یک عضو مجمع نیروهای انقلاب اصفهان:

طراحی مناظره اول مناسب نبود / کاندیداها بیشتر کلی‌گویی کردند

یک عضو مجمع نیروهای انقلاب شهرستان اصفهان گفت: صدا و سیما در طراحی مناظره اول کاندیداها خوب عمل نکر و اصلاً این مناظره به شکلی نبود که موجی در جامعه ایجاد کند.

مهدی شاکران در گفت‌وگو با ایسنا درباره کیفیت نخستین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری، اظهار کرد: معتقدم سیستمی که صدا و سیما برای مناظره شب گذشته چیده بود مطلوب نبود، کارشناسان این مناظره سؤالات زیادی را مطرح می‌کردند که هر کدام از این سؤالات چالش‌های جدی در بحث اقتصاد است و پاسخ به این سؤالات زمان زیادی را طلب می‌کرد، در حالی که به هر کدام از کاندیداها چهار دقیقه فرصت پاسخگویی داده می‌شد و به همین دلیل نامزدها مجبور بودند در این زمان کم کلی‌گویی کنند که در نتیجه ترمز پویا بودن مناظرات کشیده شد.

وی افزود: این امر سبب شد که موضوعات چالشی مطرح نشود؛ برای مثال تمام کاندیدها موافق بودند که تورم مهار شود یا تحققِ رشدِ اقتصادی به این سادگی‌ها نیست، اما چون تعداد سؤالات زیاد بود کاندیداها در زمان کم نمی‌توانستند وارد ریز قضایا شوند که این مشکل سبب شد مناظرات از پویایی و چابکی بیفتد و این اشتباه بزرگی بود که در طراحی مناظره لحاظ شده بود. اگر برای هر فرد یک سؤال چالشی مطرح می‌شد و هر کدام از کاندیداها روش‌های خود را مطرح می‌کردند و فرصت به دیگر کاندیداها برای به چالش کشیدن نظرها داده می‌شد فضای مناظره شکل می‌گرفت و گفتگوها گرم و چالشی می‌شد.

این فعال سیاسی اصولگرا، تصریح کرد: بنابراین طراحی مناظره مناسب نبود و اصلاً مناظره اول به شکلی نبود که موجی در جامعه ایجاد کند. البته به واسطه شرایط ویژه‌ای که اتفاق افتاد و یک سال زودتر مجبور شدیم انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کنیم هیچ کدام از کاندیداها آمادگی حضور در رقابت انتخابات را نداشتند و روی ریز موضوعات و نحوه پیاده‌سازی سخنان خود تسلط کافی نداشتند و به همین دلیل در پاسخ به سؤالات کلی‌گویی می‌کردند. این دلایل سبب شد که مناظره جان داری را شاهد نباشیم که البته در مناظرات بعدی این نقاط ضعف باید حل شود.

شاکران در پاسخ به این سؤال که فضای کلی جامعه برای مشارکت در انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: معتقدم فضای کنونی جامعه نشان می‌دهد که به احتمال قوی مشارکت بالایی را شاهد خواهیم بود چراکه آرایش کاندیداها به شکلی است که تقریباً طیف‌های مختلف سیاسی را نمایندگی می‌کنند، اما از لحاظ شور انتخاباتی یک مقدار تنوع کاندیداها و مشخص نبودن مواضع کاندیداها در مسائل مختلف سبب شده که هنوز جریان‌های انتخاباتی به‌طور کامل شکل نگیرد.

وی یادآور شد: به‌طور کلی کاندیداها در موارد مختلف هنوز قوی ظاهر نشده‌اند، اما با توجه به اینکه ستادهای انتخاباتی کاندیداها در سراسر کشور تشکیل شده است، معتقدم در دو هفته آینده فضای انتخاباتی بهتری شکل خواهد گرفت.

این عضو مجمع نیروهای انقلاب شهرستان اصفهان، ادامه داد: شهید آیت‌الله رئیسی خدمات ارزنده‌ای به کشور در ابعاد داخلی و خارجی ارائه داد به‌طوری که اکنون وضعیت فروش نفت بهتر از گذشته شده است، اما به هر حال نیاز به یک اجماع ملی داریم که رئیس‌جمهور آینده بتواند این مسیر را با قدرت ادامه دهد و از طرف دیگر به جهانیان اثبات شود که نظام اسلامی پشتوانه مردمی خود را دارد. در چند ماه گذشته حمایت مردم از عملیات وعده صادق فارغ از هر گونه گرایش سیاسی رقم خورد که این امر نشان داد ملت ایران روی موضوعات ملی حساس هستند و همواره از ملی‌گرایی دفاع می‌کنند که این پیام به دنیا مخابره شد.

شاکران خاطرنشان کرد: همچنین حضور پرشور مردم در مراسم تشییع پیکرهای شهدای خدمت در شهرهای مختلف نشان داد که مردم قدردان دولتی هستند که به آنان خدمت می‌کند و این خدمات را اجر می‌نهند و این دلایل نشان می‌دهد مردم حضور قابل قبولی در انتخابات خواهند داشت. اکنون به یک مشارکت بیش از ۵۰ درصد و حتی ۶۰ درصد در انتخابات نیاز داریم و مشارکت بالا سبب می‌شود رئیس‌جمهور منتخب سیاست‌های خود را با قدرت بیشتری پیش ببرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403032919637
  • خبرنگار : 50117