امیر تجلینیا در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه آموزش و پرورش با توجه به طیف فراوان مخاطبانش، در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نقش مهمی ایفا میکند گفت: آسیبهای اجتماعی مانند آسیبهای طبیعی میتواند بنای خانهها را تخریب کند، این آسیبها بنیان خانواده و اجتماع را برهم میریزد و اگر به موقع و بههنگام شناخته و یا پیشگیری شود، احتمال خسارتها کاهش خواهد یافت اما اگر نسبت به آن غفلت شود بنای جامعه متزلزل میشود.
وی با بیان اینکه شواهد نشان میدهد که آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر در بین کودکان و نوجوانان کشور تحت تاثیر عوامل گوناگون فرهنگی و اجتماعی روند نامطلوبی را طی میکند افزود: برخی از نمودهای بیرونی و عینی آن میتواند در مصادیقی چون گرایش به دخانیات، مصرف مواد، خشونت و انحرافات اخلاقی و مصادیق مشابه دیگر خود را نشان دهد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر در بین کودکان و نوجوانان در سطح جهان ، تحت تاثیرعوامل و زمینههای گوناگون فرهنگی و اجتماعی است گفت: از جمله این عوامل، عوامل روانی و فردی، اجتماعی و محیطی، فرهنگی و رسانهای است.
تجلی نیا از عوامل روانی و فردی به افزایش زمینههای اختلال در بهداشت روان کودکان و نوجوانان بویژه افزایش اضطراب و افسردگی در بین آنان، ضعف تاب آوری در بین کودکان و نوجوانان، گسترش زمینههای کنجکاوی، هیجان خواهی و لذت جویی در بین کودکان و نوجوانان اشاره کرد.
وی از عوامل اجتماعی و محیطی به گسترش زمینههای اختلال خانوادگی کودکان و نوجوانان از قبیل طلاق و بدسرپرستی، افزایش زمینههای دسترسی به رفتارهای پرخطر از قبیل سهولت بیشتر در دسترسی به مواد و ضعف در زمینه شاخصهای کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان اشاره کرد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش همچنین عوامل فرهنگی و رسانهای را تغییر در اولویتهای ارزشی کودکان و نوجوانان، گسترش گرایشهای فرهنگی نوپدید در بین کودکان و نوجوانان، بروز تغییرات در متغیرهای مرتبط با سبک زندگی کودکان و نوجوانان، ترویج انواع سبک زندگی مخاطره آمیز توسط رسانهها و صنایع فرهنگی بیگانه در بین کودکان و نوجوانان، گسترش دسترسی کودکان و نوجوانان به فضای مجازی و عدم نظارت کافی خانوادهها عنوان کرد.
تجلینیا با بیان اینکه برای جلوگیری از آسیبها، به تعداد کافی مشاوران مدارس در هر سه دوره تحصیلی وجود دارند افزود: توزیع مشاوران در استانهای مختلف متفاوت است اما کمبود مشاور مدرسه در همه استانها وجود دارد و نیازمند نیروی متخصص در مدارس جهت راهنمایی، مشاوره و مداخلات اثرگذار هستیم.
وی عنوان کرد: آموزش و پرورش در اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) مبنی بر تلاش سازمان یافته علمی قوای سه گانه کشور در کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی، برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد) را با مشارکت ۱۴ دستگاه اجرایی کشور با هدف استفاده حداکثری از توان و ظرفیت علمی، خدمتی، حمایتی، اجرایی، نظارتی و تأمینی برای تحقق پیشگیری رشدمدار مبتنی بر مدل بومی و سبک زندگی اسلامی ایرانی و توجه به رشد و تکامل یکپارچه دانشآموزان تدوین و درحال اجرا دارد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تامین و ارتقای مراقبتهای اجتماعی از دانشآموزان مدارس با رویکرد توانمندسازی مدرسه محور و گسترش آموزشهای رشد مدار با تمرکز بر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر از اهداف اصلی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان است گفت: طبق ماده ۴۴ آئین نامه اجرایی ماده (۶) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش از طریق سامانه نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) در تمامی مدارس دولتی و غیردولتی نسبت به پایش مستمر وضعیت تحصیلی و رفتاری دانش آموزان اقدام میکند.
وی با بیان اینکه مدیر مدرسه با شناسایی دانشآموزان در معرض خطر یا بزه دیده با ارائه خدمات آموزشی، مشاوره فردی و خانوادگی و انجام مداخلات مختصر ضروری، در صورت نیاز به ارائه خدمات حمایتی و تخصصی یا مداخله قضایی، حسب مورد موضوع را فوراً به سازمان بهزیستی یا دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان دادگستری میتواند اعلام کند افزود: برنامه نماد شامل پنج فرآیند فعالیتهای ارتقایی،غربالگری و شناسایی و تشخیص، اقدام مختصر، درمان، حمایت اجتماعی و ارجاع و مدیریت مورد است.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در بخش شناسایی و غربالگری در مدارس از طریق شواهد میدانی ، از آزمونهای استاندارد روانی، آزمونهای خطرپذیری، شواهد کلینیکی و چک لیستها نیز استفاده خواهد شد.
تجلی نیا با بیان اینکه راهبرد کلان آموزش و پرورش افزایش نرخ پوشش مدارس در زمینه برنامهها و خدمات سلامت روان، پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی است اظهار کرد: پیشگیری اولیه از آسیبهای اجتماعی با هدف مراقبت از دانشآموزان از طریق توسعه مداخلات زودرس، مداخلات مبتنی بر دوره شیوع، توسعه مشارکت و همکاری مدارس، خانوادهها و محلات و کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی از طریق شناسایی به موقع وضعیت خطرپذیری دانش آموزان صورت میگیرد.
انتهای پیام