دزفولی مطرح کرد

ضرورت تبیین علوم پایه با اقناع نه تحکم

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه تجلیل از پژوهشگران اتفاق خوبی است؛ اما کافی نیست، گفت: خیلی‌ها نمی‌دانند علوم پایه در ساخت بنیاد و فناوری کشور به چه میزان تاثیر دارد یا اطلاع کافی ندارند. نسبت به این موضوع باید مواجهه اقناعی داشته باشیم و با تحکیم تبیین اتفاق نمی افتد.

به گزارش ایسنا، محمد رضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم در مراسم روز گرامیداشت ابوریحان بیرونی و دهمین دوره تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته علوم پایه کشور ۱۴۰۳ گفت: جایزه ابوریحان در مجموعه جوایز استاندارد ملی محسوب می‌شود. در علوم پایه اقدامات زیادی انجام شده است، تجلیل از جوانان پژوهشگر به دلیل اهمیت علوم پایه است و این علوم‌می تواند ساخت جهان آینده را رقم‌ زند.

وی افزود: باید مشکلاتی که در تبیین علوم پایه وجود دارد را حل کنیم. باید ادراک درست از علوم پایه به دیگرانی که ممکن است نسبت به این مسئله اشراف درست نداشته باشند، تبیین شود. باید یک برنامه ریزی برای تبیین علوم پایه داشته باشیم تا اتفاقات خوب برای کشور بیفتد.

مخبر دزفولی با بیان اینکه تجلیل از پژوهشگران اتفاق خوبی است؛ اما کافی نیست، گفت: خیلی ها نمی دانند علوم پایه در ساخت بنیاد و فناوری کشور به چه میزان تاثیر دارد یا اطلاع کافی ندارند. نسبت به این موضوع باید مواجهه اقناعی داشته باشیم و با تحکیم اتفاق نمی افتد.

وی افزود: باید یک اقدام تبیینی عالمانه در بخش های مختلف علوم پایه رخ دهد. برخی از کشورها سرمایه گذاری بر روی علوم پایه را به نسبت دیگر علوم کاربردی صعودی کرده اند چون به اهمیت آن پی برده اند.

مخبردزفولی با بیان اینکه برای تبیین و روشنگری عالمانه در علوم پایه کم گذاشته ایم، گفت: در فرهنگستان گروه مطالعاتی مرجعیت علمی شکل گرفته است. هر کسی علاقه مند به این حوزه هست در این جلسات این کارگروه می‌تواند عضو شود. در مرجعیت به سه بخش  چیستی مرجعیت، چرایی مرجعیت و چگونگی تحقق مرجعیت توجه می شود. توجه به مرجعیت موجب ساماندهی علم در کشور می‌شود.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403032416473
  • خبرنگار : 50691