توانمندسازی رسانه با اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی

رییس دانشکدگان هنر و رسانه در همایش کشوری استادان هنر، فرهنگ و ارتباطات گفت: با اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و بازآرایی در نظام هنری، رسانه‌ای، آموزشی و حاکمیتی کشور و نهضت هنرمند و توانمندسازی در عرصه‌های رسانه‌ای می‌توان مسائل انبوه و حل نشده هنر و رسانه را حل کرد.

به گزارش ایسنا، اکبر نصرالهی، رییس دانشکدگان هنر و رسانه در همایش کشوری استادان هنر، فرهنگ و ارتباطات در شیراز اظهار کرد: درک ناکافی از پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی، آرایش رسانه‌ای و تغییر در مدل تولید، توزیع و مصرف اطلاعات و نوع کنشگری، فقدان کنشگری فعال و اتخاذ رویکردهای سنتی و راهبردهای انفعالی و واکنشی، حبس در نظام آموزشی ده‌ها سال قبل با وجود تغییرات گسترده محیطی، پاسخگو نبودن به مطالبات دانشجویان، مردم و حاکمیت، عرضه دانشجویان فاقد توانمندی در بازار کار، مخاطب‌گریزی، ناتوانایی یا توان کافی در تأمین نیازهای مخاطبان، اقناع مخاطبان، بازدارندگی، مقابله با جریان تحریف و لشکر رسانه‌ای غرب، وارونگی افکار عمومی، بازی در زمین رسانه‌ای و فرهنگی و هنری معارضان، نداشتن روایت اول و برتر در بسیاری از موضوعات مهم و راهبردی، غلبه مارپیچ سکوت، جریان‌ساز نبودن از جمله انبوه مسائل مهم و حل نشده بخش‌های هنری و رسانه‌ای کشور است که افکار عمومی را آسیب‌پذیر و بی‌پناه کرده است.

این استاد دانشگاه گفت: در زمینه‌های موشکی و تجهیزات دفاعی کشور به بازدارندگی رسیده است؛ اما در زمینه‌های رسانه‌ای و ارتباطاتی توفیق نداشته است و رسانه‌ها و هنرمندان هم اغلب ناخواسته در زمین دشمن بازی می‌کنند. نتوانستیم نیروهای توانمند و دارای مهارت‌های کافی رسانه‌های جبهه انقلاب را برای رقابت با رسانه‌ای معارض تربیت کنیم.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه افزود: ظرفیت‌های کشور در بخش هنر و رسانه بسیار بالا است؛ اما یا استفاده کافی نمی‌شود و یا در خدمت منافع ملی و انقلاب اسلامی نیست. به دلایل مختلف از جمله نداشتن روایت اول و برتر، بخش‌های هنر و فرهنگ و رسانه و روابط‌عمومی‌ها، در قبال جنگ شناختی رقبا و دشمنان، بازدارنده نیستند.

نویسنده کتاب مدیریت اخبار در رسانه‌های حرفه‌ای گفت: همه به‌ویژه قوای مختلف در ایجاد شرایط موجود رسانه‌ای و هنری مقصر هستند؛ اما سهم ساختارهای آموزشی و نوع و نحوه تدریس در دانشکده‌ها و گروه‌های هنر، رسانه و فرهنگ و ارتباطات هم در ایجاد و استمرار وضع موجود کم نیست؛ طرح نو درباره خودمان نیاز داریم؛ ادامه این وضع کشور را محاصره و بحران بیشتر قرار می‌دهد.

 وی با طرح این سؤال که چه کسانی باید کشور را از محاصره تبلیغاتی نجات دهند و مخاطبان راهبردهای "جهاد - تبیین"، " روایت اول" "بازسازی - انقلابی " و استراتژی‌های سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه فرهنگ و ارتباطات، چه کسانی هستند، گفت: نخبگان و دانشگاه باید کشور را از این شرایط نجات دهند.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه گفت: اهداف، راهبردها، سیاست‌ها در اسناد بالادستی، گفتمان مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم و گفتمان رئیس محترم دانشگاه، کاملاً مشخص است و قرار نیست تا سال ۱۴۰۵، مجدد اهداف و راهبرد و سیاست‌ها تغییر داده شود؛ بنابراین بدون درگیرشدن در حاشیه‌ها یا بازگشت به عقب و توقف در حاشیه‌ها که اجرای برنامه تحول را «متوقف یا کند» می‌کند، وظیفه و هنر ما این است که اهداف؛ راهبردها و سیاست‌های برنامه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی را بشناسیم و به دیگران بشناسیم، حساس باشیم و حساس بکنیم، آگاه باشیم و دیگران را آگاه کنیم و در نهایت با اجرای دقیق و بموقع آن‌ها با مشارکت استادان و دانشجویان، دانشگاه را از بحران پیشرو نجات دهیم.

نصراللهی افزود: دانشگاه، هنر و رسانه در تراز انقلاب و تمدن‌ساز، اسلامی‌سازی و تعمیق آموزه‌ها، بومی‌سازی، شناخت مسائل و نیازهای ملی و بین‌المللی، پاسخگو به تحولات ملی و محلی و نقش‌آفرینی در آنها، پاسخگویی به مطالبات رهبری، حاکمیت و مردم، توانایی شناخت حل مسئله، خروج از حبس در قواعد ساختارها و منابع قدیمی و غربی، ارتقای کیفیت و کارآمدی، توانمندسازی، نشاط علمی و معنوی از اهداف مهم مندرج در سند تحول و تعالی است که باید با اتخاذ راهبردهای مثل کنشگری فعال، روایت اول و برتر به این اهداف رسید.

 رئیس دانشکدگان هنر و رسانه هشدار داد صرف بازسازی و تغییر راهبرد و رویکرد به‌تنهایی کافی نیست، بلکه توجه به عامل «زمان» هم بسیار ضروری است؛ کندی و تأخیر در «شناخت» و «تنظیم و تطبیق» با تحولات محیطی، آرایش جدید نظام‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای برای کشور و جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی، هنرمندان و دانشگاهیان بسیار گران تمام خواهد شد و به طور تصاعدی کشور را از قافله تحول و تکامل و اثرگذاری عقب خواهد انداخت به‌گونه‌ای که جبران آن شاید غیرممکن و یا بسیار زیان‌بار باشد.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در پایان گفت: ذی‌نفع کردن استادان و دانشجویان در منافع دانشگاه، گنجاندن دروس مهارتی متناسب با شرایط جدید در دروس انتخابی، تجاری‌سازی ایده، آموزش و پژوهش تولید نیاز، محتوی و حفظ و تکثیر مخاطب و کاربر، تشکیل سراهای هنر، فرهنگ و رسانه و پلتفرم‌های مرتبط در اجرای راهبرد سودمندی و پاسخگویی، اجرای طرح مدار در اجرای راهبرد توانمندسازی استادان و دانشجویان، تشکیل مرکز ایده و عرضه محصولات هنری، فرهنگی و رسانه‌ای موردنیاز داخل و خارج تشکیل کارگروه کارآفرینی و اشتغال و... باید در دستور کارگروه‌های کشوری هنر و فرهنگ و ارتباطات قرار گیرد.

همایش دوروزه کارگروه کشوری هنر، فرهنگ و ارتباطات بعد از دو روز بحث کارگروه‌های مختلف در شیراز، امروز در با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاون علوم‌انسانی و هنر به کار خود پایان داد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403022417540
  • خبرنگار : 71974

برچسب‌ها