که رقمی بی‌سابقه در تاریخ روابط فلسطین با این بانک است، این مبلغ در چند نوبت پرداخت شده و بخشی از آن برای تامین بودجه اختصاص می‌یابد و بخش دیگری از آن برای تامین بودجه پروژه‌های توسعه‌ای اختصاص پیدا خواهد کرد. وزارت دارایی رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه مبلغ دیگری از درآمدهای کسر شده یعنی ۵۳۰ میلیون شکِل (مربوط به ماه ژوئن) را پرداخت کرد و به این ترتیب کل مبلغ واریزی پس از برداشت سهمیه نوار غزه و بودجه‌های اختصاصی اسرا و خانواده‌های شهدا و زخمی‌ها و نیز بدهی‌های تل‌آویو ۹۶۵ شکِل شد.

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی پنج‌شنبه روال مورد نظر اسموتریچ برای مشروعیت‌بخشی به پنج کانون شهرک‌سازی، تحریم‌هایی علیه مسوولان ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین، سلب اختیارات اجرایی از مسوولان جنوب کرانه باختری و به دست گرفتن کنترل مناطق «ب» را که بر اساس توافق اسلو تحت اختیار تشکیلات است، تصویب کرد.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، به العربی الجدید گفت: توافقی اسرائیلی-آمریکایی و حمایتی بین‌المللی برای جلوگیری از فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین وجود دارد چراکه آن از زمان آغاز جنگ در هفتم اکتبر گذشته با کسری شدید بودجه مواجه است.

منابع یاد شده اظهار کردند، دستگاه‌های امنیتی فلسطین شرایط موجود را اینگونه ارزیابی کردند که کسری بودجه تشکیلات خودگردان، باعث شده رام‌الله در مقابل شرایط امنیتی داخلی و فعالیت‌های مقاومت ناتوان شود.

رویکرد آمریکا برای روز پساجنگ

با وجود افزایش عملیات‌های ویژه در کرانه باختری، منابع امنیتی فلسطین با توجه به برخی مسایل از جمله عملیات‌های مکرر رژیم صهیونیستی در جنین و طولکرم که بر ترور نیروهای مقاومت در این منطقه و نابودی زیرساخت‌ها متمرکز است، احتمال می‌دهند که این مناطق در مرحله آتی شاهد برقراری «آرامش» باشند چراکه تعداد شهدای فلسطینی در ژوئن به ۳۴ تن و در هفته اول ماه ژوئیه به ۱۶ تن رسید و علاوه بر اینها نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان نیز خود دست به بازداشت نیروهای مقاومت و خنثی کردن عملیات‌های آنها می‌زنند.

یک مسوول فلسطینی به العربی الجدید گفت: تضمین‌هایی را از طرف آمریکا در این رابطه دریافت کردیم که اظهارات اسموتریچ درباره اعمال تحریم‌هایی علیه تشکیلات خودگردان صرفا به دلیل رقابت و برای حفظ ائتلاف راست در کابینه اسرائیل است، ما چه قبول کنیم چه نه، اسرائیل به شهرک‌سازی‌ها ادامه می‌دهد و نیازی به موافقت فلسطین ندارد و مخالفت نیز آن را متوقف نخواهد کرد.

کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در نشست خود در تاریخ ۲۴ ژوئن گذشته به ریاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان تنها به اعلام مخالفت با تصمیمات کابینه رژیم صهیونیستی بسنده کرد و در نشست تاریخ ۲۹ ژوئن خود به ریاست حسین الشیخ، دبیرکل کمیته اجرایی ساف نیز تنها افزایش فعالیت‌های مردمی در تمامی استان‌ها و اردوگاه‌ها و مناطق برای حمایت از اسرای فلسطینی را خواستار شد و هیچ تصمیم جدیدی نگرفت و یا تصمیم‌های قبلی دو شورای ملی و مرکزی و کمیته اجرایی ساف به عنوان مثال در ارتباط با لغو به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را در پیش نگرفت.

برخی منابع نزدیک به سران فلسطین به العربی الجدید گفتند: سران فلسطین هیچ یک از تصمیم‌های قبلی و یا جدید را علیه اسرائیل اجرا نخواهند کرد چراکه در حال حاضر درگیر اجرای رویکرد آمریکا برای روز پساجنگ هستند که دارای ۱۰ بند بوده و به «بیانیه مشترک دو طرف فلسطینی و اسرائیلی درباره اصول حمایت از آینده صلح» مشهور است و در آن تشکیلات خودگردان از طرف دولت آمریکا و برخی کشورهای عربی و به صورت مشخص عربستان، مصر و اردن مامور به دست گرفتن قدرت حاکم است. در یکی از بندهای این بیانیه آمده است، در نهایت کرانه باختری و نوار غزه باید تحت کنترل تشکیلات خودگردان که شامل حاکمیت مدنی و مسوولیت‌های امنیتی است، یکپارچه شود.

وب‌سایت «الترا فلسطین» اعلام کرد، تشکیلات خودگردان کار خود در نوار غزه را با هماهنگی رژیم صهیونیستی و کمک برخی سازمان‌های بین‌المللی آغاز کرده و به عنوان مثال این تشکیلات دو روز قبل به شرکت برق نوار غزه دستور داد کار تعمیر یکی از مهمترین خطوط برق آن را پس از هماهنگی رام‌الله با تل‌آویو آغاز کند.

این منابع به العربی الجدید گفتند، تشکیلات خودگردان اجرای رویکرد خود را که شامل ممنوعیت اقدامات تحریک‌آمیز و اصلاح ساختار آموزشی و حمایت‌های اجتماعی است، مطابق بند ۱۰ بیانیه آمریکا آغاز کرده است. این بند می‌گوید، تشکیلات خودگردان فلسطین موظف است دستورکار اصلاحات فراگیری را  اجرا کند که بر حاکمیتی خوب، شفافیت، مبارزه با فساد و نیز اصلاح بخش‌های آموزش و توسعه اجتماعی متمرکز است.

العربی الجدید در ادامه گزارش خود نوشت، پیشنویس طرح واریز بودجه‌های توسعه اجتماعی ویژه اسرا و زخمی‌ها آماده بوده و در انتظار اجرا است.

اما درباره ممنوعیت انتشار مطالب مربوط به عملیات‌های مقاومت فلسطین در رسانه‌ها، تشکیلات بسیار جدی بوده و سال‌ها است از گزارش این عملیات‌ها چه در کرانه باختری اشغالی و چه در داخل اراضی اشغالی امتناع می‌کند و با آغاز حملات به نوار غزه نیز شرایط تفاوتی نکرد، در حالی که رسانه‌های عبری این عملیات‌ها را گزارش می‌دهند و طبق قانون جدید برای رسانه‌ها هر رسانه‌ای که طبق دستورالعمل‌های سیاسی تشکیلات خودگردان اقدام نکند، تعطیل می‌شود.

رسانه‌های رسمی فلسطین پیش از تصویب قانونی در کنگره آمریکا در تاریخ ۲۸ ژوئن گذشته که استفاده از بیانیه‌های وزارت بهداشت غزه را ممنون کرد، از مدت‌ها قبل از ذکر نام این وزارتخانه امتناع کرده و به جای آن عبارت «منابع پزشکی» را به کار می‌برد، همچنین دستگاه اطلاعات فلسطین نیز در شبکه‌های اجتماعی درباره فعالیت‌ها و عملیات‌های مقاومت هشدار داد.

اما در مورد اصلاح برنامه‌های درسی فلسطین که دچار خودسانسوری شدیدی همسو با اسلو و کاملا مطابق رویکرد تل‌آویو است، رهبران فلسطینی اعلام کردند که با هرگونه اصلاحات موافق هستند و به تازگی از میانجی‌های آمریکایی و اروپایی خواستند که کمیته مشترک فلسطینی-اسرائیلی-آمریکایی را جهت پیگیری تمامی اشکال تحریک دوباره احیا کنند.   

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403041812703
  • خبرنگار : 71496