/گزارش/

کسی لرزه بر تن این پیر خسته را می‌بیند؟

هر سال از اواخر زمستان تا نیمه فروردین اهواز حال و هوایی دیدنی دارد زیرا از گوشه و کنار ایران مسافران و گردشگران به این شهر سفر می‌کنند تا هم هوایی تازه کنند، هم چرخی در بازار پر زرق‌ و برق مرکز شهر بزنند و هم در کنار «پل سفید» معروف شهر عکس یادگاری بگیرند و از تماشای غروب کارون و پرندگان مهاجر لذت ببرند.

در بین مهمان و نیز اهالی شهر جوانانی که سری نترس دارند از هلالی‌های «پل سفید» بالا می‌روند و از آن بالا منظره‌ای جذاب و تماشایی از اهواز می‌بینند که الحق در وصف نمی‌گنجد.

به گزارش ایسنا، عده‌ای نیز که به‌صورت دسته‌جمعی و خانوادگی سرتاسر پل را قدم‌زنان طی می‌کنند گاه که در بین راه به تماشای چشم‌اندازی می‌ایستند ناخودآگاه به نرده‌های فلزی پل می‌چسبند. چرا؟

«پل سفید» اهواز به‌شدت می‌لرزد! این لرزه را باید جدی گرفت. اهواز این همه پل با رنگ‌های جورواجور دارد اما هنوز که هنوز است «پل سفید» باید جور ترافیک شهر را بکشد؟

گاه کار از لرزه گذشته و وقتی خودرویی مانند ون‌ مسافرکشی از روی پل عبور می‌کند و یا روی پل راه‌بندان می‌شود «پل سفید» اهواز چون کشتی بی‌لنگر کج‌ و مج می‌شود.

این‌ها توصیفاتی هیجان‌انگیز برای گرم کردن بازار پل پیر اهواز نیست بلکه واقعیت محض است چرا که نویسنده این متن تقریبا هر شب بعد از پایان کار روزانه و انجام خرید از مرکز شهر و برای رفتن به خانه از روی «پل سفید» اهواز گذر می‌کند و خود بارها لرزش شدید پل را حس کرده است.

در این مقال مجالی برای پرداختن به سابقه و شجره «پل سفید» اهواز نیست و حال و هوای مطلب نیز چنین چیزی را نمی‌طلبد. از پیشینه این پل همین مقدار کافی است که به گواه تاریخ یکی از کهنسال‌ترین پل‌های مدرن ایران است. اما مگر صاحب یک مقام «ترین» بودن در کنار معایب فراوان جای افتخار دارد؟

به هر حال، کم‌ و بیش همه اهوازی‌ها آشنایی کافی با «پل سفید» دارند و اگر نه هر روز که شاید سالی یک‌بار دست‌کم برای غذا دادن به پرندگان مهاجری که بر هلالی‌های چرک‌مرده‌اش خستگی‌های خود را فریاد می‌زنند ناخواسته دیداری با این پیر قامت‌افراشته لرزان تازه می‌کنند.

«پل سفید» همچنان پابرجاست اما شانه‌های خسته‌اش بیش از این تاب ندارد. مدت زیادی از زمان بازنشستگی این پل پیر گذشته و وقتش شده تا به‌جای لرزیدن زیر چرخ‌ خودروهای هزار رنگ تنی سبک کند. این پیر خسته با چراغانی و رنگ‌آمیزی حالش خوب نمی‌شود. مرمت‌های گاه‌وبیگاه هم دردی از زخم‌های عمیق او دوا نکرده است.

در این‌که عمر مفید «پل سفید» اهواز دیرگاهی است به پایان رسیده شکی نیست و زمان آن رسیده که این پل نیز همانند سی‌وسه پل اصفهان بسته شده فقط به‌مثابه بنایی تاریخی از آن استفاده شود.

بارها هشدار داده شد که این پل به‌دلیل گذشت زمان زیاد از ساختش سست شده و اگر بسته نشود، خطرات جانی به دنبال خواهد داشت.

وقتی هنوز این پل بار زندگی مردم را بر دوش می‌کشد یعنی موضوع بسته شدن «پل سفید» اهواز به‌صورت جدی مطرح نشده است. حال آنکه کارشناسان اعلام کرده‌اند که این پل دیگر توان بهره‌برداری و عبور وسایل نقلیه را ندارد و باید هر چه سریع‌تر بسته شود.

مساله تردد بر «پل سفید» اهواز به تعبیر یک راهنمای گردشگری «تراژدی تخریب تدریجی» است.

علی خرازی دوستدار میراث فرهنگی معتقد است: تردد و عبور کنترل شده وسایل نقلیه، گردشگران و عابران تراژدی تخریب تدریجی این پل را به‌رغم استحکام‌بخشی‌های مقطعی در بخش‌هایی از «پل سفید» فراهم کرده و در صورت تداوم این معضل فاجعه‌ای تاریخی برای مردم اهواز رقم می‌خورد.

او هشدار داد: تردد خودروها از روی پل به‌گونه‌ای بحران‌آفرین شده که کل پل به لرزه می‌افتد و این امر بسیار نگران‌کننده است.

خرازی یادآوری کرد: تاکنون به‌جز کارهای استحکام‌بخشی که به‌صورت مقطعی صورت می‌گیرد هیچ طرح یا تصمیمی برای تغییر کاربری و نجات این پل ارزشمند گرفته نشده است.

اگر این پل به خوبی تعمیر، تغییر کاربری یابد و مورد حفاظت قرار گیرد می‌تواند به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری اهواز تبدیل شود.

افزون بر این، با بالا رفتن قدمت «پل سفید» اهواز و نیز ورود پرندگان مهاجر در فصل پاییز و زمستان که در کنار این پل مستقر می‌شوند جمعی از فعالان فرهنگی اهواز به دفعات خواستارِ تعطیلی این پل در روزهای جمعه و تبدیل شدنش به پیاده‌راه شدند و برای این منظور کمپین‌هایی شکل گرفت.

اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز در واکنش به این اقدام اعلام کرد که به دنبال این هستیم تا حداقل در ماه‌های حضور پرندگان مهاجر که شرایط آب و هوایی مطلوب و فصل حضور گردشگران است عبور و مرور وسایل نقلیه از روی پل سفید محدود شود، اما شد؟

بعد هم اضافه شد برای این‌که «پل سفید» فقط به‌عنوان پیاده‌راه مورد استفاده قرار گیرد جلساتی برگزار شد و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز طرح پیشنهادی خود را ارایه داد و پیگیر است. اما آیا هست؟

اکنون بحث بر سر این است که تنها مانع پیش رو در تغییر کاربری «پل سفید» بروز مشکلات ترافیکی است زیرا تبدیل این پل به پیاده‌راه ترافیک سنگینی را به هسته مرکزی شهر اهواز تحمیل می‌کند.

البته در این بین «پل سفید» اهواز چندباری مسدود شد و اکنون یک‌طرفه است و در این باره منطقه ۲ شهرداری اهواز توضیح داد: با توجه به ایجاد درزهای انبساط در پل سفید این پل از ۱۹ آبان ۱۴۰۱ به مدت ۲ هفته بر روی خودروها بسته خواهد بود تا به منظور حفظ سلامت شهروندان و همچنین جلوگیری از خطرهای احتمالی ترمیم و بازسازی درزهای انبساط انجام شود.

این کار انجام شد اما درزهای انبساط دوباره سر باز کرده‌اند و علاوه بر آن بخش‌هایی از پیاده‌روی پل ریزش کرده و به‌راحتی می‌توان ارتفاع بلند زیر پل را دید.

یادم می‌آید در سال ۱۴۰۰ جمعی از شهروندان اهوازی با حضور در کنار «پل سفید» سالروز ثبت ملی شدنش را (۲۶ آبان ۱۳۷۸) جشن گرفتند. این یعنی اینکه مردم اهواز و شاید حتی همه مردم ایران «پل سفید» اهواز را دوست دارند.

ما ایرانی‌ها باور داریم که پیرانمان برکت زندگی ما هستند و آن‌ها را روی چشم خود می‌گذاریم. «پل سفید» هم پیر و هم برکت شهر اهواز است. همه پیران توقعی جز تکریم و احترام ندارند. جا دارد به احترام «پل سفید» از جا برخیزیم و در تکریم او تمهیدی تازه کنیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403030704126
  • خبرنگار : 50231