علیرضا بهرامی،مدیر گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی دانشگاه اراک، در یادداشتی که به بهانه پیروزی اخیر تیم فوتبال آلومینیوم اراک در مقابل پرسپولیس تهران به رشته تحریر درآورده، به بررسی تاریخسازی باشگاه آلومینیوم از جنبههای مختلف پرداخته است.
وی در این یادداشت که برای ایسنا ارسال کرده، آورده است: تیم فوتبال آلومینیوم اراک شجاعانه با تکیه بر آمادگی جسمانی، تمرکز و تفکر مدیریتی با وجود دریافت دو گل در نیمه اول، با مربی خوش آتیه، با اعتماد به توانایی بازیکنان و اعتماد به نفس آنها، حمایت تماشاگران پرشور و تعویضهای به موقع، بازی را با تساوی در دو نیمه به پایان رسانده و در ضربات پنالتی به پیروزی رسید، سرخ پوشان پایتخت را حذف کرد و با شایستگی کامل راهی مرحله بعد جام حذفی شد. این بازی مبتنی بر هوشمندی، هدفمندی، خودباوری، انسجام تیمی، سرعت و دقت حداکثری بود.
رقابت پرسپولیس و آلومینیوم تقابل اندیشه بر پایه تجربه و علم بود، رقابتی که با برتری مربی پرتلاش و خوش فکر وطنی پایان یافت، براستی چرا آلومینیوم در چند سال گذشته در مسیر پیشرفت قرار گرفته و در مقایسه با تیم پرسپولیس تهران که هزینه های بسیار بسیار کمتری دارد موفق تر عمل کرده است؟
تیم آلومینیوم از ثبات مدیریتی در بدنه باشگاه برخوردار است و مدیرعامل آن فردی خاک خورده زمین های فوتبال که تجربه عملی بسیار خوبی داشته و تحصیل کرده نیز هست، همچنین تعامل و همکاری در هیئت مدیره باشگاه و تلاش همه در جهت رسیدن به هدف ستودنی است. از طرفی ارتباط موثر مدیرعامل با سرمربی، مسئولین استان، بازیکنان و حمایت تماشاگران از این تیم باعث شده تا تیم آلومینیوم مزد سختکوشی، تلاش پیوسته در سایه اعتماد بنفس و خودباوری، تدبیر کادر مربیگری با تاکید بر آمادگی بهتر جسمانی و روانی خود را بگیرد.
تاریخ سازی باشگاه آلومینیوم از جمله مدیرعامل، کادر مربیگری و بازیکنان کم نام و نشان این تیم از چند زاویه قابل بررسی است:
۱. ارتباط موثر باشگاه با کانون علم و دانش از جمله با دانشگاه اراک، به ویژه دانشکده علوم ورزشی این دانشگاه که این ارتباط موثر در دیماه سال گذشته باعث شد سمینار علم و فوتبال با حضور مربیان و کلیه بازیکنان این تیم در دانشگاه اراک برگزار شود و در این سمینار کاربردی، سخنرانی علمی پیرامون ضرورت های روانشناسی ورزشی در فوتبال و تغذیه در فوتبال ارائه و همچنین مربی باشگاه آلومینیوم، مربی فوتسال این باشگاه و مدیرعامل، تجربیات خود را ارائه کردند، بنابراین علم و دانش در کنار تلاش و تدبیر مربیگری و حمایت های مدیرعامل و ثبات مدیریتی و نگاهی نو به فوتبال باعث شد این تیم شایسته مسیر پیشرفت خود را بطور مستمر ادامه دهد.
۲. اینکه بدون توجه به نام و با تلاش و خودباوری بازی عقب افتاده را جبران و با گل های دقایق حساس، بازی را به تساوی کشانده و با امید ادامه دهید و برای رسیدن به هدف بجنگید و با بکارگیری هوش هیجانی، حداکثر تلاش خود را بکار گیرید و در نهایت پیروز میدان شوید، نتیجه استفاده از علم و تجربه در تربیت یک تیم است. در سال گذشته کارگاهی با موضوع هوش هیجانی در فوتبال برای بازیکنان این تیم توسط روانشناس ورزش باشگاه آلومینیوم برگزار شد که در این کارگاه به سوالات بازیکنان نیز پاسخ داده شد، چنین مباحثی در موارد خاص در بازی فوتبال آموزش داده شد.
استمرار و حضور روان شناس در کنار باشگاه باعث آگاهی، تغییر نگرش و این تغییر نگرش باعث تغیر رفتار بازیکنان نسبت به مولفه آمادگی روانی شد.
باید توجه کرد که امروزه موفقیت بدون علم و پژوهش و استفاده از تمام جنبه هایی که میتواند در موفقیت ورزشکاران نقش داشته باشد، امکان پذیر نبوده و دستیابی به هدف محال است. در روزگاری که بیش از همیشه مربیگری نوعی مدیریت با ابعاد روان شناختی و جسمانی است، مجتبی حسینی این تجربه را دارد و می داند چگونه زیر فشار رقابت های فزاینده به همکاران و شاگردانش انگیزه دهد تا دوام بیاورند و به طور مستمر رشد کنند، تا به اوج اجرا برسند، چنین بازیکنانی قطعا برای هر باشگاه و هواداری خواستنی ترین ها هستند.
مولفه های اصلی موفقیت در ورزش، آمادگی جسمانی، تکنیک و تاکتیک و آمادگی روانی است که مربی باید برای همه این مولفه ها برنامه داشته باشد.
امید است فدراسیون فوتبال، هیئت های ورزشی و باشگاه های کشور بیشتر با علم و دانش ارتباط پیدا کرده و از پتانسیل دانشگاه ها جهت رسیدن به اهداف خود استفاده و از دانش روانشناسی ورزش جهت بهبود عملکرد بازیکنان استفاده کنند.
مدیر گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی دانشگاه اراک در پایان این سوال را مطرح کرده است که چند باشگاه بویژه در لیگ برتر فوتبال کشور از حضور روانشناس جهت بهبود عملکرد بازیکنان استفاده میکنند؟
انتهای پیام