به گزارش ایسنا، شرکت علوم و فناوری هوافضای چین(CASC) اولین حرکت خود را برای رقابت با شبکه ماهوارههای استارلینک ایلان ماسک و ارائه خدمات اینترنتی مبتنی بر ماهواره در سطح جهانی انجام داده است.
ساوث چاینا مورنینگ پست گزارش داد که اولین ماهواره این شرکت موسوم به «Zhihui Tianwang-۱ ۰۱» یا «Smart SkyNet-۱ ۰۱» با موشک لانگ مارچ ۳بی(Long March ۳B) به فضا پرتاب شد.
ماهوارههای SkyNet در مدار متوسط زمین قرار خواهند گرفت و با ماهوارههای موجود در مدار پایین زمین متعلق به چین همکاری میکنند.
شرکت فضایی اسپیسایکس(SpaceX) متعلق به ایلان ماسک در ارائه خدمات اینترنتی از فضا، عمدتاً به دلیل فقدان رقیب، موفقیت چشمگیری داشته است و پروژه کویپر(Kuiper) تحت حمایت شرکت آمازون تاکنون تنها دو نمونه اولیه از این نوع ماهواره را به فضا پرتاب کرده است.
یک شرکت ارائهدهنده دیگر به نام وانوب(OneWeb) نیز ابتدا بر تکمیل صورت فلکی خود تمرکز کرده است و انتظار میرود در ژوئن سال جاری ارائه خدمات به مشتریان را آغاز کند.
اکنون با اینکه شرکت علوم و فناوری هوافضای چین کمی دیر وارد این رقابت شده است اما قصد دارد به سرعت خود را به رقبا برساند.
انتظار میرود که این شرکت دولتی به سرعت رشد زیرساختهای خود را سرعت بخشد و در اوایل سال ۲۰۲۵ به سرعت ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه برسد.
اولین پرتاب
شرکت علوم و فناوری هوافضای چین پس از پرتاب اولین ماهواره خود فاش کرد که برخلاف رویکرد استارلینک که ماهوارههای خود را در مدار پایین زمین مستقر میکند، ماهوارههای خود را به مداری در ارتفاع ۲۰ هزار کیلومتری زمین میفرستد.
این عمل، اسکاینت را در مدار متوسط زمین قرار میدهد که یک طبقهبندی است که برای ماهوارههایی که بین ۲ هزار کیلومتری تا ۳۶ هزار کیلومتری قرار میگیرند، استفاده میشود. این منطقه همچنین منطقهای است که ماهوارههای مورد استفاده برای سیستمهای موقعیتیاب جهانی(GPS) در آن کار میکنند.
رسانههای چین میگویند این ماهواره دارای یک پیوند مایکروویو پرسرعت، یک پیوند لیزری دو طرفه بین ماهوارهای و یک پلتفرم پردازش دیجیتال و ارسال است.
شرکت علوم و فناوری هوافضای چین قصد دارد فناوریهای اصلی ماهواره مانند ارتباطات لیزری مبتنی بر فضا و دسترسی به اینترنت را برای کاربران مستقر در قطب جنوب و کشتیهای اقیانوس هند غربی آزمایش کند.
برنامههای آینده
برنامههای فوری شرکت علوم و فناوری هوافضای چین شامل افزایش اندازه صورت فلکی SkyNet ابتدا به ۸ ماهواره و در نهایت به ۳۲ ماهواره است. با توجه به اینکه صورت فلکی وانوب در حال حاضر بیش از ۶۰۰ ماهواره دارد، این عدد ناچیز به نظر میرسد، در حالی که استارلینک به دنبال رسیدن به مرز ۶۰۰۰ ماهواره است.
با این حال بر خلاف دیگر شرکتها که جداگانه در فضا فعالیت میکنند، شرکت علوم و فناوری هوافضای چین با دیگر ماهوارههای چینی که در حال حاضر در مدار هستند، همکاری میکند تا پوشش جهانی را ارائه دهد.
اسکاینت با ماهوارههای گووانگ(GuoWang) و جی۶۰ استارلینک(G۶۰ Starlink) کار خواهد کرد که هم در مدار پایین و هم در مدار زمینثابت عمل میکنند و در حال حاضر اندازه صورت فلکی هر کدام ۱۲ هزار ماهواره است.
رویکرد این شرکت چینی کاملاً متفاوت از اسپیسایکس است و بنابراین مطمئن است که اندازه عملیاتی و پوشش خود را به سرعت بهبود میبخشد. پوشش وعده داده شده اسکاینت یکپارچهتر از استارلینک است و این شرکت امیدوار است از طریق یک شبکه یکپارچه به کاربران در سراسر سناریوها و دامنهها دسترسی دهد.
برنامه اسکاینت تنها به شرکت علوم و فناوری هوافضای چین محدود نمیشود، بلکه سازمانهایی مانند گروه همکاری فناوری الکترونیک چین و آکادمی علوم چین نیز در آن مشارکت دارند.
این مفهوم از دانشگاه چینهوا(Tsinghua) سرچشمه گرفت و این همکاری مورد حمایت شهرداری شانگهای قرار گرفت. با توجه به اینکه سهامداران متعددی در این پروژه حضور دارند، عزم شرکت علوم و فناوری هوافضای چین برای شکست دادن استارلینک بسیار قوی است.
به نظر میرسد هدف این پروژه برای ارائه یک «شبکه پهنباند شخصی شده بدون نقاط کور» در سطح جهانی بسیار واقعیتر از آن چیزی است که استارلینک به تنهایی میتواند انجام دهد.
انتهای پیام