مکتب خدمت/۶/

کارنامه درخشان محیط زیستی دولت سیزدهم/ ۶۲ حکم برای اجرای قانون هوای پاک

با توجه به چالش‌ها و مشکلاتی که محیط زیست استان قم با آن مواجه بود دولت سیزدهم دستاوردهای مهمی را در این حوزه از خود به یادگار گذاشته که نشان از کارنامه درخشان شهید آیت الله رئیسی در حوزه محیط زیستی دارد.

دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی از سال ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد و در مدت سه ساله کوتاه فعالیت، این دولت خدمتگزار کارنامه درخشانی در حوزه محیط زیستی از خود به یادگار گذاشته است اگر به طور دقیق فعالیت‌های رئیس جمهور شهید را بررسی کنیم خواهیم دید فعالیت‌ها و اقدامات تیم دولت سیزدهم به سکانداری شهید رئیسی در ۳ محور مهم، عدم دادن مجوز کلنگ زنی پروژه‌های عمرانی کشور که مجوز محیط زیستی دریافت نکرده‌اند؛ اهمیت به وجود تصفیه خانه برای صنایع و معادن قبل از اقدام به بهره برداری و همچنین تمرکز بر نصب سیستم‌های پایش آنلاین آلودگی برای آلاینده‌های جوی استوار بوده است.

می‌توان وجه تمایز فعالیت و اقدامات دولت سیزدهم را در مقابل دولت‌های گذشته در برگزاری نشست بین المللی و منطقه‌ای، مقابله با گرد و غبار و ریزگردها و همچنین تصویب مصوبات بسیار مهم در شورای عالی محیط زیست و صدور ۶۲ حکم برای قانون هوای پاک را نام برد.

مصوباتی در قالب سفرهای استانی از دولت سیزدهم به یادگار مانده که قم هم از این مصوبات بی نصیب نمانده است. دولت سیزدهم دستاوردهای قابل قبول محیط زیستی فراوانی داشته که به جرأت می‌توان گفت کارنامه شهید رئیسی در بخش محیط زیست استان قم درخشان و قابل تقدیر است.

چالش‌های محیط زیستی قم

حوزه محیط زیست استان قم تا قبل از فعالیت دولت سیزدهم با مشکلات و چالش‌های بسیاری روبرو بود.

محمد حسین بازگیر مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم در گفت وگو با ایسنا با اشاره به مشکلات محیط زیستی استان گفت: محیط زیست استان با مشکلاتی هم چون عدم برخورداری از سایت پسماند ویژه، کمبود داده‌های مرتبط با پارامترهای آلودگی هوا به دلیل کمبود ایستگاه‌های سنجش و وجود آلودگی‌های شدید زیست محیطی در بخش سلفچگان و افزایش شکایات مردمی در این منطقه روبرو بود.

وی افزود: ما با کمبود شدید آزمایشگاه‌های متعدد روبرو بودیم و واحدهای بزرگ صنعتی در استان هم استفاده حداقلی از سیستم‌های پیشرفته فیلتراسیون و پایش آنلاین داشتند از سویی در حوزه محیط زیست ما با چالش عدم برخورداری از آزمایشگاه جذب اتمی در اداره کل و نمونه‌گیری‌های خاک روبه‌رو بودیم.

به گفته این مسئول؛ با توجه به این که انجام مطالعات دقیق در ارتباط با شناسایی منشأ و کانون های گرد و غبار در استان اهمیت بسیاری داشت، این مقوله مغفول مانده بود؛ علاوه بر آن طرح و پیگیری موضوع دریاچه نمک و حقابه‌های استان و برای ارتقای سطح حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی قم به شکل موثر در کارگروه‌های ملی مطرح و بررسی صورت نمی‌گرفت.

بازگیر با اشاره به دیگر مشکلاتی که حفاظت محیط زیست استان تا قبل از شروع فعالیت دولت سیزدهم با آن دست وپنجه نرم می کرد، اظهار کرد: ما با کمبود شدید اعتبارات عمرانی برای تملک دارایی سرمایه‌ای مواجه بودیم و به همین دلیل برخی اقدامات مهم و ضروری راکد و به زمین مانده بود ناوگان موتوری این سازمان هم فرسوده و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری رایانه‌ای قدیمی نیز در این اداره کل داشتیم و برای برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های آموزشی حتی از یک سالن همایش نیز محروم بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست عنوان کرد: در حالی که مهم‌ترین ابلاغیه مقام معظم رهبری تدوین منشور اخلاقی زیست محیطی بود ما از محتواهای آموزشی و فرهنگی در حوزه محیط زیست برای گروه‌های مختلف به ویژه در حوزه دینی و اخلاقی برخوردار نبودیم.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم، گفت: اقدامات دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست در استان که از سال ۱۴۰۰ تا ابتدای سال ۱۴۰۳ ادامه داشت را می‌توان در ۳ محور محیط زیست طبیعی، انسانی، توسعه مدیریت و منابع و ادارات مستقل حوزه مدیریت نام برد که هرکدام منشأ خیر و بیانگر اقدامات مهم این دولت در حوزه محیط زیست است.

بازگیر افزود: در حوزه محیط زیست انسانی باید به اقداماتی از جمله؛ راه‌اندازی سایت پسماند ویژه و صنعتی استان که پس از یک دهه معطلی راه اندازی شد، راه‌اندازی ۴ ایستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا در شهر قم و تغییر مدیریت زیست محیطی بخش سلفچگان قم که پس از پیگیری‌های مستمر و عدم استقرار واحدهای صنعتی اشاره کرد.

وی بیان کرد: بهبود و تکمیل سامانه جامع محیط زیست، پنجره واحد و شبکه نقل و انتقال پسماند همزمان با سراسر کشور در قم، تکمیل سامانه جامع محیط زیست، تکمیل سامانه جامع محیط زیست، پنجره واحد و شبکه نقل و انتقال پسماند هم زمان با سراسر کشور در قم، افزایش تعداد واحدهای صنعتی بزرگ مجهز به سیستم‌های فیلتراسیون پیشرفته و پایش آنلاین از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست انسانی است.

بازگیر اظهار کرد: راه‌اندازی آزمایشگاه جذب اتمی در اداره کل و انجام نمونه گیری‌های خاک و فلزات سنگین، انجام مطالعات منشأیابی کانون‌های گرد و غبار استان قم، تهیه برنامه جامع مقابله با گرد و غبار و برنامه عملیاتی دستگاه‌های اجرایی مرتبط، انجام مطالعات اطلس آلودگی خاک استان قم و انجام ارزیابی زیست محیطی پروژه‌های کلان استان قم از جمله فاز توسعه ۱۵۰۰ هکتاری منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، فاز توسعه ۷۸۰ هکتاری پسماند شهر قم، آزادراه قم - سلفچگان، راهجرد، تولید کمپوست شهرداری قم، فازهای توسعه‌ای شهرک صنعتی شکوهیه از اقدامات مهم دیگر این دولت خدمتگزار است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی ۴ آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست و صدور مجوز ۳ آزمایشگاه در حال انجام، راه‌اندازی تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی محمودآباد و اعطای تسهیلات صندوق ملی محیط زیست به تصفیه خانه‌های شهرک شکوهیه و ناحیه صنعتی سیرو و راه‌اندازی خط دوم پردازش پسماند عادی به کمپوست (MRF) شهرداری قم از طریق اعطای تسهیلات صندوق ملی محیط زیست اقداماتی است که در حوزه محیط زیست انسانی باید نام برد.

تمرکز بر کانون‌های گردوغبار و مطالعات دریاچه نمک در سطح ملی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به طرح مطالعات دریاچه نمک گفت: دولت سیزدهم به دلیل اهمیت دادن به دریاچه نمک مطالعات این دریاچه را جزء مصوبات استانی خود قرار داد و طرح‌ها و مصوباتی را با موضوع دریاچه نمک و بحران گرد وغبار استان قم در سطح ملی مطرح و پیگیری کرده است؛ علاوه بر آن برای تامین حقابه‌های زیست محیطی استان و فراهم آوردن مقدمات ارتقاء سطح حفاظتی گنبد نمکی قم به عنوان اثر طبیعی ملی و جلوگیری از انحراف رودخانه شور در استان‌های بالا دست پیگیری‌های مستمری صورت گرفته است.

بازگیر اظهار کرد: استخدام و به کارگیری ۱۰ محیط بان در اداره کل و افزایش اعتبارات یگان حفاظت و بهبود وضعیت معیشتی محیط بانان، تحویل ۱۰ موتورسیکلت به محیط بانان، راه‌اندازی تجهیزات اطفاء حریق در مناطق و افزایش تجهیزات انفرادی محیط بانان و افزایش قابل توجه جمعیت حیات وحش در مناطق تحت مدیریت، تالاب‌ها و زیستگاه‌های طبیعی استان قم بر اساس سرشماری‌های منظم تابستانه و زمستانه اقدامات مهمی است که در بخش زیست محیطی در دولت سیزدهم صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: احداث پاسگاه محیط بانی سمندری، بازسازی پاسگاه محیط بانی راهجرد و راه اندازی مجدد پاسگاه محیط بانی وسف؛ افزایش ثبت و رکورد حیات وحش در مناطق و زیستگاه‌های طبیعی استان قم و تکمیل چک لیست حیات وحش؛ ارتقاء سطح امنیتی مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع و تالاب‌های استان قم با جلب مشارکت جوامع بومی و محلی؛ افزایش ثبت و رکورد حیات وحش در مناطق و زیستگاه‌های طبیعی استان قم و تکمیل چک لیست حیات وحش برای حفظ محیط طبیعی استان انجام شده است.

به گفته این مسئول، ارتقای سطح امنیتی مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع و ترمیم راه‌های دسترسی و تامین آب پاسگاه محیط بانی راهجرد و جلب مشارکت جوامع بومی و محلی و از سویی اجرای طرح هوشمندسازی منطقه حفاظت شده پلنگ دره و نصب تجهیزات لازم و نصب و مرمت تمامی آبشخورهای مناطق تحت مدیریت و نصب دوربین‌های تله‌ای در منطقه حفاظت شده پلنگ دره و جلب مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی ذیربط ملی و استانی جهت مقابله با پدیده گرد و غبار در استان قم از دیگر اقداماتی است که نباید از آن گذشت.

توجه به افزایش اعتبارات و تمرکز در به روزرسانی تجهیزات

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش توسعه مدیریت و منابع ادارات بیان کرد: افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی اداره کل، راه‌اندازی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان‌های کهک و جعفرآباد و استخدام و به کارگیری ۱۰ محیط بان و ۶ کارشناس اداری، نوسازی ناوگان خودرویی اداره کل (کاهش میانگین عمر ناوگان خودرویی به زیر ۶ سال)، بروزرسانی تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری اداره کل با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد ریال از کارنامه دیگر دولت شهید رئیسی است.

بازگیر افزود: تهیه محتواهای آموزشی برای آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد برای اقشار مختلف و مخاطبان تأثیرگذار، تهیه منشور اخلاق زیست محیطی و دو عنوان کتاب در حوزه دین و محیط زیست (مواد ۱۲ و ۱۴ سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی) و تشکیل بیش از ۳۰۰ پرونده قضایی در حوزه‌های طبیعی و انسانی و معاضدت قضایی و احداث یک سالن ویژه همایش‌ها از دیگر اقدامات خوب دولت است.

افق‌ها و چشم اندازهای فعالیت‌های زیست محیطی استان

وی گفت: بدون تردید توسعه چشمگیر اقدامات و فعالیت‌های زیست محیطی در سه سال گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، مرهون نگاه بلند و رویکرد ارزشمند شهید آیت الله رئیسی نسبت به مسأله بسیار مهم و حساس محیط زیست در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است.

بازگیر افزود: حمایت‌های بی‌دریغ دولت به ویژه در جهت مقابله با واحدهای آلاینده صنعتی و توانمندسازی یگان حفاظت محیط زیست، مسأله‌ای است که در رشد و توسعه کمی و کیفی برنامه‌ها و فعالیت‌های ایجابی و سلبی در حوزه محیط زیست و کسب توفیقات لازم، غیرقابل انکار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم یادآور شد: پیگیری مستمر جهت استقرار سیستم‌های پیشرفته کاهش و کنترل آلودگی‌های آب، خاک و هوا در واحدهای صنعتی؛ پیگیری جدی وضعیت گرد و غبار در استان قم در سطوح ملی در راستای کاهش این بحران در مرکز کشور؛ ساماندهی پسماندهای خانگی و کشاورزی در شهرها، روستاها و بخش‌های استان قم و همچنین افزایش امکانات، تجهیزات و پرسنل متخصص در بخش کنترل و پایش واحدهای صنعتی در راستای مقابله با آلاینده‌های زیست محیطی در استان قم مهم‌ترین اقدامات این اداره تا سال ۱۴۰۴ خواهد بود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403030805018
  • خبرنگار : 50678