به گزارش ایسنا، محسن هرمزی صبح امروز با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با اشاره به حضور نماینده سازمان شهرداریها در جلسه گفت: رویکرد مدیریت ششم تکمیل خط ۶ و ۷ مترو است و در سال گذشته ایستگاههای مهمی در این دو خط راهاندازی شد.
وی با بیان اینکه در برنامه سالجاری پرونده خط ۶ و ۷ مترو بسته میشود؛ بگونهای که در پایان سال جشن تکمیل خطوط هفت گانه را خواهیم گرفت، افزود: عملیات حفاری خط ۶ مترو در توسعه جنوبی به اتمام رسید و امسال دو ایستگاه حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی به شبکه اضافه خواهد شد و این در حالی است که ایستگاه آیت اله کاشانی در غرب خط هفت به عنوان ایستگاه تقاطعی با خط ۶ مترو به بهره برداری می رسد و با افتتاح ایستگاه تختی، خط هفت تکمیل خواهد شد و فاز یک پایانه آزادگان و فاز دو پایانه اکباتان نیز اجرایی خواهد شد.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه متروی تهران امروز ۱۵۹ ایستگاه و ۳۱۰ کیلومتر خط ریلی دارد و این اتفاق باعث شده که مسافر زمان بیشتر را از شبکه مترو استفاده کند، گفت: قبلا هر مسافر ۹ کیلومتر از مسیر استفاده می کرد؛ اما حالا با تکمیل شبکه و خط ۶ و ۷ مترو عملا این رقم به ۱۶.۵ کیلومتر رسید یعنی میزان ماندگاری مسافر در شبکه مترو بیشتر شده است.
هرمزی با بیان اینکه از شورای شهر تهران میخواهیم که با توجه به افزایش پیمایش مسافران این موضوع در لایحه تغییر کند، افزود: احداث خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو در دستور کار قرار دارد؛ البته عملیات اجرایی ساخت ۸ و ۱۰ مترو شروع شده و قرارداد خط ۹ مترو در هفته آینده نهایی میشود و قرارداد ساخت متروی خط ۱۱ مترو نیز توافقات و تفاهمات اولیه با کنسرسیون چینی انجام شده و به نظر می رسد تا اردیبهشت ماه نهایی شود و باید بگویم که این دوره مدیریت شهری رکورد بی سابقهای در احداث مترو از خود بجا گذاشته است.
وی در مورد سرانجام ۶۳۰ واگن مترو با بیان اینکه این پروژه از سال ۹۵ آغاز شده و با کمک دولت، شهرداری و بانک مرکزی و... این مهم نهایی شد، گفت: ال سی پروژه باز شد و البته ۴۳ میلیون یوروری دیگر باید به پیمانکار در نیمه اول سال پرداخت شود که برای پرداخت این مهم نیازمند کمک و همراهی شورا هستیم و باید بگویم که امروز در حوزه طراحی، در نقطهای هستیم که با همکاری سازمان شهرداری ها و شهرداری تهران فاز مهندسی پروژه ها، طراحی فنی و مکانیکال به پیمانکار ابلاغ شده و طراحی الکتریکال نیز امروز به اتمام می رسد و هفته آینده به پیمانکار اعلام خواهد شد.
هرمزی با بیان اینکه در پروژه ساخت واگن مترو مسئله ساخت بوژی مهم است و ساخت ۸۴۰ بوژی به صورت کامل در واگن سازی تهران انجام خواهد شد، افزود: بوژی واگن های مترو برای اولین برای انجام می شود. فرایند ساخت نمونه اولیه آغاز شده و خردادماه رونمایی خواهد شد و سپس به تولید انبوه خواهد رسید و سهم داخلی سازی در انتهای پروژه به ۵۵ درصد خواهد رسید که البته این آمار غیر از بدنه است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد سرانجام واگن ملی نیز با بیان اینکه در گذشته از یک قطار ملی رونمایی شد که قطعاتش را از مابقی قطارها باز کرده بودند، گفت: ما در این دوره از مدیریت شهری سعی کردیم که به سمت اخذ تأییدیههای نهایی قطار ملی و تولید انبوه برویم و به جایی رسیدیم که الان دو هفته است که قطار ملی در مسیر پرند فعال است.
به گفته هرمزی، وزارت راه بهره برداری از خط متروی پرند را نپذیرفته و باید با کمک شورای شهر مباحث حقوقی بهره برداری از خط پرند تدوین شود.
وی در مورد ورود قطارهای ملی مترو با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ بدنه قطار که دو رام قطار میشود، از سالن رنگ خارج شدهاند و آماده نصب تجهیزات هستند، گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال دو رام قطار ملی تولید داخل تحویل داده میشود و تلاش میکنیم به سه رام برسد و در اردیبهشت ماه با حضور رییس جمهور تولید انبوه و اجرایی شدن قرارداد ۱۱۳ واگن ملی آغاز و اجرایی میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به تذکر یکی از اعضای شورای شهر در مورد اینکه رئیس جمهور پیشین نیز از قطار ملی رونمایی کرده بود، اظهار کرد: قطاری که با حضور رئیس جمهور قبلی رونمایی شد، قطعات آن از واگن های دیگر مترو، جدا و نصب شده بود که تجهیزات آن را تغییر دادیم و آن قطار به مدت دو هفته در خط تهران- پرند فعالیت می کند که حضور رئیس جمهور در واگن سازی برای بازدید از تولید انبوه است.
وی در مورد برنامه های شرکت بهره برداری متروی تهران با بیان اینکه ۳۰ رام قطار اورهال خواهد شد، خاطرنشان کرد: ۶ دستگاه قطار دو طبقه در سال جاری اورهال می شوند و همچنین چهار دستگاه لوکوموتیو نیز خریداری خواهد شد. ۲۲ رام قطار DC باید در سال جاری اورهال شود و این رقم در سال قبل ۱۶ رام بود که به طور کامل انجام شد و ۳۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد برای تأمین تجهیزات مترو منعقد شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد وضعیت اتوبوسرانی شهر تهران نیز با بیان اینکه قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی منعقد شد، گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده ۶۰ دستگاه اتوبوس از عقاب و چندین دستگاه اتوبوس از اسنا در آیندهای نزدیک تحویل خواهیم گرفت و تعدادی از ون های جانبازان نیز در حال پلاک است.
وی با بیان اینکه از ابتدای این دوره ۸۲۶ دستگاه اتوبوس نوسازی شده است، ادامه داد: براساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان شهریورماه ۳۵۰ دستگاه اتوبوس از عقاب و اسنا تحویل می گیریم و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برقی چینی نیز وارد خواهد شد و قرار است قرارداد ۵۰۰ اتوبوس برقی با شرکت شتاب نیز نهایی شود.
هرمزی در مورد طلبهای شهرداری از شرکتهای اتوبوسرانی با بیان اینکه شهرداری تمام منابع مالی شرکت عقاب را پرداخته است و بیش از ۲۵۰ دستگاه اتوبوس از عقاب افشان طلب داریم، گفت: شرکت عقاب باید ۶۰ دستگاه اتوبوس تا پایان اردیبهشت ماه و ۲۰۰ دستگاه نیز تا پایان خردادماه تحویل دهد و در حال حاضر ۳۰۵۳ دستگاه اتوبوس در تهران فعال هستند و تعداد۲۱۰۰ دستگاه اتوبوی در خط شاغل هستند.
انتهای پیام