به گزارش ایسنا، احسان عظیمی راد نماینده مشهد در جریان بررسی گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نحوه اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو در جلسه علنی امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی گفت: چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش منفعلی در حوزه صنعت خودرو و اجرای سیاستهای کلان رهبری در این حوزه دارد.
عظیمی راد: چرا وزارت صمت در حوزه صنعت خودرو نقش منفعلی دارد
وی اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظام قیمتگذاری در بازار خودرو چه نقشی دارد و اساسا چرا کیفیت خودرو پایین است و شورای عالی رقابت هم هر کاری میخواهد انجام میدهد. علاوه بر این تکلیف واردات خودروهای کارکرده به کجا رسید؟
توسلی: صنعت خودرو پاشنه آشیل تمام دولتهاست
فتحاله توسلی نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: صنعت خودرو پاشنه آشیل تمام دولتها و وزرا است اما وضعیت خودرو باعث تقبیح مردم شده است.
وی با بیان اینکه رفتار خودروسازان با مردم توجیهی ندارد، گفت: چطور میشود فردی برای پیش خرید خودرو ثبت نام میکند و در موعد تحویل ۶ ماهه به او میگویند که دو خودروی بیکیفیت دیگر تحویل گیرد؛ در اینجا حفظ حقوق شهروندی کجا قرار دارد؟ یا اینکه میگویند باید ۲۰۰ میلیون تومان پول اضافه واریز شود وگرنه از گردونه خارج میشوند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم از وضعیت بازار خودرو ناراضی هستند، اظهار کرد: طبق گزارش مرکز پژوهشها ۵۰ درصد مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره خودرو اجرا نشده است. البته اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به سمت خودروی برقی رفته جای تشکر دارد و باید ادامه پیدا کند.
نوروزی: آیا حق مردم سوار شدن بر خودروهای با کیفیت نیست؟
رحمتالله نوروزی نماینده علیآباد کتول در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در ایام عید نوروز و حتی عید فطر با تعداد کشتههای بالایی در جادهها روبرو بودهایم که بخش عمدهای از آن به کیفیت بازار خودرو برمیگردد.
وی اضافه کرد: قرار بود انحصار در خودرو ایجاد نشود اما شاهد حضور چند برابری خودروهای چینی در کشور هستیم. آیا مردم حق ندارند که خودروهای باکیفیت سوار شوند؟
لاجوردی: وزارت صمت استراتژی مشخصی برای صنعت خودرو ندارد
زهره سادات لاجوردی نماینده تهران در مجلس با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت استراتژی مشخصی برای صنعت خودرو ندارد که لازم است چارهاندیشی فوری شود.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر قرار بود به مادران دارای ۲ فرزند و بیشتر خودرو داده شود که تنها در سال ۱۴۰۱ ثبت نام صورت گرفت اما وزارت صنعت، معدن و تجارت در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ ثبت نام انجام نداد که باید چارهاندیشی شود.
طاهری: چرا خودروسازان داخلی خودروی اقتصادی تولید نمیکنند؟
مصطفی طاهری نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: در دولت قبل از شهید رئیسی میزان تولید خودرو و واردات به شدت کاهش پیدا کرد، دولت سیزدهم تلاش کرد که از لحاظ کمی به تعداد تولید خودرو در سال ۱۳۹۲ برسد قرار بود این میزان امسال به تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو برسد که هنوز فاصله داریم.
وی با بیان اینکه مردم، خودروساز و دولت ناراضی هستند، تصریح کرد: قرار بود قانون ساماندهی بازار خودرو اجرایی شود که متاسفانه این کار انجام نشده و شاهد بیشترین نارضایتی در حوزه خودرو هستیم.
طاهری ادامه داد: از طرف دیگر قرار بود ۲ خودروساز داخلی خودروی اقتصادی تولید کنند تا همه مردم توان خرید داشته باشند که متاسفانه تولید آن متوقف شده است.
انتهای پیام