حجتالاسلام و المسلمین آیت عادلینژاد در آیین بزرگداشت دهه سرآمدی آموزش که امروز (۱۷ اردیبهشت) در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد، اظهار کرد: شهید مطهری به عنوان نماد معلمان جامعه است؛ معلم در هر برههای به ویژگیهایی نیاز دارد تا معلم تراز باشد. اولین ویژگی شهید مطهری این بود که اهل تفکر بود و این ویژگی او را از سایرین متمایز و ممتاز کرد. شهید مطهری با دانشجویان خود از حوزه تفکر وارد میشد.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در دنیای ارتباطات امروز، دانشجویان میتوانند دادههای علمی را از طرق مختلف به دست آورند و گاهی شاید از نظر علمی آموزشی جلوتر باشند اما مزیت دانشگاه، حضور فیزیکی و ارتباط مستقیم معلم با دانشجو است و این را در فضای مجازی نمیتوان بدست آورد. بنابراین زمینه برای گفتوگو به عنوان شاخصه دوم و تفکر به عنوان شاخصه اول، فراهم میشود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خوزستان ادامه داد: براساس پروندههایی که گاهی اوقات در مراکز تصمیمگیری از جمله مراکز مشاوره و کمیته انضباطی میآیند، این نسلی که امروز مسئولیت آن در اختیار ما است نیازمند حمایت ویژه است. گاهی کار و توجه کوچک ما، برای یک دانشجو اتفاق بزرگی رقم میزند.
حجتالاسلام و المسلمین عادلینژاد یادآور شد: سنت قدیمی نظام آموزشی سنت شاگردپروری بوده است و در دنیای امروز متاثر از مناسبات جهانی که بسیاری از سنتهای گذشته به چالش کشیده شده است و شاید مرجعیت خود را از دست دادهاند باید از سنت شاگردپروری مراقبت کنیم. اگر شهید مطهری به عنوان یک معلم اسوه شناخته شده است به این دلیل بوده که با دانشجویان خود زندگی کرده و صرفا آموزش را منتقل نکرده است بلکه در کنار آموزش دادههای علمی، منش و سبک رفتاری نیز به آنها آموزش داده است.
وی تاکید کرد: این جمله از شهید مطهری که گفته است «معلم من آن کسی است که به من اندیشیدن را بیاموزد و نه اندیشهها را» نشان میدهد که اندیشه را میتوان از دیگر طرق به دست آورد اما اندیشیدن را باید به نسل جدید آموزش داد و هیچ مرجعی بهتر، امینتر و مهربانانهتر از معلم و دانشگاه نمیتواند آموزش دهد.
انتهای پیام