در ارزیابی فیلم نامه نویسی مطرح شد:

باید هزینه کنیم

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با تاکید بر لزوم هزینه کردن برای خلق فیلمنامه‌های خوب، خاطرنشان کرد که این هزینه کردن، سرمایه‌گذاری برای آینده است.

به گزارش ایسنا، قادر آشنا درباره برگزاری نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی افزود: در برگزاری این رویداد چند نکته حایز اهمیت وجود دارد؛ در مرحله اول اینکه در کشور ما فیلمنامه‌های خوبی با مضامین ایرانی، انسانی و اسلامی تولید شده است اما واقعیت این است که با وجود پیشینه پربار تاریخی کشورمان که مملو از عشق و دلاوری و علم و اندیشه است، این تعداد فیلمنامه خوب، پاسخگو نیست و تصور می‌شود با آن پیشینه فاصله داریم.


او با اشاره به تمدن دیرین کشورمان و تمدن ایرانی اسلامی‌مان اضافه کرد: فیلمنامه‌های ما به لحاظ محتوایی با این پیشینه فاصله دارد. البته همه در تلاش هستند برای اینکه اتفاق خوبی در این زمینه رقم بزنند ولی اتفاقی که از نظر مردم، هنرمندان و مسئولان قابل توجه باشد، هنوز رخ نداده است.


آشنا درباره دلایل این وضعیت توضیح داد: ما در این زمینه چند اشکال داریم؛ اول اینکه فیلمنامه را خیلی جدی نگرفته‌ایم و برای آن هزینه نکرده و نیروی انسانی تربیت نکرده‌ایم. کارهایی شده ولی در قیاس با هویت ایرانی اسلامی و داشته‌های ما کم است. بنابراین تلاش‌مان بیشتر بر رویدادها و اجراها متمرکز بوده است و همچنان این اشکال در زمینه فیلمنامه‌نویسی وجود دارد.


او ادامه داد: متاسفانه با وجود گسترش علم و پیشرفت آن و پرورش نیروهای جوان و سرعت جهش، در حوزه فیلمنامه‌نویسی، پسرفت داریم. بنابراین هر فعالیتی که به فیلمنامه‌نویسی و رفتن به سمت مضامین هویتی و حتی معرفی زیبایی‌های ایرانی، ملی و اسلامی‌مان کمک کند و چهره زیبایی از ایران اسلامی نشان دهد، ستودنی است.


آشنا با بیان اینکه این رویداد را به فال نیک می‌گیرم، افزود: امیدوارم چنین فعالیت‌های خوب و موثری گسترش پیدا کند.


او در عین حال اضافه کرد: متاسفانه در حوزه مدیریتی برای فیلمنامه و نمایشنامه بی‌حوصلگی وجود دارد و این بی‌حوصلگی در نویسندگان نیز دیده می‌شود و بیشتر به دنبال این هستند که کار نوشتن‌شان زودتر به پایان برسد تا اینکه برای نوشتن یک متن خوب، وقت و مطالعه و انرژی صرف کنند در حالیکه وقت گذاشتن برای خلق یک متن خوب، ارزش بسیاری دارد.


این مدیر هنری که حوزه تولید متن را از علاقه‌های شخصی خود می‌داند، درباره مشکلاتی که در زمینه بازده مالی فیلمنامه‌ها و نمایشنامه‌ها وجود دارد، توضیح داد: این اشکال هست که بازده مالی متن خوب، اندک است. بنابراین باید وزن متن را بیشتر کنیم. متاسفانه دیدیم که در جشنواره فجر سال گذشته، فیلمنامه برتر نداشتیم و به این معنای آن است که باید برای این حوزه بیشتر هزینه کنیم زیرا به دلیل مجموعه کوتاهی‌هایی که کرده‌ایم، به اینجا رسیده‌ایم.


او با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری برای خلق متون باکیفیت افزود: معتقدم در حال حاضر و با توجه به کم‌کاری‌هایی که داشته‌ایم، باید چند سال برای نگارش متون باکیفیت هزینه و از نویسندگان حمایت کنیم، هرچه در این زمینه بشتر هزینه کنیم، بیشتر سود کرده‌ایم چون درواقع داریم سرمایه‌گذاری می‌کنیم.


آشنا در پایان درباره پیشنهادهای خود به برگزارکنندگان نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی گفت: رویدادی که برگزار می‌کنند، با نگاه به فیلمنامه‌نویسی است که هم آموزش و هم پژوهش را در بر می‌گیرد ولی‌مهم‌ترین نکته، آموزش رایگان با حضور استادان درج یک داخلی و خارجی است که باید برای آن هزینه کنیم. همچنانکه فیلمنامه، باید بالاترین جایزه را در رویدادها، مسابقات و جشنواره‌ها داشته باشد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403041711391
  • خبرنگار : 71091

برچسب‌ها