کارشناس ارشد مخاطرات محیطی:

برخی اصرار دارند منازل خود را در مسیر سیلاب و ناامن بسازند

یک کارشناس ارشد مخاطرات محیطی گفت: اینکه در خسارت‌های اخیر ناشی از سیلاب فقط مسئولان را به تنهایی مقصر بدانیم اشتباه است.

احمد رضاپور در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: گرچه تمامی کشور از سیل و زلزله در امان نیست اما همچنان در جانمایی مناسب با مشکلات بسیاری مواجه‌ایم و در ساخت و سازها حریم‌ها رعایت نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه قبل از وقوع سیلاب مردم باید به فکر بیمه منازلشان باشند، اظهار کرد: متأسفانه همچنان در مکان‌یابی مشکل داریم گرچه باید قبل از سکونت، منطقه به لحاظ مخاطرات بررسی شود تا سازه منزل مشکلی نداشته و نشست و ریزشی اتفاق نیفتد اما این اقدامات صورت نمی‌گیرد.

کارشناس ارشد مخاطرات محیطی با بیان اینکه خود مردم هم باید مشارکت داشته باشند و نکات ایمنی را رعایت کنند، اظهار کرد: گرچه بارها گفته شده اگر ۱۵ سانتیمتر آب باشد تعادل خودرو را می‌تواند به هم بزند، ۳۰ سانتیمتری می‌تواند خودرو را شناور کند و ۶۰ سانتیمتر می‌تواند سیلاب خودرو را با خود ببرد و غرق کند اما باز هم می‌بینیم که نکات ایمنی رعایت نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هرگاه در این شرایط قرار گرفتیم نباید ریسک کنیم و بلافاصله باید خودرو را ترک کرد، افزود: بعد از سیلاب چون حیوانات موذی بسیار شایع می‌شوند حتماً با وسیله حفاظتی کفش و لباس مناسب باید وارد آب شد، همچنین چون احتمال آلودگی آب وجود دارد به هشدارها باید توجه کرد تا دچار بیماری و مشکلات نشویم.

رضاپور با بیان اینکه همه ما باید به آموزش‌هایی که داده می‌شود بها بدهیم، اظهار کرد: متأسفانه همچنان در شهرستان‌ها با مشکل تعارض منافع مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل تعارض منافعی که در شهرستان‌ها مقداری درگیر هستیم نمی‌گذارد جانمایی و مکان‌یابی به درستی صورت گیرد، متأسفانه قبل از کاری که می‌خواهیم انجام دهیم استعلام نمی‌گیریم که پروژه در مسیر سیلاب قرار دارد یا نه.

کارشناس ارشد مخاطرات محیطی با اظهار تأسف از اینکه در برخی شهرستان‌ها شاهدیم ساخت‌وسازها در مسیر سیلاب و پشت دیوار ساحلی اجرا شده است، بیان کرد: برخی اصرار دارند منازل خود را در نقاطی احداث کنند که گفته شده امن نیست و در مسیر سیلاب قرار دارد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403031207976
  • خبرنگار : 30147