خسارت حریق هر هکتار جنگل طبیعی در استان مرکزی چقدر است؟

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی درخصوص میزان خسارت‌های آتش‌سوزی در هر هکتار در استان مرکزی افزود: در سال جاری میزان خسارت وارده به ازای هر هکتار در جنگل طبیعی ۱۸۶ میلیون تومان، جنگل‌های دست کاشت ۱۵۰ میلیون تومان، مرتع مشجر ۷۰ میلیون تومان و مرتع ۱۵ میلیون تومان برآورد شده است.

عبدالحسین محمدی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: آتش‌سوزی یکی از عوامل اصلی اختلال و تغییر در اکوسیستم‌های طبیعی است و هر ساله با گرم‌شدن هوا در اواخر بهار و تابستان بیم آن می‌رود که هر لحظه بنا به دلایل مختلف مانند وزش بادهای گرم، افزایش دما و عوامل انسانی آتش از میان مراتع و جنگل‌ها به عنوان بخشی ارزشمند از منابع طبیعی زبانه بکشد.

وی اظهار کرد: بر این اساس، افزایش آموزش و آگاهی بخشی به مردم بویژه جوامع محلی و روستائیان در خصوص حفظ و حراست از منابع طبیعی در پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی تاثیر بسزایی دارد.

محمدی با اشاره به تعیین مناطق بحرانی آتش‌سوزی در استان اظهار کرد: بیشترین آتش‌سوزی در ۱۷ سال اخیر در سال ۱۳۸۹ به میزان ۱۶۵ فقره در پنج هزار و ۸۵۳ هکتار از مراتع و کمترین آتش‌سوزی در سال ۱۴۰۱ به میزان پنج فقره در ۹ هکتار از مراتع رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه همکاری مردم و دستگاه‌های دولتی در این خصوص اهمیت بالایی دارد، افزود: اطفای حریق نیازمند تجهیز دهیاری‌هاست تا در صورت وقوع حریق در کمترین زمان ممکن بتوانند تا رسیدن گروه‌های اطفای حریق نسبت به اطفای به موقع و اثرگذار اقدام کرده و از گسترش حریق و ایجاد خسارات جبران‌ناپذیر جلوگیری کنند.

محمدی تاکید کرد: آتش‌سوزی یکی از حوادث غیرمترقبه است و براساس تبصره ذیل ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، در زمان آتش‌سوزی کلیه دستگاه‌های دولتی اعم از کشوری و لشکری موظف به همکاری در بحث اطفا هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه ۲۵ دستگاه دمنده اطفای حریق در اختیار یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار دارد، گفت: این دستگاه سبک بوده و قابل حمل در عرصه‌های صعب‌العبور است و با توجه به اینکه قیمت مناسبی دارد، ادارات و دهیاری‌ها می توانند در صورت تهیه آن با تجهیزات مناسب در کمترین زمان و با کمترین نیروی انسانی اقدام به اطفای حریق کنند.

وی همچنین درخصوص آمار اطفای حریق طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ گفت: ۱۱ فقره آتش سوزی در سال ۱۴۰۰ در ۱۳۳ هکتار از مراتع شهرستان‌های اراک، خمین و دلیجان، سال ۱۴۰۱ پنج فقره آتش‌سوزی در ۹ هکتار از اراضی شهرستان‌های شازند، خمین و ساوه و در سال گذشته ۱۱ فقره آتش سوزی در ۲۸ هکتار از اراضی شهرستان‌های شازند، خنداب، تفرش و خمین رخ داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در پایان از مردم خواست در صورت مشاهده حریق در مراتع استان ضمن اقدام به اطفای آن در صورت نیاز از طریق شماره‌های ۱۵۰۴،  ۱۳۹ و  ۱۲۵ موارد را جهت اطفای به موقع، اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403032214474
  • خبرنگار : 50204