نمایش ۳ گلیم نفیس خراسان شمالی در نمایشگاه ترویجی جغرافیای گلیم ایران

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: سه گلیم نفیس خراسان شمالی در نمایشگاه ترویجی جغرافیای گلیم ایران در موزه فرش به‌نمایش گذاشته شدند.

پروانه کلاته امروز (۱۸ تیر ماه) بیان کرد: در این نمایشگاه آثار ۲۴ استان به‌نمایش‌ درآمده است و ۱۱۲ اثر از مجموع ۲۲۰ اثر ارسالی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خوزستان، فارس، قزوین، کردستان، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، مازندران، لرستان، همدان و مرکزی برگزیده و به‌نمایش گذاشته شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این اداره کل، وی گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی و آشنایی با گلیم مناطق مختلف کشور، آشنایی با آموزش‌های مرتبط با گلیم، حفظ و تداوم کار تولیدکنندگان و تهیه بانک جامع گلیم مناطق مختلف کشور است.

سفره کردی هنر مخصوص زنان عشایر خراسان شمالی است. نقش‌های بافته‌شده در این هنر از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب‌ و رسوم و تاریخ پر فراز و نشیب قومی کردهای این دیار خبر می‌دهد. این نمادها بیشتر نشان‌دهنده‌ی نوع زندگی و نظام اجتماعی و فرهنگی کردهای این دیار است. نمادها در سفره کردی بیانگر کرامت قومی و احترام به طبیعت است. بیشتر نقوش حیوان و انسان در این هنر به چشم می‌خورد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403041812508
  • خبرنگار : 50046