تکریم مقام زن در ماجرای ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)

در ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)، اکرام زنان و دختران توسط پیامبر(ص) در زمان و مکانی به چشم می‌خورد که زنان کاملاً بی‌ارزش تلقی می‌شدند.

با وجود اینکه پیامبر (ص)، ولی‌امر همهٔ مسلمانان و صاحب اختیار همهٔ آنان و همچنین فرزند خود بودند، ولی با این حال نظر حضرت فاطمه (س) را در مورد ازدواج با حضرت علی(ع) جویا شدند. این درحالی است که تا همین چند دههٔ پیش اغلب دختران حق اظهار نظر و انتخاب همسر خود را نداشتند. پیامبر (ص) به حضرت فاطمه (س) فرمودند: «دخترم! قرابت، خویشی و فضیلت علی‌بن‌ابیطالب(ع) را به خوبی می‌دانی و من از پروردگار خود خواسته‌ام که تو را به عقد بهترین خلق و محبوب‌ترین آنها نزد خویش درآورد و اینک علی‌بن ابیطالب(ص) تو را خواستگاری کرده است. رأی و نظر تو در این رابطه چیست؟» گفته شده که فاطمه بعد از این پرسش در سکوت کاملی فرو رفت. رسول‌خدا(ص) دیگر چیزی نگفتند و از جای برخواسته و فرمودند: «الله اکبر سکوتها و اقرارها» (سکوت علامت رضاست.)

رسول‌الله (ص) پس از جاری کردن خطبۀ عقد امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) در مسجد و با حضور مردم مدینه، دستور داد که سینی خرما را در میان حضار به عنوان شیرینی توزیع و به زنان نیز دستور دادند که مراسم شادی به پا کنند.

هزینۀ جهیزیۀ حضرت زهرا(س) با فروش زره امیرالمومنین علی(ع) تأمین شد. فهرست این جهیزیه حدود ۱۳ قلم داشت: پیراهنی به مبلغ هفت درهم، مقنعه‌ای به چهار درهم، قطیفه خیبریه (نوعی حوله برای حمام)، بالشی که میان آن از لیف خرما پر شده بود و دو متکا از جامه‌های مصری که یکی از آنها از لیف خرما و دیگری از پشم پر شده بود، حصیری هجری، یک‌دست آسیاب، یک دست بادیه مسی، ظرفی برای آب خوردن از پوست، یک کاسۀ چوبی، مشک آب و مطهرۀ قیراندود، یک‌عدد سبوی سبز و کوزۀ سفالی. پس از اینکه این اقلام را خریداری کردند، همه را خدمت رسوال الله (ص) آوردند. 

عایشه و ام‌سلمه که برای چیدمان منزل جدید حضرت فاطمه(س) اقدام کردند، می‌گویند: «کف خانهٔ علی(ع) و فاطمه(س) را از خاک‌های نرم پوشانیده و صاف کردیم، آنگاه دو متکا از لیف خرما پر کرده و چوبی را برای آویختن لباس و مشک آب کنار دیوار گذاشتیم.» از گفته‌های حفصه، عایشه، ام سلمه و اسماء که در چیدمان اثاث خانهٔ نوپای علی(ع) و فاطمه(س) دست داشتند، به نظر می‌رسد که یک پوست گوسفند نیز به عنوان زیرانداز در این لیست وجود داشته است. این رفتار پیامبر خدا(س) به مسلمین آموزش می‌دهد که دختر باید با اکرام و احترام وارد منزل شوهر شود و مسئولیتی برای خرید جهیزیه متوجه او و خانواده‌اش نیست.

پس از آنکه بانوان، فاطمه(س) را برای رفتن به منزل همسرش آماده کردند، پیامبر(ص) دستور دادند که عده‌ای از زنان و مردان فاطمه(س) را برای رفتن به منزل همسرش همراهی کنند. در این کاروان که زنان و مردان در آن حضور داشتند، زنان پیامبر در اطراف فاطمه (س) حرکت می‌کردند و شعرهای شاد می‌خواندند، تکبیر و تحمید می‌گفتند و شادی می‌کردند. شعرهایی که ام‌سلمه، عایشه و حفصه در این عروسی خواندند، در تاریخ ذکر شده است.

برای اولین بار، رسم مراسم عروسی در تاریخ اسلام، از بیت پیامبر اسلام(ص) شروع و سرمشقی برای پیروان اسلام شد. مردم مدینه وقتی متوجه شدند که پیامبر(ص) قصد دارد که از همهٔ مردم مدینه پذیرایی کند و ولیمه بدهد، هدایای بسیاری را به طرف منزل ایشان سرازیر کردند و نان و گاو و گوسفند آوردند. پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) گفتند که گاو و گوسفندها را ذبح کند و بر بام خانه ندا دهد که همه اهالی مدینه دعوت پیامبر را پذیرا باشند.

ندای منادی به گوش نخلستانی‌ها و کشاورزان و سایر اهالی مدینه رسید. سفره را در مسجد انداختند و بیش از ۴۰۰۰ مرد و زن در این ولیمه شرکت کردند، غذا خوردند و مقداری از آن را هم به عنوان تبرک به خانه‌های خود بردند، اما هنوز دیگ‌ها پر از غذا بود و به همین دلیل دو روز دیگر نیز مراسم ادامه یافت. روز سوم، پیامبر ظرف‌هایی را طلب کرد و آنها را پر از غذا کرده و به منزل همسران خود بردند. یک ظرف غذا هم برای علی(ع) و فاطمه(س) کشیدند.

یکی از دلایلی که پیامبر(ص) مراسم عقد حضرت فاطمه زهرا(س) را با شکوه برگزار کردند، این است که با این روش، به مردم آموزش دهند که جنس زن را که در جاهلیت و فرهنگ منحط شبه جزیرهٔ عربستان بی‌ارزش بود، عزت و آبرو ببخشند و او را عزیز بدارند.

منبع: «فاطمه کوثر رسالت»، سید هاشم بطحایی گلپایگانی

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403031912229
  • خبرنگار : 50624