به گزارش ایسنا، ارکستر سمفونیک تهران مدتها است در برزخ بلاتکلیفی به سرمیبرد و زمانی هم که از مدیران مربوطه علت شرایط کنونی پرسیده میشود، حاضر به صحبت نیستند و سکوت را پیشه میکنند. این در شرایطی است که این ارکستر از سال گذشته ۴۰ نفر از برترین نوازندگان خود را از دست داده است که البته تعدادی از آنها به ارکستر بازگشتهاند.
وضعیت ارکستر تاکنون با صهبایی به نحوی پیش رفته که خبری از برنامههای ماهانه نیست و هر از چند گاهی ارکستر یک ابراز وجود میکند و تا مدتی طولانی دوباره غیب میشود. درصورتی که براساس نظر کارشناسان اگر قرار بر پیشرفت سطح کیفیت یک ارکستر باشد، آن ارکستر باید برنامههای مدون و مشخص برای هر فصل هنری داشته باشد، در غیر این صورت عوض اینکه شاهد پیشرفت عملکرد ارکستر باشیم، شاهد پسرفت آن خواهیم بود.
در شرایط کنونی ارکستر نیز این امر صدق میکند، بهگونهای که گهگاه ارکستر روی صحنه نیرود و قطعاتی را باکیفیتی نه چندان خوب اجرا میکند.
اجرای شامگاه گذشته ارکستر سمفونیک تهران، در وضعیتی شلخته برگزار شد، به گونهای که پس از اجرای چند قطعه همچنان مخاطبان وارد سالن میشدند و با پریشانی که به منظور یافتن صندلی خود با آن مواجه میشدند، آرامش سایرین را بر هم میزدند.
در بخش اول این کنسرت بخش اندانته از اورتور ایفیژنی در آلیس اثر کریستف ویلیبالد گلوک را اجرا کرد. کنسرتو برای پیانو و ارکستر نمره ۵ در فا مینور از یوهان سباستین باخ نیز قطعه بعدی بود که ارکستر سمفونیک تهران موومانهای الگرو، لارگو و پرستو از این اثزرا نواخت؛ سیاوش دمیریان به عنوان سولیست پیانو در اجرای این قطعه ارکستر را همراهی کرد.
بخش دوم نیز به اجرای سمفونی شماره ۹ ( از دنیای نو) اثر آنتونین دورژاک اختصاص یافت. این قطعه در ۴ موومان آداجیو-الگرو مولتو، لارگو، اسکرتسو و الگرو پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
درحقیقت ارکستر با دست گذاشتن روی قطعاتی از جمله سمفونی شماره ۹ ( از دنیای نو) اثر آنتونین دورژاک که توسط بهترین رهبران جهان اجرا شده و اتفاقا بارها ویدئوهایی از اجرای آن در فضای مجازی وایرال شده است، انتخابی پر ریسک بود. به هر حال مخاطبی که حتی اهل گوش دادن به موسیقی کلاسیک نباشد، حداقل بخشهایی از این قطعه را به صورت گذری در فضای مجازی دیده است و ناخودآگاه اجرای ارکستر سمفونیک تهران را با نمونههای حرفهای مقایسه خواهد کرد و متوجه تفاوت کیفیت خواهد شد!