چالش‌های کمک‌رسانی به غزه با وجود بسته بودن گذرگاه‌های اصلی و تشدید حملات رژیم صهیونیستی

یک رسانه آمریکایی با استناد به اطلاعات ارائه‌شده از سوی مقامات نهادهای امدادی و نهادهای وابسته به سازمان ملل گزارش داد که پس از تشدید عملیات رژیم صهیونیستی در شهر جنوبی رفح و بسته شدن گذرگاه مهم مرزی این منطقه، کمک‌رسانی به فلسطینیان جنگ‌زده که در معرض خطر «جدی» قحطی و گرسنگی قرار دارند، بیش از پیش دشوار شده و کمک‌رسانی از گذرگاه‌های جایگزین نیز، به دلیل مسائل امنیتی و لجستیکی، ناکافی است.

به گزارش ایسنا، تحویل کمک‌های انسانی به غزه تا اندازه‌ای در ماه مه کاهش یافته که مقامات نهادهای مردمی می‌گویند عملیات‌های آن‌ها با خطر متوقف شدن روبه‌رو شده و تهدید گرسنگی گسترده جدی‌تر از همیشه است.

در گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز با این مقدمه آمده است: ورود کامیون‌های حامل کمک‌های انسانی از گذرگاه‌های جنوبی غزه که بیشتر کمک‌ها از آغاز جنگ از آن‌جا وارد شده است، با گسترش حملات اسراییل در شهر جنوبی رفح، تقریبا، متوقف شده است. در شمال غزه، نقاط جدیدی باعث تحویل مقادیر کمی از کمک‌های حیاتی به عده‌ای شده که چند ماه بود بیش از بقیه در معرض قحطی قرار داشتند. اما این کمک‌ها برای حمایت از جمعیت غزه ناکافی است و بیشتر آن امکان رسیدن به مناطق مرکزی و جنوبی را پیدا نمی‌کند که اکثر مردم آن، به تازگی، بر اثر جنگ آواره شده‌اند.

حکم تازه دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) علیه رژیم صهیونیستی، آشکارا به «گسترش قحطی و گرسنگی» در غزه اشاره و بر ضرورت «ارائه بدون مانع کمک‌ها به کسانی تاکید دارد که به خدمات اولیه و کمک‌های انسانی فوری نیاز دارند.»

رژیم صهیونیستی در ماه گذشته و  پس از آن که کشته شدن هفت نفر از کارکنان آشپزخانه جهانی در حمله‌ای توسط ارتش آن خشم بین‌المللی را برانگیخت، وعده داد که کمک‌رسانی‌ها به غزه افزایش بیابد. کنترل جدی رژیم صهیونیستی بر کمک‌رسانی‌ها و چالش توزیع آن در این منطقه در محاصره، درجات فاجعه‌باری از گرسنگی را به بار آورده است.

مقامت رژیم صهیونیستی تحت فشار «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اجازه انتقال کمک‌های اضافی از طریق بندر اشدود را داده و گذرگاه ارز را در شمال باز کردند که پس از «عملیات طوفان الاقصی» توسط گروه حماس آن را بسته بودند. ارتش آمریکا با هماهنگی رژیم صهیونیستی اسکله شناور موقتی را برای انتقال کمک‌ها از طریق دریا فراهم کرده است که به مسیرهای زمینی مهم در جنوب متصل می‌شود.

اما رژیم صهیونیستی در اوایل ماه مه، پس از آن که در حمله راکتی حماس در نزدیکی گذرگاهی در کرم شالوم چهار سرباز این رژیم کشته شدند، عملیات نظامی خود در جنوب غزه را تشدید کرد. رژیم صهیونیستی این گذرگاه و گذرگاه رفح را بست که بیشتر کمک‌ها از آن‌جا منتقل می‌شد. پیش از شدت گرفتن این حملات، روزانه حدود ۳۰۰ کامیون از این محل عبور می‌کرد.

بمباران اردوگاه آوارگان رفح توسط رژیم صهیونیستی

در ادامه این مطلب آمده است: اسراییل گذرگاه کرم شالوم را در ۸ ماه مه بازگشایی کرد اما کارکنان امدادی سازمان‌های متعددی می‌گویند، این گذرگاه حیاتی، عملا، بسته است و روزانه فقط هشت کامیون از آن عبور می‌کنند. یکی از دلایل این است که مصر از اجازه دادن به عبور کامیون‌ها از گذرگاه مسدودشده رفح به کرم‌شالوم خودداری می‌کند.

بایدن و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، روز جمعه، توافق کردند که تا زمان بازگشایی گذرگاه رفح، کمک‌های انسانی و سوخت از گذرگاه کرم‌شالوم فرستاده شود. روز یکشنبه، ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۲۶ کامیون حامل مواد غذایی و دیگر کمک‌ها از مصر به این گذرگاه رسیدند. «سم رز» یک سخنگوی سازمان آنروا گفت که کامیون‌های توزیع‌ سازمان ملل که برای بارگیری کمک‌های مصر به کرم شالوم رسیدند، به دلیل یک مسئله امنیتی مجبور به ترک آن شدند. مقامات رسمی، از جمله رز گفتند که کمک‌ها تا یکشنبه از گذرگاه عبور نکردند.

«اسکات اندرسون» یکی از مقامات ارشد آنروا و دیگر مقامات رسمی می‌گویند، منطقه این گذرگاه هنوز یک منطقه نظامی است که مسائل امنیتی و لجستیکی می‌تواند منجر به وقفه در ورود و توزیع کمک‌های انسانی رسیده شود.

کامیون‌های خالی که از غزه می‌آیند تا کمک‌های انسانی را در کرم‌شالوم بارگیری کنند، معمولا چندین ساعت پشت کامیون‌های تجاری که حامل کالاهایی برای فروش در غزه هستند، در انتظار می‌‎مانند. به گفته مقامات رسمی، شمار این کامیون‌های تجاری، روزانه، بیش از ۱۰۰ یا ۲۰۰ دستگاه است. در حالی که گروه‌های حقوق بشری می‌گویند از محموله‌های تجاری نیز استقبال می‌کنند، بیشتر مردم غزه توان مالی خریداری آن‌ها را ندارند و ممکن است این محموله‌ها شامل کالاهای اساسی مورد نیاز نباشند.

یکی دیگر از دلایل دشوار بودن کمک‌رسانی به مردم غزه آن است که عملیات گسترده رژیم صهیونیستی در جنوب و شمال غزه باعث شده است حدود یک میلیون‌ نفر به جاهایی در ساحل یا در میان ویرانه‌ها پناه ببرند که سرپناه، غذا و آب کمتری در دسترسشان است.

پیش از عملیات رفح، بیشتر مردم در جاهایی پناه گرفته بودند که بیشتر کمک‌های انسانی به آن می‌رسید، اما حالا، ورودی‌های جدیدی در شمال، از جمله اسکله شناور آمریکا و گذرگاه جدیدی به نام ارز با مشکلاتی روبه‌رو هستند. از این گذرگاه‌ها کمک‌های بسیار کمی وارد می‌شود که برای تامین همه ناکافی است و در فواصل دوری از پرشمارترین گروه‌های مردم واقع شده‌اند.

انتظار کامیون‌های حامل کمک‌های انسانی در مرز فلسطین-مصر در نزدیکی گذرگاه کرم شالوم در رفح،

توزیع کمک‌های که از هر یک از این گذرگاه‌ها وارد می‌شود نیز با چالش‌های قابل توجهی روبه‌رو است. دستورهای تخلیه اخیر از سوی رژیم صهیونیستی  در بخش‌هایی از رفح و شمال غزه باعث شده است انبارهای بسیاری از نهادهای امدادی دور از دسترس و سفر به آن‌ها خطرناک‌‎تر شود. آنروا در ۲۱ ماه مه اعلام کرد که توزیع کمک‌ها در رفح را به دلیل مسائل امنیتی، کمبود کمک‌ها و دسترسی نداشتن به انبارهای خود به تعلیق درآورده است.

سازمان‌های امدادی همچنین هشدار داده‌اند که در صورت به اتمام رسیدن سوخت، قادر به رساندن کمک‌ها به هیچ کسی نخواهند بود و منابع ناکافی آب سالمی که در اختیار دارند نیز به پایان خواهد رسید. به گفته یکی از مقامات آنروا، کامیون‌ها، روزانه، به حداقل ۲۰۰ هزار لیتر سوخت نیاز دارند. اما طبق داده‌های سازمان ملل، از زمان بسته شدن گذرگاه رفح، به طور میانگین، روزانه، تنها یک چهارم این مقدار می‌رسد.

روزنامه واشنگتن پست نیز روز گذشته، در گزارشی به مورد دیگری از کارشکنی در رسیدن کامیون‌های امدادی از کرانه باختری به غزه اشاره کرده و نوشت: شهرک‌نشینان افراط‌گرای اسراییلی حملات خود را در ماه جاری،‌ علیه کامیون‌هایی که به سمت کرانه باختری می‌روند، افزایش داده‌ و در میان هشدار گروه‌های حقوق بشری مبنی بر این که این غزه بیش از پیش گرفتار قحطی و گرسنگی شده است، مانع رسیدن مواد غذایی به این منطقه در محاصره می‌شوند.

گروهی از شهرک‌نشینان جوان کامیون‌های امدادی را تعقیب می‌کنند و با ایجاد موانعی سر راه آن‌ها راننده‌ها را استنطاق می‌کنند. در برخی موارد، حمله‌کنندگان راست‌گرای افراطی کامیون‌ها را غارت کرده، آن‌ها را به آتش‌کشیده و راننده‌های فلسطینی را کتک زده‌اند که حداقل، دو نفر را راهی بیمارستان کرده است.

مهاجمان از گروه‌های واتس‌اپ برای مسیریابی کامیون‌ها و هماهنگ‌ کردن حملات خود استفاده می‌کنند که فرصتی را برای بررسی فعالیت‌های آن‌ها به دست می‌دهد. اعضای این گروه‌ها با استفاده از آنچه که می‌گویند سرنخ‌های سربازان رژیم صهیونیستی و پلیس و مردم است، تصاویری را به اشتراک می‌گذارند تا بدانند کدام کامیون‌ها ممکن است حامل کمک‌ها به غزه باشند و حامیان محلی را بسیج می‌کنند تا راه آن‌ها را سد کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403030805193
  • خبرنگار : 71628