به گزارش ایسنا، محمد اصغری در این رابطه توضیح داد: در این گزارش جامع، نگرش ایرانیان به وضعیت رفاهی جامعه، درک طبقاتی، عدالت اقتصادی، کار و سرمایهگذاری، دولت و بازار، مالیات، حمایت از تولید داخلی، رفاه و تجمل، سرمایهگذاری خارجی، اعتماد و امید اقتصادی پرداخته شده است.
وی افزود: این گزارش بر اساس جدیدترین دادههای پیمایشهای ملی و افکارسنجیهای معتبر درباره مسائل اقتصادی تدوین شده و تلاش بر این بوده تا نگاهی روشن و قابل اتکاء از وضعیت نگرشهای اقتصادی مردم ایران ارائه شود.
اصغری گفت: مهمترین محورهای این گزارش ملی، شامل مواردی همچون اهمیت کار و تلاش فردی در فرهنگ عمومی، ارزش کار تولیدی در فرهنگ ایرانیان، کاهش سوددهی کار تولیدی در نگرش عمومی، حمایت هنجاری از تولید داخلی، نگرش مثبت به مالیات و نگرش منفی به شیوه مالیاتگیری، اهمیت اقتصاد دولتی در نگرش مردم، اعتماد و مشارکت اقتصادی و در نهایت تحلیل وضعیت امید اقتصادی ایرانیان است.
مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور، اظهار کرد: توجه به دادههای نگرشی در حوزه اقتصادی میتواند ما را از دام کلیشهها رها کند، به عنوان مثال با وجود کلیشهای چون «تنبلی ایرانیان»، «دلال منشی ایرانیان» و امثال آن، اما دادهها نشانگر این است که کار و تلاش اقتصادی در فرهنگ عمومی ما ریشه دارد.
وی تاکید کرد: گفته میشود که با کاهش ارزش تولید و کار مولد، افراد مایلاند که کمتر کار کنند و بیشتر پول دربیاورند، حال از راههای واسطهگری، سوداگری، خرید ارز و طلا و زمین، سفتهبازی و ... اما دادهها نشان میدهند که فرهنگ عمومی هنوز هم به لحاظ اخلاقی از کار مولد و تلاش حمایت میکند. در یک پیمایش ملی در زمستان سال ۱۴۰۲ نیز اکثریت افراد معتقدند که برای کسب درآمد باید کار و تلاش کرد.
اصغری ادامه داد: با وجود آنکه روحیه و هنجار کار تولیدی در فرهنگ عمومی قوی است، اما دادههای پیمایشی نشان میدهد تعداد زیادی از مردم معتقدند که پرسودترین فعالیت اقتصادی در ایران ابتدا دلالی و سپس تجارت از طریق واردات و صادارت است. همچنین فعالیت تولیدی صنعتی از نظر فقط ۱۰ درصد از افراد پرسودترین فعالیت اقتصادی در ایران است.
این پژوهشگر حوزه فرهنگ با اشاره به اینکه بین نگرش و عمل مردم در حوزه اقتصادی شکاف وجود دارد، اظهار کرد: مردم کار تولیدی و تلاش فردی را با اهمیت میدانند، اما در عمل انگیزه برای کار تولیدی و مشارکت واقعی اقتصادی پایین است. مردم به لحاظ هنجاری از کالای ایرانی و صنعت داخلی حمایت میکنند، اما رفتار خریدشان بیشتر بر اساس کیفیت کالا و قدرت خریدشان است و اگر کالای ایرانی با کیفیت باشد آن را میخرند.
وی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی نقش دولت پررنگ میشود، بیان کرد: دادههای پیمایشهای ملی نشانگر اهمیت زیاد نقش دولت در تنظیم و توسعه اقتصاد کشور در ذهنیت مردم است. بر اساس برخی نظرسنجیها، چیزی حدود ۸۰درصد مردم با دخالت دولت در امور اقتصادی موافقاند و دیدگاه عمومی این است که دولتها باید در زمینهسازی، نهادسازی و برنامهریزی اقتصاد دخالت داشته باشند.
وی گفت: دادههای ملی ما نشان میدهد که بیش از دو سوم از مردم معتقدند دولت باید بر قیمت کالاها و دستمزد کارگران نظارت داشته باشد و به فقرا با یارانه هدفمند کمک کنند. همچنین بیش از نیمی از مردم بر این باورند که اداره کارخانهها باید به دست دولت باشد.
بنابر اعلام روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور اصغری در پایان افزود: توجه به دادههای فرهنگی در حوزه اقتصاد میتواند به زمینهسازی برای تحقق منشور سال ۱۴۰۳ و پیشبرد مشارکت مردمی در تولید بیانجامد.
انتهای پیام