زیر گرفتن قانون توسط وانت‌بارهای شهر سنندج

جولان مجدد وانت‌بارها در سنندج؛ روز از نو روزی از نو!

هرچند ماە یک بار تصمیماتی در ارتباط با ساماندهی وانت‌بارها رسانەای و بە گوش شهروندان سنندجی می‌رسد، تصمیماتی کە هربار با شکست شهرداری بە پایان می‌رسد و بە سریال بی‌پایان این روزهای شهر سنندج تبدیل شدە است.

موضوعی که چندسالی هسته مرکزی شهر سنندج و مناطق و خیابان‌های پرتردد شهر را با مشکل اساسی روبەرو کرده، تجمع وانت‌بارها و سد معبرهایی است که روز بە روز پررنگ‌تر از قبل بە چشم می‌خورد و با مخدوش کردن چهرە شهر، سبب نارضایتی شهروندان شدە است.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که گاهی اوقات در طول سال تصمیماتی در ارتباط با ساماندهی وانت‌بارها اتخاذ می‌شود، اما این مسئله همچنان به یک سریال بی‌پایان در دل شهر سنندج تبدیل شده، تصمیماتی کە هربار با شکست قانون بە پایان می‌رسد.

شانزدهم اردیبهشت ماە سال جاری بود که خبر ساماندهی دست‌فروشان و وانت‌بارها در سنندج رسانه‌ای شد و همهمەای بین مردم راەانداخت کە آیا این بار با موفقیت اجرا می‌شود یا خیر؟

این خبر را معاون خدمات شهری شهرداری سنندج با عنوان اجرای طرح ساماندهی وانت‌بارها با همکاری مشترک شهرداری با همراهی پلیس راهور و ماموران نیروی انتظامی‌ و همچنین حمایت همشهریان اطلاع‌رسانی کردە بود.

خود شهردار سنندج نیز در ۲٥ فروردین ماە از اجرای طرح ساماندهی وانت‌بارها در پانزدهم اردیبهشت ماە خبر داد و گفت: براساس این طرح از پانزدهم اردیبهشت ماە وانت بارها بە ۱۰ نقطە تعیین شدە هدایت خواهند شد.

در اسرع وقت طرح مذکور که با حمایت اکثر مردم شهر سنندج همراه و به مطالبه اصلی تبدیل شده بود در همان روزها آغاز گردید و برخورد جدی با وانت‌بارها صورت گرفت، وانت‌بارهایی که عملا بخش وسیعی از خیابان‌های شهر را به اشغال خود در آوردە و مانع جدی برای عبور و مرور مردم می‌شدند.

هرچند وعدە شهردار در این خصوص بە حقیقت پیوست! و با شروع طرح ساماندهی دستفروشان و وانت بارها، برای چند روز شاهد کاهش چشمگیر وانت‌ها در سطح شهر بودیم اما تنها سە روز طول کشید و با اعتراض و تجمع وانت‌بارها و با فروکش کردن اجرای طرح مذکور، رفته رفته شاهد جولان مجدد وانت‌بارها در شهر هستیم! موضوعی که نشان می‌دهد طرح معاونت خدمات شهری شهرداری سنندج بار دیگر عملا با شکست مواجه شده است.

آنچه کە بسیار واضح و مبرهن است این است کە تا به امروز، هیچگونە اقدام جدی و کارشناسانەای برای ساماندهی وانت‌بارها در سطح شهر سنندج تدوین و اجرایی نشده است.

پس از فروکش کردن طرح به اصطلاح ضربتی شهرداری برای ساماندهی وانت‌بارها، اکنون این وانت بارها هستند کە بار دیگر بر قانون پیروز شده و بعد از سە روز از اجرای این طرح برای حضور پرقدرت خود در میدان آمادە شدند.

با وجود اینکە شهردار سنندج در نشست ساماندهی وضعیت وانت‌بارهای میوە فروش کە در ۲٥ فرودین ماە سال جاری برگزار شد، اعلام کرد کە هدف ما از اجرای این طرح بە هیچ‌وجە بریدن نان و کاسبی وانت‌بارها نیست، اما وانت‌بارها هدف از اجرای این طرح را بریدن نان و کاسبی خود تلقی می‌کنند نە ساماندهی وضع ترافیک و معابر شهری!

شغلی از سر بیکاری و ناچاری!

یکی از وانتی‌های شهر سنندج در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: یعنی همە جای این شهر بی عیب و نقص است، فقط مشکل ما وانت‌بارها هستیم؟

او می‌گوید: هیچ کسی دلش نمی‌خواهد در سرمای زمستان و در گرمای تابستان با چنین شغلی سر کند، اما وقتی کار و باری نداریم برای گذران معاش مجبور بە این کار هستیم.

یکی دیگر از وانتی‌ها هم کە بە گفتە خود دارای مدرک فوق‌لیسانس است، می‌گوید: میوە فروشی با وانت آن هم کنار خیابان قطعا هدف اصلی من در زندگی نبودە کە الان باید بابت آن متهم شوم، بعد از سال‌ها دربەدری بە دنبال کار و شغل مناسب با مدرک دانشگاهیم. این تنها راهی بود کە برای امرار معاش خود توانستم انتخاب کنم.

بە گفتە او، چند نقطە تعیین شدە توسط شهرداری بسیار کم درآمد بودە و کسی در آن مسیرها از ما خرید نمی‌کرد ما هم بە ناچار بە مسیرهای قبلی بازگشتیم.

یکی دیگر از آن‌ها معتقد بود کە شهرداری با وجود اینکە می‌داند اغلب ما از سربیکاری و نبود شغل بە میوە فروشی روی آوردەایم اما همە زور خود را می‌زند تا ما را از کار و کاسبی منع کند.

او ادامە داد: شهرداری دلیل اصلی اجرای  این طرح را نارضایتی مردم و شهروندان می‌داند، این در حالی است کە اگر مردم با حضور ما مشکل دارند، پس این مردمی کە همە خریدهایشان را از طریق ما انجام می‌دهند مردم این شهر نیستند؟ چرا ما نارضایتی مردم را نمی‌بینیم؟

از علاقەمندی تا نارضایتی شهروندان سنندجی بە وانت‌بارها

در کنار تمام مشکلات و معضلاتی کە این قشر کاسب در سطح شهر سنندج ایجاد کرده و سبب نارضایتی رانندگان و شهروندان شده، اما همچنان علاقەمندی مردم بە خرید از وانت‌بارها و دستفروشان سبب رشد قارچ‌وار این نوع از مشاغل شدە است.

یکی از شهروندان می‌گوید: هرچند از وضعیتی کە وانت‌بارها در شهر ایجاد کردەاند دل خوشی نداریم و بعضی روزها سبب می‌شوند تا زمان زیادی را در ترافیک سپری کنیم، اما قیمت مقطوع وانت‌بارها نسبت بە مغازەها سبب علاقەمندی و خرید مردم از این افراد شدە است.

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: وانت‌بارها بە نسبت مغازەها میوەهایی باهمان کیفیت اما با قیمت مقطوع‌تری ارائە می‌کنند و ما خانوادگی طرفدار خرید میوە از وانتی‌ها هستیم.

خانم دیگری کە مشغول جدا کردن میوەها است، می‌گوید: ما کە مشکلی با این بندگان خدا نداریم، هرکسی سعی دارد در این شرایط بد اقتصادی بە نحوی شکم زن و بچە خود را سیر کند.

یکی دیگر از شهروندان سنندجی می‌گوید: دم دمای غروب زمان برگشت مردم بە منزل اوج خرید مردم از وانت‌بارها است و همین معضل سبب ایجاد ترافیک‌های ساعتی در سطح شهر می‌شود.

وی عنوان کرد: این وانت‌بارها علاوە بر اینکە چهرە زیبای شهر را بە هم ریختەاند، بلکە بە معضلی برای شهروندان سنندجی تبدیل شدە کە امیدواریم در اسرع وقت و با همت مسئولان مربوطە این معضل حل شود.

فرماندار سنندج گفت: همانگونە کە مستحضر هستید یکی از مشکلات اساسی شهر سنندج بحث ترافیک است و در واقع در ارتباط با ترافیک در هستە مرکزی شهر با مشکلات عدیدەای روبەرو هستیم.

حسن عسکری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حل معضل ترافیک شهر سنندج نیازمند تامین پارکینگ عمومی در هستە مرکزی شهر سنندج و همچنین بحث طرح زوج و فرد کردن خیابان‌های هستە مرکزی شهر است.

وی در ادامە بر تاثیر حمل و نقل‌های عمومی در بحث کاهش بار ترافیکی شهر تاکید و عنوان کرد: از سال گذشتە و با پیگیری‌های استاندار کردستان از طریق وزارت کشور تعداد قابل توجهی اتوبوس بە منظور حمل و نقل شهری واگذار شدە است.

فرماندار سنندج ادامە داد: یکی از مسائلی کە وضعیت ترافیک در سطح شهر سنندج را تشدید و مشکلات عدیدەای را برای مردم شهر بوجود آوردە است، وجود وانت‌بارهای میوە در حاشیە خیابان‌های اصلی شهرسنندج است کە هموارە نارضایتی شهروندان را بە دنبال داشتە است.

حسن عسکری بیان کرد: وجود وانت‌بارها در کنار خیابان‌های اصلی شهر سنندج علاوە بر مخدوش کردن جلوەهای بصری شهر سنندج و ایجاد نارضایتی شهروندان بر بار ترافیکی سطح شهر نیز افزودە است.

عسکری تصریح کرد: شهرداری براساس وظیفە ذاتی خود و براساس مادە ٥٥ قانون شهرداری باید کسانی را کە بە هر دلیلی بە معابر عمومی، خیابان و پیادەروهای سطح شهر تعرض می‌کنند از حقوق شهروندی منع می‌کند.

وانت‌بارها بخشی از واقعیت جامعە ماست

وی با اشارە بە اینکە وانت‌بارها شغل نیست، بیان کرد: از وانت‌بارها بە عنوان شغل کاذب نام بردە می‌شود و در صنوف، شغلی تحت عنوان وانت‌بارهای میوەفروش وجود ندارد، اما این‌ها واقعیت‌های جامعە ما هستند و نمی‌توان آن‌ها را انکار کرد.

فرماندار سنندج اضافە کرد: مجموعە شهرداری و شورای شهر و شورای تامین بە دنبال ساماندهی وانت‌بارها در سطح شهر هستند و بە همین منظور ۱۱ نقطە برای استقرار این وانت‌بارها در نظر گرفتە شدە است.

با متخلفان طرح ساماندهی وانت‌بارها برخورد می‌شود

حسن عسکری بیان کرد: اکثریت وانت‌بارها این موضوع را درک و این طرح را بە رسمیت شناختەاند و در یازدە نقطە تعیین شدە مستقر شدەاند، اما  تعداد معدودی از آن‌ها کە بە دنبال سودهای هنگفتی از این راە هستند یا اهل شهر سنندج نیستند بە دنبال ایجاد بی‌نظمی و هرج و مرج در شهر هستند، بە طور مداوم از این قانون سرپیچی می‌کنند کە حتما با آن‌ها برخورد خواهد شد.

وی اضافە کرد: در نهایت تصمیم قطعی مدیران شهری و شورای تامین و شهرداری بر این است کە بە صورت صددرصدی این طرح اجرایی و مجددا رصد شود.

عسکری خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی اجرای این طرح مطالبە خود مردم شهر سنندج است، لذا از همشهریان محترم خواهشمندیم کە از این طرح حمایت کنند و از وانت‌بارهایی کە در ۱۱ نقطە تعیین شدە قرار گرفتەاند، حمایت کنند تا بە کسب و کار خود دلگرم شوند.

طرح ساماندهی وانت‌بارها، برای چندمین بار است کە در سطح شهر سنندج اجرایی و هربار با شکست مواجە شدە است، باید دید کە تصمیمات بعدی شهرداری و دستگاەهای متولی در این خصوص تا چە اندازە کارساز خواهد بود؟

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۶
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403031911742
  • خبرنگار : 50294