به گزارش ایسنا، این کتاب تبیین ظرفیتهای تمدنی آموزه امت در قرآن کریم است. چنین آثاری روشنگر آن است که ادعای فقدان آموزههای فرهنگی و تمدنی در دین در ترازوی تحقیق امروزین مقبول نمیافتد و چنان وزنی نمیآرد. از دیدگاه نویسنده کتاب «ارتقای کیفی مسئولیتشناسی تمدنی» مهمترین برونداد چنین مطالعاتی است.
الزامات احیای تمدن اسلامی، کنش تمدنی اسلام و غرب و سلطه اندیشه سکولار بر تمدنپژوهی از مهمترین ضرورتهای اتخاذ رویکرد تمدنی به آموزههای اسلامی است. این دیدگاه مستلزم رویکردی بومی است که اقتضای آن به رسمیت شناختن وحی به عنوان منبع اصلی معرفت و هدایتگر سایر منابع معرفتی و جدا شدن از روششناسی سکولار است.
نگارنده در این کتاب در ابتدا جوهره معنایی آموزه امت و شاخصههای آن را در قرآن کریم میکاود. بازنمایی انقلاب معناشناختی قرآن در کاربست واژه امت آغازگاهی است که این جستار برای ارائه تصویری روشن از بحث بر میگزیند. «گونهشناسی معنایی امت در قرآن»، «تبیین جوهره معنایی امت» و «تبیین جایگاه آن در منظومه معنایی اسلام» از جمله مباحث مورد تأکید در این نوشتار است.
امیرمحسن عرفان سپس با شواهد تاریخی چنین بر مینماید که «مدینه النبی» و «مدینه الوصی» مهمترین الگوهای تاریخی در این زمینه هستند.
این کتاب، در پاسخ به این پرسش که: «آموزه قرآنی امت در تمدن سازی چه نقشی دارد؟» به عنوان پرسش مستمر در احیای تمدن اسلامی، بر نقش این آموزه در «مهندسی رفتار اجتماعی مسلمانان»، «ترسیم هویت واحد تمدنی»، «هم افزایی فرهنگی» و «همسازی منافع سیاسی مورد نزاع» تأکید دارد.
انتهای پیام