باشگاه ادبیات پایداری کودک و نوجوان در همدان افتتاح شد

به مناسبت روز ادبیات کودکان و نوجوانان، باشگاه ادبیات پایداری کودک و نوجوان استان همدان به صورت مشترک با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان افتتاح شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان دوشنبه  ۱۸ تیرماه در مراسم رونمایی از کتاب«آقا معلم» به مناسبت روز ادبیات کودکان و نوجوانان، افزود:کتاب مهمانی آقا معلم زندگی نامه شهید تقی بهمنی است به طوریکه آقا معلم تنها ۲۵سالش بود که به درجه رفیع شهادت رسید. آقا معلم زمانی که جنگ تحمیلی توسط بعثی‌ها آغاز شد به جبهه رفت. او فرمانده بود در جبهه میانی سر پل ذهاب اما هرگز عنوان نکرده بود. شهید بهمنی زمانی که عازم جبهه‌های جنگ شد تنها دارایی خود را که ۲۵۰۰ تومان بود به همسرش داد تا برای نوجوانان کتاب خانه‌ای تأسیس کنند. 

معصومه ابراهیمی هژیر اظهار کرد: نامگذاری ۱۸ تیرماه، روز درگذشت مهدی آذریزدی، نویسنده شهیر دیار یزد به عنوان "روز ادبیات کودکان و نوجوانان" در تقویم رسمی کشور است این نویسنده متولد آخرین روزهای سال ۱۳۰۰ در خرمشاه یزد بود، که‌ ۱۸ تیرماه سال ۸۸ در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت. 
وی افزود: آثاری از جمله "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب"، "قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن"، "گربه ناقلا"، "گربه‌ تنبل"، "مثنوی" (برای بچه‌ها)، "مجموعه‌ قصه‌ های ساده" و تصحیح "مثنوی" مولوی (برای بزرگسالان) از او به یادگار مانده است.
وی بابیان اینکه آذریزدی  بعد از ۴۰سالگی به مدرسه رفت، تصریح کرد: آذر یزدی بعد از ۴۰سالگی به مدرسه رفت و تمام زندگی خودش را صرف نوشتن برای کودکان و نوجوانان کرد و این نشان دهند آن است که روانشناسی کودک و نوجوانان و اهمیت به این نسل تاثیر گذار بسیار مهم است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با تأکید براینکه استان همدان خاستگاه ادبیات کودک و نوجوان است، توضیح داد: باشگاه ادبیات پایداری کودک و نوجوان ایجاد شده تا کودکان و نوجوانان به کنش‌گران و تحلیل گران خوبی در زمینه کتاب شوند تا بتوانند اتفاقات اطراف خودشان را بهتر تجزیه و تحلیل کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این جلسه با بیان اینکه شهید تقی بهمنی فرمانده محور عملیات لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) بود که به عنوان شهید شاخص استان همدان در سال ۱۴۰۳ انتخاب شده است، گفت: شهید بهمنی یک معلم بود و در درگیری‌هایی که ضد انقلاب در کردستان به وجود آورده بودند.

سردار مهدی ظفری افزود: «مهمانی آقا معلم» در وصف زندگی‌نامه معلم شهید «تقی بهمنی» به مناسبت سالگرد شهادتش و در آستانه روز معلم از طریق انتشارات «حماسه ماندگار» اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان منتشر شد.

وی بابیان اینکه این کتاب خاطره‌ای از روزهای معلم بودن یک فرمانده است، خاطرنشان کرد: فرمانده‌ای که به قول همرزمانش فرمانده فرماندهان بود، معلمی که ردپایی از فداکاری‌ها و ایثارگری‌هایش نه تنها در میدان رزم، بلکه در روستایی دور افتاده هم پس از گذشت سال ها هنوز هم ماندگار است.

به گزارش ایسنا، شهید «تقی بهمنی» در ۱۲ تیر ۱۳۳۵ در شهر همدان چشم به جهان گشود، وی تحصیلات خود را تا دیپلم ادامه داد و از طرف سپاه به جبهه اعزام و به عنوان رزمنده در آنجا حضور پیدا کرد و سرانجام این شهید والامقام در ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۶۰، در منطقه سرپل ذهاب بر اثر اصابت ترکش از طریق دشمن بعثی به فیض شهادت نائل آمد، اکنون پیکر پاکش در گلزار شهدای همدان آرام گرفته است.

 

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403041812463
  • خبرنگار : 50590