شیوه مبارزاتی امام باقر(ع) چه بود

امروز، ۷ ذی‌الحجه مصادف با سالروز پنجمین امام شیعیان، امام محمدباقر(ع) است. امامی که راهگشای شیعه در پیشرفت‌های علمی شد و بعد از آن با وجود سلاله پاک و مطهرش، امام جعفر صادق(ع) ادامه یافت.

امام باقر(ع)، دانشمندان برجسته‌ای را در رشته‌های مختلفی معارف چون فقه، حدیث، تفسیر و دیگر شاخه‌های علوم اسلامی تربیت کرد که هر یک وزنه‌ای در دانش به شمار می‌رفتند و در جایگاه والای علمی ایشان همین بس که لقب باقرالعلوم نسبت دادند.

به مناسبت فرا رسیدن این روز، در نقاط مختلف استان فارس مراسم سوگواری به همت هیئات مذهبی و اعضای کانون‌های مساجد در سطح استان از شب گذشته در حال برگزاری است.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام محمدباقر(ع)، برنامه‌های متعددی به همت اعضای هیئات مذهبی در جای جای استان در حال برگزاری است.

رضا محمدیان با بیان اینکه این برنامه‌ها با محوریت بقاع متبرکه اجرا می‌شوند، افزود: در شیراز این برنامه‌ها با محوریت سومین حرم اهل بیت(ع)، حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اجرا می‌شوند.

وی در ادامه سخنان خود برخی از مناقب و ویژگی‌های امام محمد باقر(ع) را برشمرد و گفت: شرایط دوران هر امامی با امامان دیگر متفاوت است، لذا هر کدام از ائمه متناسب با شرایط دوران خود، به تبلیغ برای اسلام و مکتب شیعی می‌پرداختند و با طواغیت مبارزه می‌کردند.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس، شیوه مبارزاتی و تبلیغ امام باقر(ع) گسترش علوم و مبارزه با انحرافات عنوان کرد و افزود: امام باقر(ع) در آن دوران، به عنوان عالمی که دانش خود را از طریق پدرانش از پیامبر(ص) دریافته، حلقه‌های درسی بزرگی را در مدینه تشکیل دادند تا هم دیدگاه‌های اسلامی را گسترش داده و هم درباره انحرافات روشنگری انجام داده و هم دانشمندان علمی را پرورش دهند.

وی بیان کرد: آن حضرت برای دست‌یابی به اهداف علاوه بر برپایی حلقه‌های متعدد درس عمومی و خصوصی، به مناظره با دانشمندان برجسته شهرهای اسلامی و پیشوایان فکری فِرَق مهم آن روزگار و عالمان سایر ادیان و برخی مدعیان راهبری معنوی مردم عنایت خاصی داشت.

محمدیان بیان کرد: دوران امام محمد باقر(ع)، دورانِ شکوفایی فقه و حدیث بود که دانش و معرفت امام باقر(ع) و فرزند ایشان، امام جعفر صادق(ع) بر همگان آشکار شد و اصول و مبانی کلام و فقه و سایر معارف دینی شیعه که این دو امام بیش از همه مبیّن آن بودند، تدوین و توسّط راویان و شاگردان ایشان به عالم پراکنده شد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در پایان با بیان اینکه احادیث و روایات متعددی از امام محمدباقر(ع) در دست شیعیان قرار دارد، بر ضرورت الگوگیری از سیره ایشان در ابعاد فردی و اجتماعی تأکید کرد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403032516914
  • خبرنگار : 50649