آغاز کاوش باستان‌شناسی در محوطه ویرانشهر فاروج

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی از آغاز فصل ششم کاوش باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ویرانشهر شهرستان فاروج خبر داد.

محمدرضا قهرمانیان امروز (۱۷ تیر ماه) بیان کرد: در محوطه ویرانشهر استان خراسان شمالی به‌دنبال بستن تفاهم‌نامه همکاری بین پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری و موزه لوور پاریس کاوش‌های باستان‌شناسی به سرپرستی میثم لباف خانیکی و روکو رانته از سال ۱۳۹۸ آغاز شد و در مدت پنج فصل مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی نتایج قابل‌ توجهی درباره آثار معماری این محوطه به‌دست آمد.

وی اظهار کرد: محوطه تاریخی ویرانشهر که در سه کیلومتری غرب شهر تیتکانلو و در جنوب شرق استان خراسان شمالی قرار گرفته است برای اولین‌بار در سال ۱۳۵۵ و در جریان بررسی باستان‌شناسی دره اترک به سرپرستی ربرتا ونکو ریچاردی از دانشگاه تورین ایتالیا شناسایی و معرفی شد.

قهرمانیان ادامه داد: محوطه ویرانشهر به وسعت ۱۴ هکتار با دیواری دفاعی محصور شده و در گوشه شمالی آن بخش محصور دیگری قرار داشته که احتمالاً به‌عنوان ارگ، مقر حاکمان این سکونتگاه را تشکیل می‌داده است.

معاون میراث‌ فرهنگی خراسان شمالی گفت: کاوش‌های فصل پنجم نشان داد که بقایای معماری موجود در تپه ویرانشهر شامل بنایی با یک ایوان عریض به پهنای ۱۲ متر و فضای راست‌گوشه وسیعی در پشت آن است که توسط یک دالان دربرگرفته می‌شود. این پلان که الگوی مشخصی را در معماری دوره سلوکی و اشکانی، از خوارزم و ماوراءالنهر تا فلات ایران و بین‌النهرین نشان می‌دهد، پیش ‌از این در مجموعه‌های معماری با کاربری مذهبی یا اشرافی شناسایی شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403041711703
  • خبرنگار : 50046