به گزارش ایسنا، آیین رونمایی از پروژه موسیقایی «امیدوار» با موسیقی پدرام فریوسفی و شعر و روایت فریده با حضور تعدادی از هنرمندان شاخص موسیقی کشورمان و علاقه مندان موسیقی در موزه برادران امیدوار مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد تهران برگزار شد.
توصیه یکی از اولین جهانگردان معاصرایران به اهالی موسیقی
عیسی امیدوار که همراه با برادر فقیدش مرحوم عبدالله امیدوارعلاوه بر فعالیت در حوزههای پژوهشی و مستندسازی از نخستین جهانگردان ایرانی معاصر به حساب میآیند در ابتدای این برنامه که با اجرای کاوه کاتب از پژوهشگران و نوازندگان موسیقی کشورمان همراه بود، توضیح داد: واقعا برای من افتخاری است که امروز در آیین رونمایی پروژه ادبی موسیقایی خواهرزادهام فریده امیدوار حضور دارم و امیدوارم از این پس شاهد برگزاری مراسم موسیقایی بیشتری در موزه برادران امیدوار باشم.
وی با ارائه توضیحاتی مختصراز فعالیت های خود و برادرفقیدش در حوزه جهانگردی و مستندسازی گفت: تمام هدف من و برادرم از سفرهایی که در آن روزگار با دشواریهای زیادی انجام دادیم، معرفی ایران عزیز به دنیا و همچنین آشنایی با افراد و قبایل ناشناختهای بود که میخواستیم با عکاسی و فیلمبرداری از آنها کارهای مطالعاتی انجام دهیم چون میدانستیم این پژوهشها میتواند در آینده به نفع جامعه پژوهشگران ما باشد.
امیدوار تاکید کرد: همه ما ایرانیها می توانیم در زندگیمان به نوعی فعالیت کنیم که هم برای جامعه ایرانی و هم تمام دنیا الگو باشیم. مسیری که در همین پروژه موسیقایی «امیدوار» وجود دارد و تردید ندارم آیندگان شنونده اثری خواهند بود که میتواند معرف خوبی برای جامعه ایرانی باشد.
تلاش خواهرزاده برای روایت موسیقایی یک عشق ۶۳ ساله
فریده امیدوار شاعر و راوی مجموعه موسیقایی «امیدوار» هم در این مراسم ضمن ارائه توضیحاتی کوتاه از روند فعالیتهای خود در حوزه شعر و نگارش متون ادبی گفت: به راستی که «عشق» واژه زیبایی است که در هرقالبی مینشیند. عشق با هرزبانی در هر موقعیت، هر کشور، هر فرهنگ و هر اندیشهای کلید واژهای قابل اعتنا و انکارناپذیری است که خداوند، خلقت را با آن به وجود آورده است. ما انسانها از عشق متولد شدیم. این کلید واژه عشق در ضمیر همه هست، عشق امیدوارکننده و روحنواز قلب و جسم همه انسانهای روی زمین است. عبارتی که من با آن در کنار همسرم ۶۳ سال زندگی کردم اما به ناگاه جدا کردنش از من سخت و غم انگیز بود و من را افسرده کرد.
وی افزود: در همان روزهایی که چنین شرایطی داشتم، به مناسبت سالگرد درگذشت همسرم غزلی نوشتم و آن را در کنار خانوادهام و خواهرزادههایم پدرام و پانیذ فریوسفی قرائت کردم. آن جا بود که پدرام به یاریام شتافت و گفت:«بیا با هم کاری را شروع کنیم.» و این درخواست پدرام اولین گام ما برای تولید پروژه «امیدوار» بود که در نهایت باعث شد امروز پیش شما باشیم. مسیری که من از پدرام به واسطه تلاش هایش بسیار سپاسگزارم که با نوای آسمانیاش به شعرها یا بهتر بگویم دل نوشته های من روح و جان بخشید و زیباترین موسیقیها را روی آنها گذاشت. مسیری که باعث شد او زمان زیادی را صرف کند تا حال روحی من بهتر شود. پس با تمام وجودم قدردان پدرام و پانیذ فریوسفی هستم که در این مسیر با تمام وجود کنارم بودند.
قصه دغدغههای یک نوازنده در شرایط خیلی خیلی سخت !
پدرام فریوسفی نوازنده، مدرس و مدیر هنری پروژه موسیقایی «امیدوار» هم پس از صحبتهای فریده امیدواردرباره روند اولید این آلبوم بیان کرد: بسیار خوشحالم که بعد از گذشت نزدیک به ۶ سال این پروژه به سرانجام رسید؛ چرا که من و خالهام (فریده امیدوار) به همراه سایر رفقای هنرمندم از سال ۱۳۹۸ که درباره تولید این آلبوم صحبت کردیم، درگیر آن بودیم. خوب یادم میآید وقتی خانم امیدوار در آن روزها از من پرسید انتشار این آلبوم چه قدر تولید میکشد؟ من به شوخی گفتم: «آلبوم سال ۱۴۰۳ منتشر میشود». البته من واقعا میدانستم چنین کارهایی از دسته اتفاقاتی است که بسیار زمانبَر است. به ویژه اینکه ما به ماجرای کرونا و پس از آن اتفاقات اجتماعی کشورمان برخوردیم که هرکدام برای ما دربرگیرنده مسائل و ملاحظاتی بود که به خودی خود باعث شد زمان انتشار آلبوم همانی شود که به شوخی گفته بودم.
وی افزود: روزی که خاله جان منزل ما بود و خواهرم پانیذ پیشنهاد داد چرا این اشعار را منتشر نمیکنی؟ من هم از جای دیگری از خانه بلند گفتم :«من هم موسیقیاش را کار میکنم» مسیری که به همین سادگی شروع شد و به واسطه کمکهای ویژه خواهرم و البته سختیهای بسیار زیاد دوران کرونا و قرنطینه بالاخره کار جمع شد. کاری که دوست داشتم آن را با یک ارکستر جمعآوری کنیم اما ماجرای کرونا و شرایط دیگر اجازه نداد که چنین ایدهای محقق شود ولی به واسطه تلاش دوستان هنرمندم ماجرا به شکلی هدایت شد که امروز شاهد رونمایی پروژه در قالب سه مجموعه صوتی هستیم. مسیری که خودم به عنوان یک نوازنده همواره دغدغه این را داشتم تا روزی روزگاری آلبوم از ساز و نوازندگی خودم داشته باشم. موضوعی که پدرمرحومم (شهریار فریوسفی) این کار را نکرد اما من حس کردم باید این کار انجام میشد.
این نوازنده ویلن درباره انتخاب نام آلبوم هم گفت: طبیعتا اولین انگیزهای که برای انتخاب آلبوم برایم برجستهتر بود، نام خانوادگی خالهام بود؛ نکته بعدی تببین همین کلید واژههای «امید» و «امیدواری» در دورانی بود که دائم مشغول شنیدن خبرهای بد بودیم و من فکر میکردم انتخاب کلمه «امیدوار» برای یک آلبوم که در بدترین شرایط روحی ساخته شده میتواند جالب توجه باشد. البته اگر این آلبوم را گوش کنید، متوجه میشوید که تولید آن در زمان شادی و نشاط نبوده است. حتی من زمانی که مشغول ساخت یکی از قطعهها بودم، خبر فوت استاد محمدرضا شجریان را شنیدم شرایطی که باعث شد من باز هم دنبال ریتمی باشم که الهام گرفته از این شرایط باشد، اما در نهایت مروج و مبلغ امید و امیدواری باشد.
تجربه شنیدن یک موسیقی ایرانی با الگویی متفاوت
فریوسفی در بخش دیگری از صحبتهای خود توضیح داد: ژانر کاری من در عرصه نوازندگی تمرکز روی موسیقی کلاسیک غربی است اما در عین حال همواره دغدغه توجه به موسیقی ایرانی را هم داشتم و دارم اما دوست دارم این دغدغه با مدل و الگوی خودم باشد. بنابراین سعی کردم در این پروژه قطعات را با حال و هوای ایرانیتری اجرا کنم که امیدوارم مورد توجه شنوندگان قرار گیرد.
وی در بخش پایانی صحبتهای خود ضمن قدردانی از گروه نوازندگان آلبوم و نیما جوان ناشر و پخش کننده این مجموعه موسیقایی گفت: برای اینکه امروز آلبوم رونمایی شود بسیاری از دوستانم دست به دست هم دادند که در این مکان زیبا میزبان شما باشیم. اما دوست دارم تشکر ویژهای از دوست و برادر هنرمندم بهنام ابوالقاسم داشته باشم که در آن دوران سخت مثل یک برادر واقعی در جمعآوری هفتاد قطعه این آلبوم کنارم بود تا بتوانیم مسیر فنی و درستی را به شنوندگان موسیقی جدی ارائه دهیم. مسیری که خودم براین باورم اگر «امیدوار» را بشنوید امیدوار میشوید.
فردین خلعتبری و یک هشدار مهم به شنوندگان آلبومها
فردین خلعتبری آهنگساز شناخته شده کشورمان هم در بخش دیگری از این مراسم که با استقبال خوب مخاطبان همراه بود، گفت: اگربخواهیم روی نکات فنی آلبوم «امیدوار» دقیق شویم به دلیل کمبود وقت نمیتوانیم زیاد حرف بزنیم. ولی من معتقدم به لحاظ احساسی اتفاقی در این شعرها و به قول خانم امیدوار «دل نوشتهها» افتاده که نتیجهاش کارتولید شده از سوی پدرام فریوسفی میشود. کاری که هم دربرگیرنده عواطف و احساسات و هم دربرگیرنده دیگر مولفههای اندیشه محور موسیقی است.
وی افزود: رفتن به «سمت» و «سطح» احساس، بخشی از موسیقی ما است. اما باید بدانیم «احساس» فقط بخشی از موسیقی است و بخش دیگری هم به عنوان «منطق» در موسیقی وجود دارد. در این مسیر پدرام فریوسفی موسیقی اثری ساخته که برآیند آن نوعی از موسیقی است که سالها آن را نواخته که این بار از مجرای فیلتر ذهنی خودش تبدیل به آلبوم «امیدوار» شده است. او برخلاف چهره همیشه جدی که دارد یک نوازنده احساساتی است که در این آلبوم می توانیم ردپای این احساس را بشنویم. البته شما در این اثر موقعیت «همگون» نمیبینید. شما در این آلبوم هم شنونده احساسات، هم منطق و هم یک مدل موسیقی چندصدایی هستید که مستقیما با تفکر و احساس شما ارتباط برقرار میکند. به اعتقاد من کسانی که دل نوشتهها یا اشعار خانم امیدوار را با این موسیقی میشنوند، قطعا متاثر خواهند شد و این اتفاق خوبی است که من بدون مبالغه میگویم در اوقاتی که آلبوم را گوش میدادم من را هم متاثر کرد.
این آهنگساز بیان کرد: براین باورم ما به عنوان شنوندگان موسیقی، وقتی با یک اثر موسیقایی رو به رو میشویم دو وظیفه داریم؛ اول اینکه بشنویم و متاثر شویم. دومین نکته هم این است اثر را بشنویم و بعد عکسالعمل نشان دهیم. اصلا چرا باید این عکسالعمل چه مثبت چه منفی را دریغ کنیم؟ پس بیایید از این به بعد هنگام لذت بردن یا نبردن یک اثر موسیقایی بیتفاوت نباشیم.
خلعتبری در بخش دیگری از صحبتهای خود بود که به جای خالی مرحوم شهریار فریوسفی نوازنده پیشگام موسیقی ایرانی و پدرپدرام فریوسفی اشاره کرد و گفت: در این مراسم جای خالی شهریار فریوسفی به شدت خالی است. او هنرمندی بود که خیلی زود از میان ما رفت. او هنرمندی بود که مسیری را برای خانواده خود باز کرد که بتوانند به درستی هرچه تمامتر موسیقی را پیگیری کنند. او هنرمند درجه یکی بود که زخمه سازش همیشه در تاریخ موسیقی ایران باقی میماند.
«امیدوار» پروژهای در «سوگِ نوستالژی عشق» است
علیرضا میرعلی نقی پژوهشگرو منتقد موسیقی هم پس از صحبتظ های فردین خلعتبری ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند تاریخی تولید آلبومهای مرتبط با شعر و ادبیات گفت: از وقتی در ایران وارد دوره ضبط مدرن آلبوم های موسیقی میشویم، مجموعههایی به نام «صدای شاعر» به مدیریت مرحوم کریم چمنآرا توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد که در آن روزگار از جمع بانوان شاعر فقط فروغ فرخزاد بود که صدای او در این مجموعه ها ضبط شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم که تولید نوار کاست در یک دوره ای بسیار زیاد شد بازهم مجموعههایی به نام «صدای شاعر» تولید میشود اما در این مجموعهها نیز کمتر اثری را میتوان یافت که با صدای بانوی شاعری ضبط شده باشد. بنابراین فکر میکنم تولید آلبوم «امیدوار» با شعر و روایت خانم فریده امیدوار میتواند از جهاتی مورد توجه قرار گیرد. مسیری که باعث شده جزو معدود دفعات شاهد تعامل مستقیم شاعر با آهنگساز در تولید یک اثر موسیقایی باشیم.
وی افزود: من به همه دوستانی که از امروز شنونده این آلبوم هستند، توصیه میکنم آن را در سه نوبت گوش کنند. یک بار با تمرکز روی صدای خانم فریده امیدوار، یک بار با تمرکز بر موسیقی پدرام فریوسفی و یک بار هم با تمرکز روی هردوی آنها که فکر میکنم پس از این فرآیند میتوان راهی برای ورود به جهان این دو عزیز باز کرد.
میرعلینقی تصریح کرد: به اعتقاد من این آلبوم حوصله مخاطب را سرنمیبرد و دربرگیرنده فضاهای متنوعی است که درهمه جا پیرو مرثیههای شعر نیست. به نظر من «عشق» موضوع اصلی این آلبوم است. موضوعی که در گذشتههای نه چندان دور در بسیاری از آلبومها بود و هم اینک نیست. این آلبوم از نگاه من «سوگِ نوستالژی عشق» است که درآن به تصویر ایدهآلی از مفهوم عشق میرسیم.
واکنش آقای منتقد به پروژه نوازنده مهمی که آهنگساز مهمی شد
مانی جعفرزاده مدرس ، منتقد و پژوهشگر موسیقی هم در ادامه این مراسم ضمن ارائه توضیحاتی درباره پروژه «صدای شاعر» که علیرضا میرعلینقی به آن اشاره داشت، گفت: به نظرم من آنچه در آلبوم «امیدوار» اتفاق افتاده اجرای خوبی هم از سوی راوی و شاعر و هم از سوی گروه نوازندگان است که من این بار علاوه بر حضور پدرام فریوسفی به عنوان یکی از مهمترین نوازندگان در حال حاضر کشورمان، یک پدرام فریوسفی آهنگساز را هم پیدا کردم که این موضوع برای من بسیار مهم است.
وی افزود: پدرام فریوسفی نوازنده بسیار خوبی است که حضورش در این آلبوم به عنوان یک آهنگساز بسیار چشمگیر است. من در این آلبوم با اثری روبه روشدم که من را با یک اجرای تمیز و مرتب مواجه کرد. کما اینکه یک اجرای خوب میتواند یک مجموعه را هم قوام اساسی بدهد. موضوعی که در آلبوم امیدوار من آن را شنیدم و باید بگویم این پروژه، آلبوم خوش پرداخت و تمیز است.
روایت دوستان از یک آلبوم بسیار عاشقانه
کاوه عابدین صدابردار بخش موسیقی پروژه «امیدوار» نیز در بخش بعدی این مراسم ضمن ارائه توضیحاتی از روند صدابرداری این بخش گفت: بخش مربوط به روایت خانم امیدوار توسط رضا فرهادی در استودیو کرگدن انجام گرفته و من سعادت داشتم که در بخش موسیقی همراه پدرام عزیز باشم. مسیری که سعی کردم آنچه باید باشد، پیش روی مخاطبان قرار گیرد. گرچه روز اول فکر نمیکردم باید مجری صدای موسیقی بیش از ۷۰ قطعه باشم اما بسیار خوشحالم که در پروژه یکی از صمیمی ترین دوستانم که روزهای اول آشنایی چندان از او خوشم نمی آمد حضور دارم.
بهنام ابوالقاسم نوازنده پیانو و یکی ناظران ضبط پروژه «امیدوار» نیز بعد از صحبتهای عابدین تصریح کرد: خیلی خوشحالم که در این مسیرهمراه یک برداشت و اجرای شخصی از هنرمندی به نام پدرام فریوسفی هستم. او از نگاه من جزو نوازندگانی است که همیشه در زمان نواختن آثار مختلف ایرانی و خارجی اثری از خودش به جای میگذارد. مسیری که تبدیل به امضای پدرام شده است و امروز بسیار خوشحالم پدرام احساسات شخصی خود را در یک اثر موسیقایی مستقل به یادگار گذاشته است، فرآیندی که امیدوارم دوباره شاهد تکرارآن باشیم.
محمدحسن شفیعی از دوستان و همراهان پدرام یوسفی هم درباره این آلبوم گفت: شنیدن پروژهای که در آن میتوانم شاهد مواجهه پدرام نوازنده با پدرام آهنگساز باشم طبیعتا برایم تجربه بسیار ارزشمندی است. پدرام فریوسفی از جمله هنرمندانی است که همواره شاهد و شنونده تجربههای درست و سنجیده او در حوزه نوازندگی تربیت شده او بودیم. دستاوردی که در موسیقی پروژه «امیدوار» هم تجربه کردم و ناشی از خلاقیتهای هنرمندی دارد که با استفاده از اشعار و روایت خانم فریده امیدوار شنیدن یک کار را لذت بخش میکند. لذتی ناشی از شنیدن یک پروژه در ایام کرونا که ناشی از عشق زیست شدهای است که شاید حزنانگیز باشد اما نشان از یک عشق پایداری دارد که این بار در موسیقی تجلی پیدا کرد.
برگزاری آیین نمادین امضای آلبوم ، اجرای قطعاتی بداهه با هنرمندی پدرام فریوسفی و روایت فریده امیدوار و اجرای چند قطعه موسیقایی از قطعات پروژه «امیدوار» با هنرمندی آرش جامع نوازنده ویلن، امیرحسین طائی نوازنده ویلن، پیمان ابوالحسنی نوازنده ویولا، علی آقاجانی نوازنده ویلنسل، هادی اسماعیلی نوازنده کنترباس، علی رحیمی نوازنده سازهای کوبهای و پدرام فریوسفی نوازنده ویلن بخش پایانی مراسم را تشکیل میداد.
آلبوم «امیدوار» با موسیقی پدرام فریوسفی، شعر و دکلمه فریده امیدوار با مجوز شماره ۱۴۰۲۳۱۶۹ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت ۳۱۸۷۸ کتابخانه ملی ایران در قالب یک آلبوم با سه لوح فشرده توسط نشر و پخش «جوان» در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام