مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی خبر داد

تعیین تکلیف ۸۰ درصد برنامه‌های دولت در طرح نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد برنامه چهار ساله تعیین تکلیف شده است، گفت: در بخش مسکن ۱۰ هزار و ۴۷۷ واحد در حوزه نهضت ملی مسکن را در استان آماده کردیم که افتتاح خواهد شد. ارزش این پروژه‌ها ۲۷ هزار و ۵۸۶ میلیارد تومان است.

وحید داعی در نشستی خبری که امروز (۱۳ خرداد ماه) در این اداره کل برگزار شد، درباره طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی اظهار کرد: برنامه چهار ساله دولت سیزدهم احداث ۳۶۳ هزار و ۹۳۴ واحد مسکن در خراسان رضوی بود که ۱۵ آبان ۱۴۰۰ به استان ابلاغ شد. این برنامه شامل احداث ۳۶۳ هزار و ۹۳۴ واحد مسکن در چهار محور، حمایتی ۱۶۸ هزار و ۷۰۰ واحد، بازآفرینی ۵۶ هزار واحد، روستایی ۶۴ هزار واحد و  خودمالکی ۷۵ هزار واحد است.

وی ادامه داد: در قدم اول حمایتی، دولت باید زمین و تسهیلات تامین کند. تاکنون ۴۸۶۴ هکتار معادل ۱۳۴ هزار واحد زمین تامین شده است. با توجه به اینکه تا پایان برنامه چهار ساله که آبان ۱۴۰۴ است و حدود ۱۸ ماه باقی‌مانده ۸۰ درصد برنامه چهار ساله تعیین تکلیف شده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: ارزش این زمین‌ها ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است که دولت برای طرح نهضت ملی مسکن تهیه کرده و به‌صورت رایگان در این طرح قرار داده است. در طرح مسکن مهر ۲۸۵ هکتار زمین الحاق شده بود، اما در طرح نهضت ملی مسکن این الحاق زمین ۱۵ برابر طرح مسکن مهر است. این اتفاق نشان‌دهنده مقیاس کار در حوزه مسکن است.

وی درباره آماده‌سازی ۲۰۱ سایت، اظهار کرد: اکنون در ۱۴۶ سایت، معادل ۴۰۰۰ هکتار قرارداد جاری است. در محور دوم که بازآفرینی است، از مجموع ۵۶ هزار و ۲۳۶ واحد، ۲۵ هزار و ۴۰۰ واحد بافت فرسوده استان پروانه دارد.

داعی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۲، ۵۲ شهر در محدوده مصوب بافت فرسوده داشتیم که این آمار به ۹۶ شهر رسیده است. مطالعات بافت فرسوده انجام شده است و صدور پروانه آمار صعودی دارد. ضمن اینکه در بخش بازآفرینی شهری برای اولین‌بار در کشور، بسته تشویقی برای ۹۶ شهر استان مصوب شده و در حال اجراست. همچنین رتبه دوم کشور را در آمار صدور پروانه در بافت فرسوده داریم که به‌دلیل همین بسته تشویقی است.

وی گفت: خودمالکی بخشی است که دولت تسهیلاتی شامل تخفیف‌های نظام مهندسی و صدور پروانه می‌دهد. در این راستا ۲۲ هزار صدور پروانه داریم.

داعی با اشاره به اینکه ودیعه مسکن از خدمات بسیار خوب دولت سیزدهم بود، بیان کرد: ۵۰ هزار و ۷۳۵ نفر در سامانه واجد شرایط هستند و تاکنون به ۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر وام ودیعه مسکن داده شده است.

وی اظهار کرد: وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۱ در مرکز استان ۷۰ میلیون تومان و در شهرها  ۴۰ میلیون تومان بوده که سال گذشته در مراکز استان به  ۱۵۰ میلیون تومان و در شهرها به  ۷۰ میلیون تومان افزایش یافت. افزایش تسهیلات روستایی از اقدامات منحصربه‌فرد دولت سیزدهم است.

داعی بیان کرد: در نهضت ملی مسکن در بخش روستایی هم وام ودیعه مسکن اول ۱۰۰ میلیون تومان، سپس ۲۰۰ میلیون تومان و اکنون ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ پنج درصد از اقدامات مهم و منحصربه‌فرد دولت سیزدهم بود که توانست تسهیلات روستایی را افزایش دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در ابتدای دولت سیزدهم تسهیلات شهری هم ۳۵۰ میلیون تومان بود که به‌دلیل مشکلات زیاد در تامین مالی، این مبلغ به ۱۵۰ میلیون تومان رسید.

بیش از ۱۰ هزار مسکن نهضت ملی آماده افتتاح است

وی بیان کرد: در بخش مسکن ۱۰ هزار و ۴۷۷ واحد در حوزه نهضت ملی مسکن را آماده کردیم که به افتتاح خواهد رسید. ارزش این پروژه‌ها ۲۷ هزار و ۵۸۶ میلیارد تومان است. در حوزه واگذاری زمین هم ۱۹ هزار و ۷۸۰ مترمربع در حال انجام است. ضمن اینکه در حوزه زمین پرونده‌های زمین‌خواری مورد توجه ماست.

شناسایی  ۱۵۰۰ واحد خالی در مشهد

وی درباره برخی تخلفات در حوزه مسکن، گفت: اکنون ۳۳۱ پرونده خانه خالی که هر کدام ۴ تا ۵ واحد است، یعنی تقریباً ۱۵۰۰ واحد خانه خالی در مشهد شناسایی شده که به سازمان امور مالیاتی معرفی و دادگاه امور مالیاتی برای این پرونده‌ها تشکیل شده است که به‌طور متوسط از مالک آنها مبالغی براساس تعداد واحدها مالیات دریافت می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: هدف از راه‌اندازی سامانه ثبت خانه‌های خالی، این است که تعداد خانه‌های خالی شناسایی و برای آنها مالیات وضع و این مالیات باعث شود خانه‌ها به بازار مسکن عرضه شود تا بتوانیم اجاره‌بها را کنترل کنیم.

داعی درباره سامانه خودنویس توضیح داد: این سامانه، پلتفرمی برای ثبت قرارداد بین مالک و مستاجر است. در این سامانه، بدون پرداخت ریالی کمیسیون، قرارداد بین موجر و مستاجر بسته می‌شود. ضمن اینکه در تمام مراجع قضایی هم دارای اعتبار است.

وی بیان کرد: در حوزه تغییر نرخ بازار مسکن براساس ماده ۷ قانون، اگر در استان تورم از ۳۰ درصد بیشتر باشد، بنا به تشخیص شورای عالی مسکن کشور می‌تواند افزایش نرخ اجاره‌بها را از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم تعدیل کند. بنابراین دولت به‌شکل مستقیم به تعدیل نرخ اجاره‌بها ورود کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: این قانون برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. نرخ در سال ۱۴۰۳ براساس نرخی که اعلام خواهد شد، افزایش پیدا می‌کند. نظارت تعزیرات، اصناف، اتحادیه مشاوران املاک در زمینه اجاره‌بها براساس نرخی است که ابلاغ خواهد شد.

دادن اخطار یا پلمب ۱۴۰۰ واحد مشاوران املاک

وی اضافه کرد: اقدام دیگر در حوزه بازار مسکن، نظارت بر مشاوران املاک است؛ ما در استان ۱۶ هزار مشاور املاک داریم که ۱۲ هزار و ۹۰۰ مورد در مشهد است. از مجموع ۱۶ هزار مشاور املاک، از ۱۳ هزار مورد بازرسی شده و حدود هشت میلیارد تومان جریمه تعزیراتی برای تخلفات آنها تعیین و دریافت شده است. ضمن اینکه ۱۴۰۰ واحد مشاوران املاک، اخطار گرفته یا پلمب شده‌اند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403031309146
  • خبرنگار : 50549