معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیادملی نخبگان:

شناسایی ۴۵۰ هزار استعداد دانش‌آموزی در سراسر کشور

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیادملی نخبگان با بیان اینکه شناسایی افراد مستعد از خوداظهاری به شناسایی فعال تغییر کرده است، گفت: ۴۵۰ هزار استعداد دانش‌آموزی در سراسر کشور شناسایی شدند که حدود ۱۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم هستند.

رسول محمدقلی چهارشنبه ۹ خرداد در مراسم افتتاحیه اولین گفتاورد ملی نخبگان پهنه زاگرس، اظهارکرد: از سالی که بنیاد نخبگان شکل گرفته مأموریتی به این بنیاد سپرده شد تا نخبگان و مستعدان را در کشور شناسایی کرده و به رشد و تعالی آنها کمک کند و نخبه کسی است که بتواند اثرگذاری بارز و برجسته‌ای در پیشرفت کشور در یکی از زمینه‌های علمی، فرهنگی، ادبی، هنری و مهارتی داشته باشد.
وی با بیان اینکه بنیاد با کسانی ارتباط دارد که مستعد بوده و استعداد تبدیل شدن به یک نخبه را دارند و نخبه اوج رشد و تعالی یک مستعد است، افزود: بنیادنخبگان باید استعدادها را پیدا کند و از سال ۱۳۹۳ تا امروز طرحی تحت عنوان شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در عرصه دانش آموزی (شهاب) با آموزش و پرورش آغاز شده است و به معلم‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی پرسشنامه‌هایی داده شده و آنها این فرم‌ها را در طی سال تحصیلی تکمیل کرده و مشخص می‌کنند این دانش آموز در یکی از هشت زمینه استعدادی، منطقی، ریاضی، کلامی، هنری، مدیریتی، هوش فضایی، حرکتی و جسمانی صاحب استعداد است و ۱۰ درصد برتر آنها انتخاب می‌شوند.

محمدقلی با بیان اینکه امروز از دانش‌آموزان متوسط اول و دوم کشور ۴۵۰ هزار استعداد شناسایی شده که حدود ۱۰ درصد دانش آموز متوسطه اول و دوم است، گفت: در یکی از شهرستان‌های استان یزد به لحاظ تراکم دانش آموزان مستعد طرح شهاب یک مدرسه استعداد درخشان رتبه هشتم بود و هفت مدرسه دولتی از استعدادهای درخشان، استعدادهای بیشتری داشت.

وی ادامه داد: ۵۸۰ هزار نفر در کنکور گذشته در رشته تجربی شرکت کردند و از این تعداد ۵۰ هزارنفر معدل امتحان نهایی بالای ۱۹.۷۵ داشتند و این معدل در امتحانات نهایی به معنای ویژه بودن آن دانش‌آموز است در حالی که کمتر از ۲۰ درصد آنها امکان تحصیل در رشته پزشکی را دارند بنابراین تعداد زیادی پشت کنکور می‌مانند یا برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج کشور اقدام می‌کنند و درحال حاضر چندهزار دانشجو ایرانی در این دانشگاه‌های خارجی در رشته‌های پزشکی درحال تحصیل هستند که مدرک آنها در داخل کشور پذیرفته نمی‌شود و این به معنای مهاجرت قطعی است و مهاجرت به جهت بعضی از فشارها و الگوهای شکل گرفته در عرصه دانش‌آموزی رسوخ کرده و این معادله باید بهم بخورد و ما باید شرایطی را مهیا کنیم تا هر استعدادی در زمینه استعداد خود بتواند راه را پیدا کرده و قدم بردارد.
معاون مستعدان و آینده سازان بنیادملی نخبگان با بیان اینکه بنیاد موظف به پشتیبانی و حمایت از این استعدادهاست، گفت: متاسفانه در آموزش و پرورش بالای ۹۷ درصد منابع دستمزد کارمندان بوده و نمی‌تواند برای رشد دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کند.

وی بیان کرد: اولین گروهی که سال ۱۳۹۳ در طرح شهاب شناسایی شدند سال گذشته وارد دانشگاه شدند، بعد از بررسی‌ها مشخص شد که هیچکدام‌جز رتبه های برتر کنکور نبودند در حالی که در هشت زمینه طرح شهاب بسیار موفق هستند و در سراسر کشور به ویژه در روستاها استعدادهای زیادی وجود دارد اما هیچوقت استعداد آنها کشف نمی‌شود بنابراین بنیاد در سال جدید کانون‌های مردمی نخبه پروری توسعه داده شد و تا امروز ۸۰۰ کانون مردمی نخبه‌پرور در سراسر کشور شناسایی و پشتیبانی شده است تا نخبه‌های محلی شناسایی شوند و مردم باید برای کمک به این موصوع پای کارایند.

محمدقلی با بیان اینکه ۵۰۰ مدرسه‌ای که بیشترین تراکم استعدادی در آنها بوده شناسایی شده و با کمک آموزش و پرورش و سمپاد روی انها سرمایه گذاری شده است، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۳ توافقی با سامانه شاد، آموزش و پرورش و رسانه ملی انجام و سامانه‌ای طراحی شده تا استعدادهای پراکنده در کشور از این طریق شناسایی شود و از ابتدای سال تاکنون ۷۰ هزار نفر وارد این سامانه شدند و برنامه‌ریزی برای ۳۰۰هزار نفر است.

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیادملی نخبگان با تاکید بر اینکه استعداد لزوما استعداد علمی نیست، خاطرنشان کرد: تا امروز بنیاد را به این موضوع می‌شناختند که فقط بر استعدادهای علمی تمرکز دارد در حالی که در سند راهبردی امور نخبگان که در سال ۱۳۹۱ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بر شناسایی و پرورش سایر استعدادها نیز بوده و اکنون مکانیسم‌های شناسایی استعدادهای هنری، ادبی، مهارتی، اجتماعی و کارآفرینی و.. نیز در بنیاد شکل گرفته است.

 محمدقلی با بیان اینکه تغییر دیگری که در بنیاد نخبگان شکل گرفته این بوده که شناسایی از خوداظهاری به شناسایی فعال تغییر کرده است، افزود: کارگروه‌هایی در بنیاد نخبگان برای شناسایی مستعدان شکل گرفته و در یک ماه اخیر ۵۳۰۰ نفر از استعدادهای ویژه علمی و هزار نفر از استعدادهای دیگر به مسیرنخبگی دعوت شدند و باید کمک کنیم تا استعداد به یک نخبه اثرگذار تبدیل شود.
وی با بیان اینکه در بانک اطلاعاتی بنیاد نزدیک به ۳۰۰۰ استاد در عرصه‌های مختلف شناسایی شدند، گفت: بعد از شناسایی نخبگان، این افراد با انتخاب یک استاد راهبر برنامه‌ای در راستای رشد تحصیلی و مهارتی تدوین می‌کنند و بنیاد از این برنامه پشتیبانی خواهد کرد از سوی دیگر سعی شده تا بدنه اجرایی کشور نخبگانی شوند  که در سال گذشته هزار مستعد و نخبه در جایگاه‌های حیاتی دستگاه‌های اجرایی مشغول به کار شدند و امسال نیز ۵۰۰۰ مستعد و نخبه استخدام خواهند شد که این یکی از افتخارات دولت است تا نخبگان به جایگاه‌های حساس و اثرگذار تزریق شوند.

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیادملی نخبگان با بیان اینکه ۲۷ هزار نفر در سامانه بنیاد در طرح استخدام دستگاه‌های اجرایی ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۹ هزار نفر به کارگروه‌های ارزیابی معرفی می‌شوند، تصریح کرد: بسیاری از مجموعه‌های خصوصی نیز به بنیاد مراجعه کرده و برای استخدام افراد نخبه و مستعد و کارآمد اعلام آمادگی می‌کنند.

محمدقلی با بیان اینکه در عرصه حکمرانی مسائل زیادی وجود دارد، افزود: تصمیماتی در نظامات کلان کشور گرفته می‌شود که باید درمنظر نقد و نظر جامعه نخبگان قرار گیرد تا پایه‌های حکمرانی را تقویت شود و تمام ایده‌ها در سطح کشور قابلیت به کارگیری ندارد اما در سطح استان‌ها پشتیبانی و اجرا خواهند شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403030906230
  • خبرنگار : 50237