تلاش برای پُر کردن محصول در کندوهای زنبور عسل در خراسان شمالی

عامل توسعه خوشه زنبورداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه صنعت زنبورداری یکی از پتانسیل‌های جدی اقتصادی در این استان است، گفت: این صنعت در استان با چالش‌هایی مواجه است که برای حل آنها خوشه زنبورداری در حال اجراست.

جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه خوشه صنعتی زنبورداری از ابتدای سال ۱۴۰۱ در این استان اجرا شده و مدت اجرای آن سه ساله است، اظهار کرد: در گام اول مطالعه درباره مزیت و نقاط ضعف این صنعت در استان انجام شد. یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی زنبورداران این استان منابع مالی بود.

وی ادامه داد: خشکسالی‌های چند ساله سبب شده بود تا منابع مالی زنبورداران به شدت کاهش یابد و از سوی دیگر، میزان تولید آن‌ها کمتر شود. در همین راستا برای اولین بار ۲۲.۲ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به ۱۶۰ زنبوردار اعطا شد که هدف از پرداخت آن توسعه تولید کمی و کیفی زنبورعسل و سایر محصولات کندو است.

جهانی گفت: اکنون میزان تولید عسل در هر کندو در خراسان شمالی یک کیلوگرم از میانگین کشوری کمتر است. میانگین کشوری تولید عسل در هر کندو در کشور ۱۰ کیلوگرم و در دنیا ۱۷ تا ۲۰ کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه زنبورداران استان از لحاظ داشتن دانش و مهارت انجام کار با مشکل مواجه‌اند، بیان کرد: بسیاری از زنبورداران مهارت‌های لازم را در مقابل کنترل آفات و بیماری ندارند یا نکات لازم را برای جلوگیری از بروز آفات رعایت نمی‌کنند، به‌عنوان مثال در سال گذشته، یک آفت ناشناخته در تمام زنبورستان‌های کشور گسترش داشت که تا حدود ۷۰ درصد تلفات داشت. در واقع، اصول ساده مدیریتی در زنبورستان‌های این استان رعایت نمی‌شود.

عامل توسعه خوشه زنبورداری خراسان شمالی اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد عسل تولیدی در استان عسل طبیعی و بقیه عسل تغذیه‌ای، باغی و مزرعه‌ای است. عسلی که طبیعی تولید می‌شود منبع تغذیه زنبورهای عسل گل و گیاهان موجود در مراتع است، اما وضعیت مراتع استان به علت بروز خشکسالی‌های پی در پی فاجعه است. در همین زمینه اقدام به توزیع ۲۵ هزار اصله نهال بادامک و زرشک کردیم تا در مراتع غرس شوند و زنبورداران بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه درخت‌های بادامک و زرشک بهترین گیاه برای زنبور عسل است، تاکید کرد: زنبوردارانی می‌توانند از این درخت‌ها در مراتع استفاده کنند و در مراقبت و آبیاری آن مشارکت داشته باشند. علاوه بر آن می‌توان این نهال‌ها را میان زنبوردارانی که متقاضی غرس آن در زمین‌های کشاورزی خود نیز هستند، توزیع کرد.

جهانی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات زنبورداران این استان، بازار و صادرات محصول است. صادرات عسل از خراسان شمالی صفر است و میزان تولید عسل در خراسان شمالی ۲۱۰۰ تن و میزان عسل صادرشده در کشور ۲۰۰۰ تن بوده که میزان صادرات عسل در کشور حتی از میزان عسل تولیدی در این استان کمتر بوده است.

وی گفت: برای بازاریابی عسل تولیدی در استان، حضور در نمایشگاه‌های مختلف یکی از اقدامات در حال انجام است. علاوه بر آن، برای صادرات این محصول مشاور به کار گرفته شده است تا روی بازار کشور عمان بررسی‌های لازم را انجام دهد.

جهانی تاکید کرد: در صادرات عسل کیفیت محصول بسیار مهم است؛ اما عسل تولیدی در کشور به واسطه سمپاشی باغ‌ها و مزارع دارای باقی‌مانده سموم هستند و این مشکل ناشی از نبود هماهنگی میان کشاورز و زنبوردار است و درصددیم تا مروج‌های بخش کشاورزی را آموزش دهیم تا آموزش‌های لازم را به کشاورزان ارائه دهند.

وی بیان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای زنبورداران در ارتباط با تغذیه زنبور عسل، معرفی گیاهان شهددار و مفید برای زنبورها، آشنایی با آفات و بیماری‌ها و ... برگزار شده است.

عامل توسعه خوشه زنبورداری خراسان شمالی افزود: یکی دیگر از اهداف ما، تولید و افزایش تولید سایر محصولات کندو مانند ژل رویال، گرده گل، بره موم و ... است. سال ۱۴۰۰ که برای درمان بیماری کرونا ژل رویال توصیه شده بود، تقاضا برای این محصول افزایش یافت و البته تولید آن نیز در سطح زنبورستان‌های استان افزایش یافت؛ اما مشکلی که آن زمان وجود داشت قاچاق واردات ژل رویال بی‌کیفیت بود که البته هنوز هم این مشکل وجود دارد، اما تولید سایر محصولات کندو در این استان وجود دارد و البته مشتری هم برای خرید محصول باکیفیت وجود دارد.

وی تعداد زنبورداران خراسان شمالی را ۲۰۰۰ نفر اعلام کرد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403032113810
  • خبرنگار : 50046