حضور شرکت‌ها در جایزه مدیریت فناوری فرصتی برای ارزیابی بنگاه‌ها است

مدیر توسعه اکوسیستم نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: حضور در فرآیندهای ارزیابی جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری فرصت مغتنمی برای سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کشور است تا هم علاوه بر کسب فرصت افتخارآفرینی برای خود، از تجربه فرایند ارزیابی برخوردار شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر مصطفی بغدادی امروز در اختتامیه جایزه ملی فناوری و نوآوری، گفت: فرایند ارزیابی سازمان‌ها و بنگاه‌ها امروز به پایان می‌رسد ‌و آنچه همچنان نیاز به اهتمام است، طی کردن مسیر پر پیچ و خم توسعه اقتصادی و رقابت پذیر کردن کسب و کارها از طریق بلوغ ابزارها و نظام‌های مدیریت فناوری و نوآوری است.

وی افزود: ۶۰ ارزیاب این جایزه کوشیده‌اند در کلیه مسیر ارزیابی، بر وظایف و مسؤولیت‌های خود پایبند باشند.

بغدادی تاکید کرد: حضور در فرآیندهای ارزیابی جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری فرصت مغتنمی برای سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کشور است تا هم علاوه بر کسب فرصت افتخارآفرینی برای خود، از تجربه فرایند ارزیابی برخوردار شوند. این فرایند زمینه‌ساز آشنایی سازمان‌ها با مفاهیم نهفته در مدل جایزه و ارتقای سطح آگاهی بنگاه‌ها درباره نقش و جایگاه مدیریت فناوری و تاثیر آن در بهبود فرایندها است.

مدیر توسعه اکوسیستم نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی، ادامه داد: بی شک آنچه که در این رقابت به بار نشسته است، معرف توان همه فناوران و نوآوران کشور نیست و برای تحقق آن توصیه به ایجاد پوششی برای ترویج مدل جایزه و حضور بیشتر سازمان‌ها در این رویداد می‌شود.

وی با اشاره به فرایند ارزیابی این دوره از جایزه، خاطرنشان کرد: در این دوره ۲۸ سازمان با ترکیبی از بخش‌های دولتی، خصوصی و انرژی اتمی مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این تعداد ۲۳ شرکت از نوع خدماتی و تولیدی و ۵ شرکت کوچک فناوری محور بودند.

بغدادی اضافه کرد: در میان شرکت‌های حاضر در فرآیند ارزیابی، ۱۰ مورد دانش‌بنیان بودند که در مجموع ۳۰۰ امتیاز دریافت کردند.

وی ادامه داد: در نهایت نتایج نشان می‌دهد که برای اولین بار یک بنگاه حائز دریافت تندیس سیمین از سطح رقابت‌پذیری جایزه و یک بنگاه حائز امتیاز دریافت تندیس برنزی شدند.  

جایزه ملی مدیریت فناوری به قوام و پایداری خوبی دست پیدا کرده است 

دکتر محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: این جایزه ملی بعد از ۸ دوره برگزاری، اکنون به قوام و پایداری خوبی دست پیدا کرده است. جوایزی از این نوع در دنیا معمولا با دو هدف اهدا می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: هدف نخست، ترویج و فرهنگ‌سازی و تلاش برای عمق‌بخشیدن و کمک به توسعه یک مفهوم است و بنابراین، یکی از اهداف جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران، بحث ترویجی و فرهنگ‌سازی آن است. هدف دیگر از اهدای جوایز، بحث یادگیری است. این جایزه ملی به شرکت‌ها و بنگاه‌ها آموزش می‌دهد که چگونه دانش فناوری را مدیریت و کسب‌وکار فناورانه خلق کنند.

خیاطیان با اشاره به وضعیت زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور، تصریح کرد: نزدیک به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور مشغول فعالیت هستند که حدود ۷۰ درصد از آنها، شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هستند و به نظر می‌رسد هنوز نتوانسته‌اند نظام‌های مدیریت فناوری را به خوبی در مجموعه خود پیاده‌سازی کنند. جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران می‌تواند به پیاده‌سازی نظام‌های مدیریت فناوری در این شرکت‌ها کمک کند. با این حال شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی نیز در کشور وجود دارند که نظام‌های مدیریت فناوری و نوآوری را در مجموعه خود به خوبی پیاده‌سازی کرده‌اند. 

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن بررسی وجوه اشتراک جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با جوایز مشابه در دنیا افزود: معتقدم بُعدی که در این جایزه ملی وجود دارد، ولی کمتر به آن پرداخته شده است، بُعد اثربخشی است که می‌تواند به حل چالش‌های ملی و محلی کمک کند و باید به این بُعد، توجه بیشتری شود. پیشنهاد می‌کنم توجه به چالش‌های ملی و محلی، ارتقاء و توسعه فناوری‌های بومی، ترویج سیاست‌ها و مشوق‌های ملی در این جایزه بیشتر مدنظر قرار بگیرد و این اقدامات می‌تواند به افزایش اثربخشی این جایزه کمک کند.

وی تأکید کرد: در صندوق نوآوری و شکوفایی آمادگی داریم در همکاری مشترک با دبیرخانه جایزه، ارزیابی مشترک از شرکت‌های حاضر در این جایزه داشته باشیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403041611175
  • خبرنگار : 30057