مسئول مرکز رشد واحدهای فناور ملایر عنوان کرد:

دوبرابر شدن تسهیلات واحدهای فناور ملایر در دولت سیزدهم/تولید کروز کنترل خودرو در مرکز رشد ملایر

مسئول مرکز رشد واحدهای فناور ملایر از دو برابر شدن میزان تسهیلات پرداخت شده به واحدهای فناور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: یک واحد تولید کروز کنترل خودرو در حال حاضر ۴۵ نمایندگی در سطح کشور دارد و به تولید انبوه رسیده است.

مظفر عسگری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه این مرکز فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ بطور رسمی آغاز کرد، گفت: واحدهای فعال مرکز تاکنون در حوزه کشاورزی، ای تی، پزشکی، داروسازی، صنایع مختلف، مکانیک، طراحی صنعتی، گیاهان دارویی، تجهیزات هایتک و صنایع اتمی بوده است.

مسئول مرکز رشد واحدهای فناور ملایر با تاکید بر اینکه از ابتدای فعالیت، بیش از ۲۵۰ واحد فناور در این مرکز پذیرش و حمایت شدند، افزود: برخی از این واحدها به مرحله‌ای رسیدند که به‌طور مستقل آزمایشگاه و مؤسسه خود را راه‌اندازی کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۴ واحد فناور شامل چهار مؤسسه و ۳۰ واحد در مرکز فعال هستند که از این تعداد ۹ واحد در مرکز مستقر بوده و کارگاه دارند.

عسگری با بیان اینکه یک فرد پس از ورود به مرکز رشد باید طی ۹ ماه ایده‌ خود را به یک مرحله‌ برساند، گفت: پس از این مدت، مرکز نمی‌تواند او را به صورت یک فرد حقیقی پذیرا باشد و باید یک پایه ارتقاء پیدا کرده باشد یعنی شرکت و تیم کاری خود را آماده کرده باشد تا از هسته فناور به واحد فناور تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: در این صورت شرکت فناور می‌تواند تا پنج سال دیگر از حمایت مرکز رشد و پارک علم و فناوری برخوردار شود و بعد از پنج سال باید به فروش رسیده باشد تا بتواند سرپا بایستد.

مسئول مرکز رشد واحدهای فناور ملایر به حمایت‌های دولت سیزدهم از شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری اشاره و مطرح کرد: به واسطه حمایت‌های دولت و منویات مقام معظم رهبری، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مطرح شدند و حمایت از این مراکز همه جانبه و ملموس‌تر شد.

وی از دو برابر شدن میزان تسهیلات پرداخت شده به واحدهای فناور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با بنیاد علوی و برکت، پارک‌های علم و فناوری توانستند از حمایت‌های این دو بنیاد برای واحدهای فناور استفاده کنند و خوشبختانه تقریبا همه واحدها در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ توانستند این اعتبارات را دریافت کنند.

پرداخت ۳ میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته

عسگری با بیان اینکه در سال گذشته بیش از سه میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای فناور مرکز پرداخت شد، افزود: این تسهیلات با حمایت‌های بنیاد علوی و برکت به حدود ۲۱ واحد پرداخت شد.

وی به مشکل کمبود فضا برای استقرار واحدهای فناور در مرکز رشد ملایر اشاره و تصریح کرد: استقرار واحد فناور در اراضی پارک علم و فناوری یا مراکز رشد به‌دلیل برخی معافیت‌های مالیاتی، گمرک و عوارض یکی از حمایت‌های مهم مراکز رشد از واحدهای فناور به شمار می‌رود اما به‌دلیل عدم تامین این فضای کارگاهی در شهرستان، واحدهای فناور به ناچار دفتر یا کارگاهی اجاره می‌کنند که در این صورت حمایت‌های مرکز شامل حال آنها نخواهد شد.

وی نداشتن مکانی مستقل در مرکز شهر را بزرگترین و عمده‌ترین مشکل مرکز رشد ملایر برشمرد و گفت: این مشکل ما تاکنون برطرف نشده و بارها نیازمان به یک مرکز مستقل را مطرح کردیم، اما پاسخ مثبتی نشنیده‌ایم.

عسگری بیان کرد: طی‌ سال‌های گذشته در دانشگاه پیام نور مرکز ملایر مستقر بودیم که از نظر فضای کارگاهی و استقرار واحدهای فناور، جوابگوی نیاز ما نبود و به واسطه حمایت مدیران دانشگاه ملی ملایر، از ابتدای سال ۱۴۰۲ در پژوهشکده انگور و کشمش این دانشگاه مستقر شدیم.

مشکل مسافت؛ گریبان‌گیر واحدهای نوپای مرکز

وی بُعد مسافت و هزینه‌های رفت‌و آمد را از جمله مشکلاتی خواند که واحدها به‌ویژه واحدهای نوپا را اذیت می‌کند و گفت: بسیاری از واحدهای نوپا امکان رفت و آمد به دانشگاه را ندارند؛ همچنین در ایام تعطیل دانشگاه مانند تعطیلات تابستان یا ایام فرجه امتحانی و پنجشنبه‌ها امکان حضور در دانشگاه سخت است.

وی با تاکید بر اینکه اگر با حمایت مسئولان، ساختمانی در مرکز شهر داشته باشیم این مشکل برطرف می‌شود، افزود: فضایی که در حال حاضر به مرکز اختصاص داده شده است، فضای دفتری است اما واحدهای فناور ما به واحد کارگاهی نیاز دارند.

پس از حضور در دانشگاه عمده متقاضیان بخش صنعت را از دست دادیم

مسئول مرکز رشد واحدهای فناور ملایر با بیان اینکه بدلیل تورم موجود، اعتبارات ارائه شده جوابگوی نیاز واحدها نیست، گفت: استفاده از اساتید دانشگاه به‌عنوان مشاور، استفاده از فضای علمی دانشگاه و افزایش تعامل با دانشگاه و دانشجویان از جمله مزایای حضور مرکز در دانشگاه ملایر است اما از سوی دیگر تا پیش از این، حدود ۷۰ درصد طرح‌های پذیرش شده در مرکز از بخش صنعت و ۳۰ درصد دانشجویی بود اما متاسفانه پس از حضور در دانشگاه عمده متقاضیان بخش صنعت را از دست دادیم و و آن ها از مرکز دور شدند.

عسگری به ضرورت تجمیع ظرفیت های شهرستان در قالب یک کارگروه اشاره و اظهار کرد: متاسفانه در این حوزه جزیره‌ای عمل می‌کنیم بطور مثال فنی‌و حرفه‌ای می‌تواند فضای کارگاهی مورد نیاز را در اختیار واحدهای ما قرار بدهد و یا مرکز می تواند تسهیلاتی به متقاضیان فنی و حرفه ای پرداخت کند بنابراین باید بتوانیم از طریق یک کارگروه حلقه ها را به هم وصل کنیم.

وی با اشاره به ضرورت تسهیل صدور مجوزها هنگام ورود یک سرمایه گذار به شهرستان، تصریح کرد: برخی دستگاه ها هنگام صدور مجوزها سرد برخورد می‌کنند این در حالیست که باید برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن کرد تا رغبت به فعالیت در شهرستان را داشته باشد اما متاسفانه این همدلی وجود ندارد و از طرفی ما به سرمایه‌گذار و اسپانسرها دسترسی نداریم.

عسگری با تاکید بر اینکه دفتر ارتباط با صنعت نه در دانشگاه بلکه باید در دل صنعت باشد، گفت: در این صورت صنعت به مرکز مراجعه کرده و نیاز خود را مطرح می‌کند البته در حال حاضر با راه‌اندازی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) توسط وزارت علوم، بخش‌های مختلف صنعتی نیازمندی‌های خود را اعلام می‌کنند و ما نیز واحدهای متقاضی را حمایت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا نیازها را از سازمانها و ارگانها تهیه کرده و افراد توانمند که توانایی برطرف کردن این نیازها را دارند، شناسایی و جذب کنیم تا در نهایت قراردادی بین طرفین منعقد شود.

از تولید کربنات پتاسیم تا دستگاه گردو تکانی

عسگری به یکی از واحدهای فناور مرکز با موضوع تولید صنایع تبدیلی انگور اشاره و تصریح کرد: پودر تیزاب که برای خشک کردن انگور استفاده می‌شود، وارداتی است و حتی مدتی بدلیل وجود تحریم ها وارد نمی‌شد و کشاورزان نادانسته کربنات سدیم استفاده می‌کردند که عامل بیماری است.

وی ادامه داد: یکی از واحدهای مرکز ایده ای داشت که می توانست این محصول را تولید کند و برای حمایت از این ایده، با بنیاد برکت رایزنی کردیم و قراردادهای لازم بسته شد و در حال حاضر این واحد در شهرک صنعتی شوشاب مستقر شده و به تولید رسیده و از حمایت مرکز خارج شده است.

عسگری تاکید کرد: اجرای طرح های نوآورانه برای کشاورزان و کارخانه داران با تولیدات انبوه سخت و ریسک آن بالا است و ضروری است که پژوهشکده انگور و کشمش و سازمان جهاد کشاورزی در این حوزه مرکز رشد را به کشاورزان و کارخانه جات مرتبط کند.

وی با بیان اینکه ایده ساخت دستگاه گردو تکانی تجاری سازی شد و در حال حاضر کشاورزان از آن استفاده می کنند، افزود: یکی از ایده های این مرکز ساخت پلاستیک های تجزیه پذیر بود که خوشبختانه به تولید انبوه رسید و در حال حاضر این شرکت در مشهد مستقر شده و با کشورهایی چون ترکیه و عمان قرارداد منعقد می کند و  مدیر عامل شرکت رابط اتاق بازرگانی بین ایران و افغانستان شده و در افغانستان بازاریابی می کند.

تولید کرم‌های آرایشی و بهداشتی از عصاره انگور

مسئول مرکز رشد واحدهای فناور ملایر تولید کرم‌های آرایشی و بهداشتی از عصاره انگور به منظور جلوگیری از پیری پوست را یکی از طرح هایی برشمرد که نمونه های آزمایشی آن تولید و مجوز تایید علمیات تولید را اخذ کردند.

عسگری همچنین از تولید داروهای خاص توسط یکی دیگر از واحدهای فناور مرکز خبر داد که در حال حاضر به تولید انبوه رسیده و صادرات انجام می دهند و افزود: یک واحد تولید کروز کنترل خودرو در حال حاضر ۴۵ نمایندگی در سطح کشور دارد و به تولید انبوه رسیده است.

یک شرکت در جوکار ربات‌های صنعتی تولید می‌کند که یک کارگاه نیز در همدان دارد و در شهرک صنعتی شوشاب نیز یک سوله خریداری کرده و در آینده ای نزدیک افتتاح خواهد شد.

وی همچنین تولید سفال و سرامیک با تکنولوژی جدید، تولید صفحات کلاژ خودروهای سنگین، تولید تجهیزات و وسایل کمک آموزشی ریاضی و سامانه چند زبانه فروش انگور و کشمش ملایر را از جمله طرح های مستقر در مرکز رشد ملایر که به تولید رسیدند، برشمرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403032718434
  • خبرنگار : 50416