یاسر اسماعیلی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بحران آب را باید از منظر جامعهشناسی بررسی کرد و رفتار مربوط با آب را با مبانی فرهنگی، اجتماعی و مذهبی مورد بررسی قرار دهیم. بخش قابل توجهی از بحران آب به رفتار ذینفعان برمیگردد.
وی افزود: تنها عامل بحران آب، کمبود آن نیست، بلکه رفتار نامناسب با آب نیز از عوامل این بحران است. پس باید به ریشههای فرهنگی و اجتماعی مصرف آب نگاه ویژه داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان، تصریح کرد: فرهنگ مصرف آب، مجموعهای از باورها و هنجارهای مربوط با حوزه مصرف و حفظ منابع آبی است. در این حوزه میتوان نگاه ویژهای از منظر آموزههای مذهبی به آب داشت که اگر از این دیدگاه به فرهنگ آب نگاه کنیم، در مدیریت مصرف میتوانیم موفق باشیم.
اسماعیلی با اشاره به نقش رسانهها در ترویج فرهنگ مدیریت آب، گفت: رسانهها میتوانند موضوع آب را به گفتمان غالب در جامعه تبدیل کنند که علاوه بر طرح موضوع در سطح عموم، ترویج گفتمان آب در گروههای علمی و مذهبی نیز میتواند گرهگشا باشد.
وی گفت: نخبگان جامعه به عنوان گروههای مرجع، هرقدر درگیر موضوع بحران آب و مدیریت مصرف آن شوند، راهحلهای بهتری خواهند اندیشید که به نفع کل جامعه است.
انتهای پیام