در ایستگاه آینده نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ مطرح شد

جهان امروز، محروم از کیمیاگری و شاعری ایرانی است

در دومین روز از نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ در بخش «ایستگاه آینده» این نمایشگاه که در سالن نوآوران برگزار می‌شود، سید محمد بهشتی، ایران‌شناس و فرهنگ‌پژوه و میترا فردوسی، پژوهشگر مطالعات فرهنگی و ارتباطات نوآوری درباره نقش نوآوری در آینده ایران گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، در پنل «ایران آینده و نقش نوآوران در آن» مسئله آینده‌پژوهی و خلق نوآوری، مورد بررسی قرار گرفت. «میترا فردوسی»، در ابتدای این پنل به نوآوری‌هایی اشاره کرد که مردم ایران خلق کرده‌اند.

به گفته فردوسی، پست یک نوآوری ایرانی است چون در گذشته، ایرانیان اعتمادبه‌نفس ارائه ایده‌های نوآورانه‌شان را داشته‌اند، اما در حال حاضر بیشتر نوآوری‌ها از دیگر کشورها وام گرفته‌شده‌اند.

وی همچنین گفت که برخی از نوآوری‌های ایرانی در کشورهای خارجی استفاده می‌شود بدون آن‌که خودمان نقشی در ارائه آن داشته باشیم. به‌طور مثال، فناوری قنات ایرانی اکنون در بعضی ازشهرهای اسپانیا، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمد بهشتی، نیز در این پنل توضیح داد که در حال حاضر مردم ایران دچار روزمرگی شده‌اند و روزمرگی سبب شده تا آینده‌ای را برای خودمان متصور نشویم و از رویاهای دیگران برای زیستن استفاده کنیم. 

بهشتی، معتقد است که ما گاهی به‌جای رویاپردازی، رویای دیگران را محقق می‌کنیم. او با یک مثال در این زمینه توضیح داد و گفت: «کسانی که به قله اورست می‌روند، معمولاً با خودشان افرادی را می‌برند که وسایلشان را حمل کنند. نام این کولبران در فهرست کسانی‌که اورست را فتح کرده‌اند، نمی‌بینیم چون رویای این افراد فتح قله اورست نبوده است. در کشور ما هم نوآوران، رویای خلق محصولی جدید را ندارند و معمولاً نقش کولبران اورست را ایفا می‌کنند.» 

در ادامه‌ این پنل، بهشتی به زیست‌بوم استارت‌آپی ایران اشاره کرد و گفت: «اگر ویز راه‌اندازی نمی‌شد، آیا نشان و بلد راه‌اندازی می‌شدند؟ اگر آمازون نبود آیا دیجی‌کالا داشتیم؟ اگر اوبر نبود، آیا اسنپ و تپسی در ایران تاسیس می‌شد؟ قصد ندارم از ارزش‌های این کسب‌وکارها کم کنم؛ حرفم این است که ما خلاقیت و نوآوری را از یاد برده‌ایم و درگیر روزمرگی شده‌ایم.» 

این فرهنگ‌پژوه و ایران‌شناس، در ادامه صحبت‌هایش گفت که خیال‌پردازی در ایران سرکوب شده و به همین دلیل رویای ایرانی را در جهان نمی‌بینیم و تبدیل به مصرف‌کنندگان رویای غربی شده‌ایم.

وی گفت که هر حوزه فرهنگی باید رویای خودش را داشته باشد و باید تفاوت‌های فرهنگی را در خلق محصولات جدید، جدی گرفت. بهشتی افزود: «برای ساخت هر محصول نوآورانه باید به فرهنگی که آن محصول در آن خلق می‌شود، توجه کرد.»

وی همچنین درباره تکنولوژی و خاصیت آن خاطرنشان کرد: «تکنولوژی نسبت به محیط، تهاجمی است و تسلط دارد. تکنولوژی تدبیری است که به انسان‌ها کمک می‌کند کاری را سریع‌تر و آسان‌تر انجام دهند.» 

به گزارش ستاد خبری اینوتکس ۲۰۲۴، بهشتی، ایران را سرزمین بحران‌ها و بی‌قراری خواند و گفت که جای خالی کیمیاگری و شاعری ایرانی در جهان امروز حس می‌شود و راه رسیدن به آینده‌ی نوآورانه در ایران، رجوع به ایرانی بودن‌مان است. همان‌طور که کره‌ای‌ها با باور به کره‌ای بودن‌شان توسعه فرهنگی و اقتصادی را تجربه کردند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403021913814
  • خبرنگار :