به گزارش ایسنا، سید ستار هاشمی در نخستین همایش ملی حدنگاری اراضی و املاک که صبح امروز (۱۳تیرماه ۱۴۰۳) در مجتمع شهید بهشتی قوه قضاییه برگزار شد، اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به دنبال این است که تمامی خدماتی که امکان ارائه غیرحضوری و برخط آن از مسیر اپلیکیشن یا سکوی «کاتب» وجود دارد، با تکمیل تدریجی این سکو، به صورت هوشمند ارائه شوند.
وی با اشاره به تحول دیجیتال ثبتی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امروز مطابق با دستورات رئیس قوه قضاییه، خدمات در پلتفرم کاتب، سریع، ارزان و توأم با کرامت انسانی ارائه میشود.
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه ۴ لایه زیرساخت و امنیت، مدیریت خدمات و سرویسهای پایه، سامانههای ثبتی و طراحی و توسعه سکوی خدمات دیجیتال ثبتی ترسیم شده، عنوان کرد: پیش از این در سازمان ثبت، ۲۰ سامانه تخصصی و ۱۵ سامانه عمومی وجود داشت که با توجه به تعداد زیاد سامانههای سازمان ثبت ممکن بود مردم دچار گمراهی شوند که از چه مسیری، چه خدماتی را دریافت کنند، از همین رو پنجره واحد ارائه خدمات یکپارچه ثبتی (کاتب) طراحی و در حال حاضر ارائه خدمات بهصورت متمرکز انجام میشود.
بر اساس اعلام قوه قضاییه وی اضافه کرد: آنچه «کاتب» را با سامانههای پیش از خود متمایز میکند، این است که مردم را از مراجعه به درگاههای مختلف بینیاز و خدمات متنوع و مختلفی را به مردم ارائه میکند.
هاشمی با بیان اینکه سازمان ثبت در تحول دیجیتال، خود را موظف میداند خدمات را از مسیرهای مختلف به مردم ارائه کند افزود: مردم با شمارهگیری کد دستوری #2282* می توانند برنامه جامع موبایلی «کاتب» را در تلفن همراه خود بارگذاری و یا با مراجعه به وبسایت kateb.ir از خدمات مختلف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استفاده کنند.
هاشمی در ادامه بیان کرد: یکی از خدماتی که در سکوی کاتب ارائه میشود، خدمت تعیین نام هوشمند در فرآیندهای ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری است. این امر یکی از چالشهایی بود که رفت و برگشت زیادی بین متقاضیان و کارشناسان ما به وجود میآورد. در حال حاضر افراد با وارد کردن چند نام در سامانه و در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه میرسند. یا در گام نخست این اسامی پذیرفته میشود و یا اسامی مشابه به متقاضی از طریق سامانه پیشنهاد داده میشود.
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به یکی دیگر از چالشهای مردم در مراجعه به سازمان ثبت، گفت: عمده مراجعه مردم از شهرهای کشور به سازمان ثبت پیرامون اخذ گواهی استعلام ملک بود. این خدمت در حال حاضر به صورت برخط و غیرحضوری با قابلیت اصالتسنجی از طریق کد دو بعدی (QR code) به مردم در سراسر کشور ارائه میشود.
وی در ادامه گفت: گواهی استعلام ملک که اکنون به صورت غیرحضوری صادر میشود قابل ارائه به تمامی دستگاههای کشور است و دیگر نیازی به مراجعه مردم به سازمان ثبت نیست. در حال حاضر امکان استعلام آگهیهای ثبتی و همچنین امکان ثبت شرکت در سکوی کاتب فراهم شده است.
هاشمی با اشاره به سند الکترونیک، یادآور شد: گاهی برخی به اشتباه تصور میکنند که سند الکترونیک همان اسناد کاغذی است، در حالی که اینگونه نیست. تا کنون بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک صادر شده است. این اسناد شفافیت زیادی را ایجاد میکند و از تشکیل بسیاری از پروندههای قضایی جلوگیری میکند.
انتهای پیام