مدیر انجمن کنترل بیولوژیک کشور:

کشورهای در حال توسعه مصرف کننده ۸۵ درصد آفت‌کش‌ها هستند

 مدیر انجمن کنترل بیولوژیک کشور گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی کار، حدود ۸۵ درصد سموم و آفت‌کش‌ها در کشورهای در حال توسعه مصرف می‌شود.

احمد همت‌آبادی در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی ترویجی تولید پنبه زیست سازگار در بخش روداب سبزوار به ایسنا گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی کار، میزان وقوع مسمومیت ناشی از مصرف آفت‌کش در کشورهای در حال توسعه مثل ایران ۱۳ برابر کشورهای توسعه یافته بوده و حدود ۸۵ درصد سموم فوق در این کشورها مصرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های سازمان‌های جهانی، سالانه به طور متوسط از یک هزار نوع آفت‌کش شیمیایی بیش از یک میلیون تن ماده مؤثره در بخش‌های کشاورزی، بهداشت و صنعت استفاده می‌شود.

مدیر انجمن کنترل بیولوژیک کشور شیوع بیماری‌هایی از قبیل سرطان و بیماری‌های گوارشی را نتیجه استفاده این سموم دانست و افزود: بر اساس آمار و اطلاعات در کشور چین سالیانه ۱۷۵ هزار نفر به دلیل مسمومیت با آفت‌کش‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

وی اذعان کرد: مصرف متوسط سالیانه آفت‌کش در کشور ما حدود ۲۷ هزار تن و با احتساب کل اراضی مزروعی ۱۸.۵ میلیون هکتار، سرانه مصرف آفت‌کش به ازای هر کیلومتر مربع اراضی ۱۴۶ گرم است که در مقایسه سرانه اروپا ۷۰ کیلوگرم و آمریکا ۸۰ کیلوگرم رقم قابل توجهی است.

همت‌آبادی همچنین بیان کرد: ترویج روش‌های غیر شیمیایی کنترل آفات در سطح مزارع و باغات در دستور کار کارشناسان قرار دارد؛ چراکه استفاده بیش از حد از سموم و مواد شیمیایی تهدید جدی برای امنیت غذایی جامعه محسوب می‌شود.

وی همچنین توصیه کرد: کنترل بیولوژیک آفات روش جایگزین مطلوب و به عنوان محور در مدیریت تلفیقی آفات باید مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032316064
  • خبرنگار : 30147