جایی بر روی خاک غزه برای آوارگان نمانده است

آوارگان فلسطینی در نوار غزه که از ابتدای جنگ در جست‌جوی سرپناه بوده و چندین بار آواره شده‌اند، اکنون و پس از ۲۷۵ روز دیگر جایی برای نصب چادرهایشان ندارند و شماری از آنها علی‌رغم خطرات بر روی اسکله‌ای در خان‌یونس مستقر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، در فاصله ۸۰ متری در داخل دریای مدیترانه در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه، صدها آواره ناگزیر به برپایی چادرهای خود بر روی اسکله‌ای شده‌اند که سال‌ها پیش ساخته شده بود، چراکه دیگر جایی برای آنها باقی نمانده است تا از حملات در امان بمانند.

آوارگان با استفاده از نایلون و چوب، چادرهای خود را در داخل دریا ساختند و در این راستا، به خطر بالا آمدن امواج در طول شب و تیراندازی قایق‌های نیروی دریایی ارتش رژیم اشغالگر که هرگز از دریا خارج نمی‌شوند، بی‌توجه هستند.

«محمد الغره» یکی از آن آوارگانی است که پس از خروج از شهر رفح در جنوب نوار غزه، چادری را بر روی این اسکله ساخته است.

الغره در این باره گفت: ما رفح را پس از حمله ارتش اشغالگر اسرائیل ترک کردیم و به سمت منطقه المواصی در غرب خان‌یونس حرکت کردیم، اما همه‌جا پر از هزاران چادر و آواره بود و جایی برای پا گذاشتن در آن پیدا نکردیم.

آوارگان فلسطینی بر روی اسکله منطقه المواصی

او به وبگاه «الخلیج آنلاین» گفت: اسکله منطقه المواصی را خالی یافتیم، تصمیم گرفتیم به آنجا برویم و چادرمان را در آنجا برپا کنیم. آوارگی جدید ما با هفت فرزندم، همسرم و پسرعموهایم است.

یک روز پس از اینکه محمد الغره و نزدیکانش چادرهای خود را برروی اسکله دریایی برپا کردند، صدها آواره به دنبال او وارد دریا شدند و چادرهای خود را در همین مکان ساختند و در این منطقه ساکن شدند.

«حمدان نصر» که به همراه فرزندان و نوه‌های خود بر روی این اسکله چادر ساخته است گفت: این پنجمین جابجایی ما در طول این جنگ است و پس از رفح وضعیت در المواصی خان یونس بهتر شد، اما این منطقه مملو از جمعیت صدها هزار آواره و چادر است و به همین دلیل ما جایی برای ساختن چادر پیدا نکردیم و در خیابان خوابیدیم.

وی افزود: با توجه به ازدحام بیش از حد معابر، ادامه حرکت از نقطه‌ای به نقطه دیگر، ناپایداری به دلیل نبود امنیت و احساس تهدید و خطر دائمی، چاره دیگری وجود نداشت.

نصر تصریح کرد: نوه‌هایش از صدای دریا و برخورد امواج به صخره‌ها، مخصوصاً با نزدیک شدن به شب و شروع مرحله سکون و هر صدایی غیر از آب و قایق‌ها می‌ترسند.

این آواره فلسطینی همچنین افزود به دلیل وزش بادهای شدید چندین بار ناگزیر به نصب چادرش شده است. آنها همچنین از تامین آب آشامیدنی رنج می‌برند و هیچ نهاد امدادی برای کمک به آنها یا تامین نیازهای اولیه زندگی آنها اقدامی انجام نمی‌دهد.

رژیم صهیونیستی علی‌رغم محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همچنان در دویست و هفتاد و پنجمین روز جنگ، به تجاوزات خود به غزه ادامه می‌دهد. رژیم اشغالگر پس از آنکه گذرگاه مرزی رفح را اشغال و جریان ورود کمک‌ها به نوار غزه را متوقف کرد، قصد دارد به جنگ نسل‌کشی، قحطی و محاصره فلسطینی‌ها در غزه ادامه دهد.

ارتش رژیم صهیونیستی با اشغال گذرگاه رفح، گذرگاه زمینی اصلی در نوار غزه که کمک‌ها از طریق آن وارد این باریکه ‌می‌شد را بست؛ اقدامی که خطر تشدید فاجعه انسانی را به ویژه به دلیل کمبود مواد غذایی و سوخت به همراه دارد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403041711923
  • خبرنگار : 71610