به گزارش ایسنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، مرتضی فاضلی در اولین رویداد ملی رسانه استادان دانشگاهها (راد ۱) به همت مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت عنوان کرد: رهبران فکری و گروه مرجع در هر محیطی متعدد و متنوع هستند؛ مثلا در مسجد، مدرسه و محیط های دانشگاهی و حتی در جمع های دوستانه، هر کسی از رسانه خوراک فکری میگیرد، آن را با مراجع فکری و رهبران فکری خودش به اشتراک می گذارد. این پدیده اثبات میکند، تاثیر پیام رسانهها چند مرحله ای است و در این فرآیند، اساتید دانشگاه باید نقش خود را در بهره گیری هوشمندانه از رسانه ها به خوبی ایفا کنند.
فاضلی خاطرنشان کرد: پیام های رسانه در صورتی به ضمیر مخاطب می نشیند که مراجع فکری آنها را تایید و تقویت نمایند لذا شبکه «راد» میتواند یک شبکه موثر در محیط دانشگاهی بوده و قدرت مواجه با امواج رسانه ای را داشته باشد.
رئیس مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی عنوان کرد: اساتیدی می توانند کنشگری خود در فضای رسانه را ارتقاء و گسترش دهند و با ایجاد یک صفحه مجازی، اثرگذاری حضور فیزیکی خود در کلاس را در محیط مجازی امتداد داده و میزان و عمق اثرگذاری خود را افزایش دهند.
وی در ادامه تاکید کرد: ما در مرکز هم اندیشی استادان، روی تمام بیانات رهبر انقلاب در جمع استادان، نخبگان و دانشگاهیان، کار پژوهشی انجام دادیم که در قالب کتاب «راه را باید رفت" منتشر گردیده است. براساس این مطالعات، رهبر فرزانه انقلاب، چهار نقش برای اساتید قائل هستند که در حال حاضر دو بخش «آموزش و پژوهش» در حال انجام است ولی دو بخش «تصمیم سازی و شاگرد پروری» هنوز عملیاتی نشده است.
فاضلی گفت: سطوح تصمیم سازی استادان را در قالب طرح حکمرانی فرزانگان تعریف کرده ایم و شبکه رسانه استادان دانشگاه ها قرار است تا گفتمان تصمیم سازی و شاگرد پروری استادان را در فضای رسانه، تقویت و ترویج کند.
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات مهم نهاد، طرح دانش افزایی استادان است که بحمد الله اجرائی شده ولی هنوز به گفتمان شاگرد پروری متصل نشده است و شبکه «راد» می تواند ماموریت اتصال این طرح به گفتمان شاگرد پروری را به عهده بگیرد.
رئیس مرکز هماندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی نهاد رهبری در دانشگاهها در پایان گفت: انتظار این است که شرکت کنندگان در رویداد ملی راد به این اجماع برسند که در کلاس های دانشگاه فقط به دنبال آموزش و پژوهش نباشند و حضور استادان در ساحت تصمیم سازی و شاگرد پروری را گفتمان سازی و عملیاتی کنند.
انتهای پیام