مدیرعامل هلال احمر گیلان خبر داد

حلقه غریق «Zero» در سواحل گیلان/ خانواده خود را ایمن نگه دارید

مدیرعامل هلال احمر گیلان، هدفگذاری طرح سواحل را Zero (غریق صفر) دانست و عنوان کرد: آموزش و پیشگیری و اطلاع رسانی، حلقه وار طرح غریق صفر را محقق می کند و لذا شعار طرح سواحل امسال را «مهم نیست کجا هستید، خانواده خود را ایمن نگه دارید» قرار دادیم.

هادی سلیمی با حضور در تحریریه ایسنا در گیلان، خبرگزاری دانشجویان ایران را یک خبرگزاری وزین، پویا، امیدآفرین و برخوردار از نیروهای جوان، متخصص و جهادی دانست و اظهار کرد: خبرنگاران ایسنا همواره در بحران ها در کنار مردم و دستگاه های خدمت رسان و امداد رسان از جمله جمعیت هلال احمر حضور دارند.

وی با اشاره به رویکرد خبرگزاری ایسنا در انعکاس دغدغه ها و ضرورت های جامعه، افزود: یکی از افتخارات جمعیت هلال احمر برخورداری از سه میلیون عضو داوطلب است و لذا به منزله یک مطالبه داوطلبانه و مردمی، مباحث زیست محیطی را دنبال می کنیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان با بیان اینکه داوطلبان این جمعیت در حوزه محیط زیست حضور فعال دارند، تصریح کرد: داوطلبان جمعیت هلال احمر استان به عنوان دوستداران محیط زیست، ظرف روزهای آینده یک پویش ملی را با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان آغاز می کنند.

سلیمی، رویکرد این پویش زیست محیطی را حفاظت از منابع طبیعی در برابر آتش سوزی و جلوگیری از ورود زباله و پسماند به جنگل ها و سواحل و حاشیه جاده ها دانست و اضافه کرد: ممانعت از ایجاد این تصویر نازیبا در طبیعت، مطالبه زیست محیطی داوطبان هلال احمر از مردم است.

وی در ادامه از آغاز بزرگترین عملیات امداد و نجات کشور در سطح سواحل خبر داد و خاطرنشان کرد: از خبرگزاری ایسنا و سایر رسانه ها انتظار داریم که در مدت زمان اجرای طرح جمعیت هلال احمر در سواحل استان با مردم و امدادگران همکاری کنند.

مدیرعامل هلال احمر گیلان هدفگذاری طرح سواحل را Zero (غریق صفر) دانست و عنوان کرد: امیدواریم با همکاری امدادگران و ناجیان غریق، فوتی ناشی از غرق شدگی در دریا و ساحل نداشته باشیم.

وی اعتقاد و رویکرد جمعیت هلال احمر در سطح سواحل را تغییر رفتارهای اجتماعی دانست و افزود: اگر به مردم آموزش دهیم و اطلاع رسانی کنیم و مدیریت بحران را به حوزه پیشگیری ببریم، این مهم محقق می شود.

سلیمی، یکی از دغدغه های رئیس جمهور شهید را استفاده مردم از مواهب طبیعی در ساحل و دریا در کنار حوزه های اقتصادی و گردشگری دانست و تاکید کرد: آیت الله رئیسی پس از سفر به گیلان در سال ۱۴۰۰ دستور آزادسازی سواحل را صادر کرد؛ البته رئیس جمهور شهید نسبت به جان مردم بی تفاوت نبود و شاهد برنامه ریزی های اعتباری و تجهیزاتی و ساختاری و مدیریتی در سواحل بودیم و لذا به نتایج خوبی رسیدیم.

مدیرعامل هلال احمر گیلان روحیه نشاط و شادابی را از جمله آثار و برکات برخورداری مردم از سواحل دانست و عنوان کرد: سال گذشته ۶۵ میلیون نفر مسافر به گیلان آمدند و شاهد حضور مسافران در سطح سواحل بودیم.

وی نگاه دولت سیزدهم به حوزه سواحل را برگرفته از منویات رهبر انقلاب در بخش اقتصاد دریامحور توام با استفاده از مواهب طبیعی دانست و یادآور شد: این توجه دولت موجب شد تا به عنوان سازمان خدمت رسان و امدادرسان در سطح سواحل حضور فعال داشته باشیم؛ از جمله آثار و برکات این حضور، کاهش ۷۵ درصدی غریق در سواحل آزادسازی شده گیلان بود، در حالی که احتمال افزایش مغروقین وجود داشت.

سلیمی کاهش چشمگیر غریق در سواحل گیلان را نتیجه تلاش و کوشش نیروهای جمعیت هلال احمر و اعضای ستاد ساماندهی سواحل و ناجیان غریق و مجموعه ورزش و جوانان و... دانست و تاکید کرد: محصول این فعالیت جمعی، نجات جان انسان ها بود و از حدود ۵۰ فوتی در سال ۱۴۰۱ به ۹ فوتی در سال گذشته رسیدیم.

وی رویکرد طرح سواحل در سال گذشته را معطوف به پیشگیری دانست که در سال جاری تقویت شده و گفت: ارتباط با دانشگاه را فعال کردیم و یک کار پژوهشی را انجام دادیم تا اقدامات و روش های کاهش غریق و فوتی صفر را احصا کنیم.

مدیرعامل هلال احمر گیلان اولین اقدام را در حوزه آموزش دانست و عنوان کرد: به افرادی که به ساحل می آیند و از فضای آبی استفاده می کنند، توسط امدادگران و مربیان هلال احمر، آموزش کمک های اولیه جهت عملیات سی.پی.آر و دریافت خدمات امدادی ارائه می شود؛ در واقع هم مردم نسبت به مخاطرات دریا حساس می شوند و هم اهداف سازمان که مبتنی بر آموزش و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و شعار «هر خانواده ایرانی، یک امدادگر» است، را محقق می کنیم.

وی از توسعه و تقویت نیروی انسانی و امکانات آموزشی در سطح شهرستان های ساحلی استان خبر داد و تصریح کرد: کودکان و افراد سالخورده بیشترین فراوانی را در بین مغروقین دارند. در واقع کودکان در سایه غفلت پدر و مادر در ساحل غرق می شوند و لذا فضای دوستدار کودک را با حضور اعضای جوان فراهم کردیم که شامل ایستگاه نقاشی و تهیه اسباب بازی و نصب تاب و سرسره و... در سطح سواحل است.

سلیمی با بیان اینکه بخشی از افراد سالخورده نیز با فنون شنا در دریا آشنا نیستند، افزود: با هماهنگی هیئت های ورزش همگانی و آمادگی جسمانی و با دستور رئیس فدراسیون ورزش های همگانی در سطح ۱۰ ساحل منتخب استان، کمیته ورزش های آبی فدراسیون ورزش های همگانی را فعال کردیم و لذا امنیت و ایمنی و سلامت افراد سالخورده که به دریا می آیند، حفظ می شود. همچنین با اهتمام هیئت نجات غریق استان و روسای هیئت های نجات غریق شهرستان ها، آموزش شنا برای مردم در تمام سواحل خطرآفرین استان ارائه می شود.

وی شنا در دریا و استخر را متفاوت دانست و تاکید کرد: با نصب بنرهای آموزش شنا، تفاوت شنا در استخر و دریا را یادآوری و اعلام خطر می کنیم.

مدیرعامل هلال احمر گیلان آموزش و پیشگیری و اطلاع رسانی را یک چرخه دانست که تمام افراد جامعه را پوشش می دهد و خاطرنشان کرد: این اقدامات حلقه وار طرح غریق صفر را محقق می کند و لذا شعار طرح سواحل امسال را «مهم نیست کجا هستید، خانواده خود را ایمن نگه دارید» قرار دادیم، زیرا همه می توانند از ساحل استفاده کنند، اما باید خانواده خودشان را ایمن نگه دارند و لازمه آن پاسخگویی مناسب در مواجهه با خطرات است.

سلیمی حوزه امداد و نجات را آخرین حلقه در چرخه مدیریت بحران دانست و عنوان کرد: جمعیت هلال احمر در کنار پیشگیری و آمادگی و مقابله و پاسخگویی و اثر، خدمات امداد و نجات در سواحل را ارائه می کند، زیرا امداد و نجات در چرخه مدیریت بحران بسیار حائز اهمیت است؛ البته در گذشته فقط به مقوله امداد و نجات می پرداختیم و غریق ها را نجات می دادیم، اما با تغییر رفتار اجتماعی مردم می توانیم دیگر نیازی به استقرار نیروی امدادی در سواحل نداشته باشیم.

وی با اشاره به اهتمام حاکمیت برای تغییر رفتار اجتماعی در حوزه سواحل، اضافه کرد: با همکاری معاونت آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر، سمپوزیوم های فصلی کاهش غریق را برگزار می کنیم؛ البته این رسالت را از مجموعه هلال احمر گسترش داده ایم و همه دستگاه ها را پای کار آوردیم.

مدیرعامل هلال احمر گیلان با بیان اینکه سال گذشته ۲۳۸ نیروی جدید به هلال احمر استان اضافه شد، تاکید کرد: بخش اعظمی از این نیروهای متخصص در حوزه امداد و نجات، سواحل استان را پوشش می دهند؛ طی روزهای آینده نیز ۳۰۰ میلیارد تومان تجهیزات و آمبولانس به مجموعه استان افزوده می شود و تا پایان تیرماه ناوگان لجستیکی استان را تقویت خواهیم کرد تا علاوه بر پوشش حداکثری پایگاه های امداد و نجات، در حوزه سواحل نیز از این ناوگان بهره ببریم.

وی با اشاره به رویکرد علمی جمعیت هلال احمر در افزایش تعداد پایگاه ها، اظهار کرد: فاصله زیاد با محل وقوع حادثه موجب عدم پاسخگویی به موقع می شود و لذا افزایش تعداد پایگاه ها را دنبال می کنیم تا به استانداردهای کیلومتری(۲۰ تا ۳۰ کیلومتر) برسیم.

سلیمی از همکاری جمعیت هلال احمر با اورژانس استان خبر داد و تصریح کرد: بر اساس آمایش پایگاه های امداد و نجات هلال احمر و اورژانس، شاهد افزایش سرعت عملیات ها در کنار مدیریت منابع و کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری هستیم لذا همپوشانی پایگاه های اورژانس و هلال احمر را در دستور کار داریم و اخیرا پنج پایگاه جدید را به جمعیت هلال احمر استان اضافه کردیم که این هم افزایی می تواند میانگین حضور نیروهای امداد و نجات را به زیر ۱۰ دقیقه کاهش دهد.

وی با بیان اینکه یک مدیریت واحد، منسجم، پاسخگو و موثر در حوزه مدیریت بحران استان حاکم است، گفت: پایگاه و نیرو و امکانات و تجهیزات بدون هماهنگی فایده ندارد و لذا باید یک مرکز فرماندهی عملیات داشته باشیم. مراکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال احمر در قالب «EOC» حوادث را مدیریت می کنند و لذا کارهای عمرانی مرکز رصد و داده کاوی در حوزه مدیریت بحران استان را در استان آغاز کردیم و تا هفته دولت سال جاری به بهره برداری می رسد. در این راستا منابع مالی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی انسانی و هماهنگی های ساختاری را فراهم کرده ایم و به زودی شاهد رویکردی جدید در حوزه خدمات امداد و نجات خواهیم بود.

مدیرعامل هلال احمر گیلان از تشکیل ۴۴۹ تیم خدمات امدادی در حوزه سواحل استان در قالب تیم های ناجی غریق، مراقبین ساحل، پست ایمنی و سلامت، آموزش همگانی و مراقبین سیار با موتور و قایق و جت اسکی و خودرو خبر داد و گفت: طرح سال گذشته هلال احمر در سواحل مورد تایید فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال احمر قرار گرفت؛ به واسطه اقدامات جمعیت هلال احمر در حوزه مخاطرات طبیعی، برای نخستین بار بالاترین مدال جهانی صلیب سرخ یعنی مدال فلورانس را دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه آزادسازی سواحل بدون نظارت احتمال افزایش آمارهای غرقی را افزایش می داد، خاطرنشان کرد: ناجیان غریق کار بزرگی کردند و با تحمل گرما و رطوبت به رصد و کنترل سواحل پرداختند؛ در واقع داوطلبان جمعیت هلال احمر بهترین اوقات زندگی خودشان را در سواحل سپری می کنند تا مایه آرامش هموطنان باشند.

سلیمی با اشاره به تخصیص اعتبارات مناسب در حوزه پرداختی ناجیان، یادآور شد: شاهد اهتمام دولت در پرداخت منظم و منسجم و به لحظه حقوق ناجیان بودیم؛ همچنین اقدام به خرید تجهیزات مناسب کردیم. در سال جاری نیز تمام منابع مالی لازم برای طرح سواحل را فراهم کردیم؛ البته امدادگران نگاه اقتصادی ندارند و با روحیه ایثار و فداکاری و گذشت در سواحل حضور دارند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403032416212
  • خبرنگار : 50040