حیرت سران اروپا از روند سریع پیری بایدن

روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از منابع آگاه گزارش داد: بسیاری از سران اروپایی پس از دیدار اخیر خود با رئیس‌جمهور آمریکا از کهولت سن و روند سریع پیری او شوکه شده‌اند.

به گزارش ایسنا، این رسانه آمریکایی در گزارش خود به نقل از ۲۱ فرد مطلع که خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در هفته‌های اخیر نشانه‌های نگران کننده‌ای از روند سریع پیری از خود نشان داده که این تغییرات سران اروپایی را که ماه گذشته در نشست گروه هفت (G۷) در ایتالیا با وی ملاقات کردند، شوکه کرد.

نگرانی‌های طولانی مدت در مورد سلامت جو بایدن پس از آنچه که به‌طور گسترده به‌عنوان عملکرد فاجعه‌بار او در اولین مناظره‌اش با دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه در هفته گذشته تلقی شد، در مرکز توجهات قرار گرفته است.

در حالی‌که تیم بایدن ادعا می‌کرد رئیس‌جمهور سرماخوردگی دارد، ظاهراً عملکرد او مقام‌ها و حامیان مالی دموکرات را به وحشت انداخت و برخی حتی پیشنهاد کردند که او می‌بایست به‌عنوان نامزد حزب برای انتخابات نوامبر جایگزین شود و فرد دیگری جای او را بگیرد.

به نوشته واشنگتن پست، بسیاری از دستیاران، مقام‌های خارجی، حامیان مالی و اعضای کنگره می‌گویند که رئیس جمهور به میزان قابل توجهی کند شده است. آنها به این نکته اشاره کردند که چگونه او آهسته‌تر حرکت می‌کند، آرام‌تر صحبت می‌کند و رشته افکار خود را بیش از پیش از دست می‌دهد.

به گفته مقاماتی که با این رسانه صحبت کردند، در خلال نشست سران گروه هفت در ایتالیا در ماه گذشته، چندین رهبر اروپایی از اینکه بایدن از زمان آخرین تعاملشان با او چقدر پیرتر به نظر می‌رسید، «متحیر شدند». آنها در برخی موارد گفتند که تنها چند ماه از زمانی که افراد رهبر ایالات متحده را دیده بودند، می گذرد.

یکی از این مقام‌ها گفت: مردم نگران این موضوع بودند. یکی دیگر گزارش داد رهبران اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که بایدن نمی‌تواند در نوامبر پیروز شود.

برخی از مقام‌ها اعتراف کردند در حالی‌که نگرانی‌هایشان در مورد سلامت بایدن را قبل از مناظره با ترامپ از بین برده بودند، اکنون توانایی‌های او را زیر سوال می‌برند.

بر اساس این گزارش، پس از یک رویداد مهاجرتی اخیر در کاخ سفید، نگرانی ها نیز مطرح شد. برخی به ضعف آشکار بایدن اشاره کردند و یکی از آنها عملکرد او را در آن روز «وحشتناک» توصیف کرد.

واشنگتن پست نوشت منابعش «عمدتاً» دقت ذهنی بایدن را زیر سوال نبرده‌اند و چندین مقام کاخ سفید اصرار دارند که او همچنان در مورد مسائل پیچیده سیاسی کاملاً آگاه است و به راحتی می‌تواند وقایع دیدارهای قبلی را به خاطر بیاورد.

با این حال، کارکنان کاخ سفید می‌گویند بیشتر جلسات و رویدادهای با اولویت و مهم بایدن برای ظهر برنامه‌ریزی می‌شود، زمانی که او در بهترین حالت خود قرار دارد.

همچنین روزنامه نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه گزارش داد بایدن به حامیان مالی دموکرات اعتراف کرده است که به خواب بیشتر و کار کمتری نیاز دارد و ترجیح می‌دهد از هر رویدادی پس از ساعت ۸ شب اجتناب کند.

ایان برمر، رئیس «گروه اوراسیا» به واشنگتن پست گفت حتی در صورت پیروزی بایدن، رهبران اروپایی انتظار ندارند که او بتواند برای یک دوره دیگر کشور را اداره کند. برمر گفت: در یک دموکراسی بسیار بسیار نادر است فردی که شما به‌خاطر او در انتخابات شرکت می‌کنید، فردی باشد که همه می‌دانید قادر نیست برای چهار سال دیگر کشور را رهبری کند.

نظرسنجی جدید سی‌بی‌اس نیوز نشان می‌دهد پس از رویارویی بایدن با دونالد ترامپ در ۲۷ ژوئن، ۷۲ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که معتقدند بایدن از سلامت روانی و شناختی لازم برای یک دوره دیگر ریاست جمهوری برخوردار نیست، در حالی که ۴۹ درصد در مورد ترامپ همین را گفتند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403041610865
  • خبرنگار : 71443