سرپرست فرمانداری کاشان مطرح کرد:

اشعار حماسی در واقعه کربلا از دلایل ماندگاری نهضت حسینی

سرپرست فرمانداری کاشان گفت: اشعار حماسی در واقعه کربلا یکی از دلایل ماندگاری نهضت حسینی است و خلوص شعرای ما نیز یکی دیگر از جاودانگی این حماسه عاشورایی است.

حمیدرضا محمدی فشارکی، در آیین چاوش محرم در مقبره محتشم کاشانی، اظهار کرد: اشعار این شاعر کاشانی یک انعکاس فوق‌العاده و بی‌نظیر در تاریخ ادبیات ایران بعد از دوره صفویه است در حالی که شعرای دیگر نیز در این زمینه اشعاری داشتند.

وی افزود: انسجام، ماندگاری و محکمی ترکیب بند محتشم کاشانی در سروده‌های هیچ شاعری دیده نمی‌شود که به نیت خالص و اراده باطنی این شاعر بلندآوازه کاشانی بر می‌گردد.

سرپرست فرمانداری کاشان، تأکید کرد: ترکیب‌بند محتشم کاشانی در کتیبه‌های همه مکان‌های متبرکه وجود دارد و امیدواریم که توفیق عزاداری با بصیرت به همه عزاداران حسینی عطا شود و شور حسینی را با شعور حسینی همراه کنیم.

وی تصریح کرد: حماسه عاشورا یک فرهنگ زیستن و صحنه کاملی از زندگی یک انسان اسوه است و تبیین درس‌ها و آموزه‌های عاشورای حسینی باید محور فعالیت و مجالس هیئت‌های عزاداری در ماه محرم باشد.

محمدی فشارکی گفت: فرهنگ امام حسین، یک فرهنگ آگاهانه زیستن است و با شیوه و عمل خود به انسان‌های آزاده می‌گوید که باید چه‌کار کنید. پس باید یاد امام حسین در مجلس‌های محرم زنده باشد.

محتشم کاشانی، طلایه دار شعر و ادبیات عاشورایی است

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان نیز گفت: محتشم کاشانی، با مَطلع «باز این چه شورش است که در خلق‌ عالم است»  طلایه دار شعر و ادبیات عاشورایی است و به همین مناسبت روز اول محرم در تقویم کشور، به عنوان روز بزرگداشت محتشم کاشانی نام‌گذاری شده است.

علیرضا عبدالله زاده افزود: ترکیب بند محتشم کاشانی را به عنوان مشهورترین سوگ سروده آیینی شعر فارسی است که پیوسته مورد توجه شاعران فارسی زبان و دلباختگان حضرت سیدالشهدا (ع) بوده است.

وی اظهار کرد:  این سوگنامه بیش از یک شعر بر فرهنگ و زبان ما اثر گذاشته و در میان شاعران شیعه و مدیحه‌سرایان، از محتشم کاشانی به عنوان نام‌آورترین شاعر عاشورایی نام‌برده می‌شود.

عبدالله زاده گفت: ترکیب‌بند مولانا محتشم کاشانی، از معدود آثاری است که در طول تاریخ، باعث توسعه فرهنگ و هنر عاشورایی شده است و از این رو به عنوان گنجینه میراث شفاهی با گستره و موضوع فرهنگی، دی‌ماه سال ۱۳۹۷ در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد.

به گزارش ایسنا، تاکنون ۲۸ اثر از شهرستان کاشان در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است که آیین ششم امام حسین در نیاسر و برزک، آیین تشرف به مسلک سقایی، نخل گردانی کاشان و روستای علوی، شش‌گوشه کاشان، پخت گوشت لوبیا کاشان و پخت سمنوی مشکات، مربوط به آیین‌های محرم در مناطق مختلف این شهرستان است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403041812156
  • خبرنگار : 50260