حسن موحدیان با حضور در ایسنا به مناسبت روز شوراها و با تاکید بر اینکه شورای ششم اسلامی شهر مشهد، شورایی جوان با آرمانهایی بلند است، تصریح کرد: اولین راهبرد ما در آغاز شورای ششم اتمام پروژههای نیمه تمام بوده است. بنابراین ما در ۲ سال اول تمام تلاشمان این بود که اعتبارات را به پروژههای نیمه تمامی مثل دوربرگردان جانباز، پل چهار سطحی خلیج فارس و... تخصیص دهیم.
وی با بیان اینکه راهبرد دوم ما توجه به حاشیه شهر بوده است، خاطرنشان کرد: کسانی که در حاشیه شهر زندگی میکنند سهم بسزایی در توسعه و آبادانی شهر داشتهاند. بسیاری از خدمات ما در شهر به دست همین کسانی اتفاق میافتد که در حاشیه شهر زندگی میکنند.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: یکی از دیدگاههای دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که ممکن است اقدامات ما در حاشیه شهر باعث توسعه حاشیهنشینی شود که این موضوع نیز مورد قبول بنده است. اما به هر حال یکی از اولویتهای ما به جهت عدالت در توزیع منابع و جبران عقب ماندگیهای حاشیه شهر، تخصیص بخشی از اعتبارات به این سمت بوده است.
مشارکت مردم، یکی از راهبردهای شوراست
موحدیان با بیان اینکه راهبرد دیگر ما در شورای ششم مشارکت مردم بوده است، تشریح کرد: ما هرپروژهای در محلههای هدف بازآفرینی تعریف کردیم، مشارکت مردم را داشتیم. مردم تصمیم گرفتند که چه اقداماتی باید انجام شود. ما امسال برای هر محله هدف بازآفرینی، حدود ۱۵ میلیارد تومان بودجه دیدهایم که مجموعا برای ۸۰ محله چیزی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان خواهد شد. تمام پروژههایی که در بحث محلات هدف بازآفرینی و در حاشیه شهر کار کردیم، با نظر مردم بوده است. ممکن است حتی برخی از این پروژهها در اولویت شهرداری و شورای شهر نبوده باشد اما به دلیل درخواست مردم، این اقدامات را انجام دادهایم.
وی افزود: همچنین به دلیل مسائل ترافیکی سنگینی که در حاشیه شهر مثل ورودی بلوار بهمن و خروجی مشهد به طرف شهرک مهرگان و... وجود دارد، پروژههایی مثل دوربرگردان شهید میرزایی، تعریف شده است تا بتوان کاهش آلودگی هوا و بهبود ترافیک در این مناطق را داشته باشیم. در همین خصوص تعریض پل دهرود یکی دیگر از پروژههای ما بود که علیرغم اینکه خارج از محدوده شهری بود و کار ما تخلف محسوب میشد، اما با افتخار این موضوع را اعلام میکنیم؛ با هماهنگیهایی که با مقامات داشتیم تعریض پل دهرود تایید و این اتفاق افتاد. علاوه بر آن دوربرگردان شهید میرزایی و تعریض پل انتهای بلوار شهید باهنر، از دیگر پروژههایی بود که در سال گذشته در اولویتهای ما بود.
بانوان، راهبرد دیگر شورای ششم
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه راهبرد دیگر ما در شورای ششم در رابطه با بانوان بوده است، خاطرنشان کرد: ما باید بستری برای ورزش بانوان فراهم کنیم و در این رابطه بوستانهای مخصوص بانوان با امکانات ورزشی مثل دوچرخه سواری، بسکتبال، والیبال، و... را راهاندازی کردهایم.
مشهد از لحاظ آب فقیر است/ خرید پساب برای ۲۵ سال آینده را انجام دادهایم
موحدیان با تاکید بر اینکه مشهد از لحاظ آب فقیر است، گفت: اگر ما بخواهیم به صورت بیرویه مصرف آب را ادامه دهیم دچار مشکلات خواهیم شد و باید به فکر موضوع آب باشیم. مشهد شهری زیارتی و خدماتی است و سند توسعه مشهد بر مبنای خدمات است. ما برای کشاورزی و صنایع بزرگ با مشکل کمبود آب مواجه هستیم. در همین راستا ما استفاده از پساب به جای آب شرب را در دستور کار خود قرار دادهایم و خرید پساب برای ۲۵ سال آینده را انجام دادهایم. بر همین اساس ما پساب را برای یک بازه ۲۵ ساله با قراردادی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی، خریداری کرده و در هر سال ۱۱.۲ میلیون متر مکعب پساب تسویه شده را تحویل خواهیم گرفت. بنابراین ما برای فضای سبز یک آب پایدار خواهیم داشت. انتقال این پساب نیز طی قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم انجام خواهد شد.
مساله ترافیک و کاهش آن، از دیگر راهبردهای شورای ششم
وی عنوان کرد: یکی از مسائل مهم و راهبردهای ما ترافیک و راههای کاهش آن است. برای ما بسیار مهم است که در این خصوص تلاش کنیم، ضمن کاهش آلودگی در کاهش عصبانیت و ناراحتی مردم در ترافیک را نیز داشته باشیم. خط سه و چهار قطار شهری در دوره ششم شورای شهر مشهد جدی گرفته شد. مترو ظرفیت گسترده ای دارد و ما هنوز به طور کامل از ظرفیت مترو استفاده نمیکنیم. با تکمیل خطوط سه و چهار مترو خواهید دید که ترافیک در مشهد به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.
بهرهبرداری از فاز یک خط سه قطار شهری تا شهریورماه
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: افزایش ظرفیت بهرهمندی از مترو در برنامههای شورا قرار گرفته است و در این خصوص حفاری بخش شرقی خط سه به اتمام رسیده است. همچنین محور غرب از بزرگراه امام علی آغاز و تا انتهای بلوار امیریه ادامه خواهیم داد. امیدواریم در دوره ما با تلاشی که در شرکت ساخت قطار شهری صورت گرفته است، حفاری خط سه و چهار قطار شهری مشهد، به اتمام برسد. قرار بود تا ۲۸ اردیبهشت فاز یک خط سه را به بهرهبرداری برسانیم اما به دلایلی این اتفاق رخ نداد. فاز یک خط سه قطار شهری با پیگیریهای فراوان و علیرغم مشکلات زیادی که در این خصوص وجود دارد، تا شهریورماه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
جزئیات حواشی مطرح شده درباره پلمب کارگاه خط سه قطار شهری توسط آستان قدس
موحدیان در پاسخ به اخبار و حواشی مطرح شده مبنی بر پلمب کارگاه خط سه قطار شهری توسط آستان قدس رضوی، تصریح کرد: اگر همه ما در محور قانون اقدامات خود را پیش ببریم کار به نتیجه خواهد رسید. آستان قدس جلوی ما را نگرفته است. مقام محترم قضایی در تذکری از اینجانب و شهردار از ما خواستند با توجه به اعتراض آستان قدس کار را تعطیل کنیم. ما نیز به صورت موقت کار را متوقف کردیم تا با آستان قدس به نتیجه برسیم. دستورات تولیت محترم آستان قدس در این راستا کاملا بجا بوده است. ایشان مساعدت کردند و این مشکل مرتفع شده است و تمام تلاش خود را میکنیم تا تاخیر دو- سه ماهه ایجاد شده را جبران کنیم.
وی در ادامه به تشریح برخی دیگر از اقدامات شورای ششم پرداخت و بیان کرد: بازگشایی معابر پادگان، پیشبرد عملیات احداث پارک ۷۳ هکتاری کرامت و ایجاد برخی پارکهای دیگر در راستای گسترش فضای سبز از دیگر اقدامات ما در این دوره شورای اسلامی شهر بوده است. امیدوارم بتوانیم در یک سال باقی مانده با بهرهبرداری از پروژههایی که در بودجه دیدهایم بتوانیم یک کارنامه موفق از شورای ششم به مردم مشهد ارائه کنیم.
فرصتی برای تغییر شهردار نداریم
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقادات برخی اعضای شورا به شهردار عنوان کرد: قضاوتها در مورد علمکرد افراد متفاوت است. معاونان شهردار اقدامات را انجام میدهند، بنابراین ما باید هماهنگی و تعامل بیشتری داشته باشیم. ما فرصتی برای تغییر شهردار نداریم، نظر من این است که شهردار باید حضور داشته باشد. تغییر شهردار در سال پایانی به ضرر شورا است. ۲ سال پروژههای دیگران را به اتمام رساندیم و امسال سال طلایی شورا است، اگر دنبال مسائل دیگری باشیم، تمام فرصت را از دست میدهیم.
وی اضافه کرد: تغییر شهردار چه ضعیف باشد و چه قوی از نظر منطقی به صلاح شورا و شهر نیست. شهردار را همین دوستان انتخاب کردند و الان نیز باید پای ایشان بایستیم تا دوره تمام شود. اگر شورا از شهرداری حمایت کند، میتواند ۱۰ برابر کار کند. شهردار باید تا پایان دوره حضور داشته باشد و با قدرت به کار خود ادامه دهد. این مسائل بین شورا و شهردار طبیعی است. من به شهردار گفتم که محکم بایستند و کار کنند.
امسال ۴۵۰ اتوبوس خریداری و به ناوگان اضافه میکنیم
موحدیان با اشاره به تفاوت سرفاصله رسیدن برخی خطوط اتوبوسرانی به ایستگاهها تصریح کرد: برخی سرفاصلههای ما ۴۰ دقیقه و برخی نیز ۱۰ دقیقه است. ما در زمینه حملونقل عمومی حساس هستیم و علیرغم همه مشکلات روی این مساله کار میکنیم، قبول هم داریم که مردم ناراضی هستند. زمانی که من فرماندار و عضو هیات مدیره اتوبوسرانی در سالهای ۹۰ تا ۹۲ بودم، اتوبوسرانی ۲۳۰۰ دستگاه با میانگین کارکرد ۴، ۵ سال داشت. از آن زمان ۱۲، ۱۳ سال میگذرد و در حال حاضر۱۷۰۰ اتوبوس با کارکرد بیش از ۱۰، ۱۲ سال داریم که به خرج افتادهاند.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: تلاش ما این بوده تا جایی که میتوانیم این مساله را حل کنیم. زمانی اتوبوس ۲۰۰ میلیون تومان قیمت داشت و ۱۸۲.۵ میلیون تومان را دولت و ۱۷.۵ میلیون تومان را شهرداری پرداخت میکرد، اکنون قیمت هر اتوبوس ۹.۵ میلیارد تومان شده و ۱۰۰ درصد را شهرداری پرداخت میکند، البته دولت باید اعتباراتی بدهد که انشالله خواهد داد و ما هم انشالله خواهیم گرفت.
وی بیان کرد: برای تعدادی میدلباس با شرکت عقاب قرارداد بستیم اما به دلایلی نتوانستند تامین کنند، ۳۰ دستگاه را تحویل دادند، تعدادی که باقی ماند را به ۵۹ اتوبوس تبدیل کردیم که ۱۰ دستگاه قبلا و ۱۵ دستگاه چند روز گذشته تحویل داده شد. امسال ۴۵۰ اتوبوس خریداری و به ناوگان اضافه میکنیم.
موحدیان در خصوص وضعیت تصادفات در مشهد گفت: متاسفانه در مشهد در بخشهایی که سرعتگیر نداریم تصادفات زیاد است. ما در بخشهایی که لازم است اصلاحات هندسی انجام میدهیم. فرهنگسرای ترافیک داریم که کودکان را از همان دوران کودکی آموزش میدهند. پلیس نیز به دنبال پلیسیار است که آموزش در مدارس را انجام دهد. اگر بتوانیم این موضوع را به صورت جدیتر در مدارس دنبال کنیم، میتواند به کاهش تصادفات کمک کند.
در دنیا به اندازهای که در مشهد و کل کشور تابلوی راهنمایی و رانندگی داریم، تابلو وجود ندارد
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در تهران شورای عالی ترافیک وجود دارد، ما در استان شورای ترافیک استان و در مشهد نیز شورای ترافیک به ریاست فرماندار داریم که هر زمان بگویند سرعتگیر ایجاد کنیم، چراغ راهنما بزنیم یا علائم رانندگی نصب کنیم این کار را انجام میدهیم. در دنیا به اندازهای که در مشهد و کل کشور تاابلوی راهنمایی و رانندگی داریم، تابلو وجود ندارد.
وی ادامه داد: در خصوص مسائل ترافیکی باید آموزش را جدی بگیریم که این کار را انجام نمیدهیم. باید اصلاح هندسی معابر و مسائل فنی ترافیک را نیز دنبال کنیم. باید هرجا میتوانیم مسائل فنی را رعایت کرده و ساختار آن را اصلاح کنیم. ضلع سوم نیز اعمال قاطعانه مقررات است. چند برابر شدن جرایم نقدی فایدهای ندارد، فرد باید بداند تخلف کرده و روز بعد ماشین وی توقیف میشود.
در پروژه پردیس تئاتر مستقل سال گذشته کمی کوتاهی کردیم
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد درباره وضعیت پردیس تئاتر مستقل گفت: حقیقتاً درباره این پروژه سال گذشته کمی کوتاهی کردیم، این پروژه یکی از پروژههایی است که کلنگ آن در دوره گذشته به زمین زده شده و ما برای این پروژه با عنوان مجتمع فرهنگی هنری اعتبار قرار داده بودیم، این پروژه یکی از ضرورتهاست که باید ایجاد شود ، البته اطراف آن کار در حال انجام است، اما برای این پروژه سال گذشته تنها حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد هزینه شده است، در حالی که قرار بود ۱۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شود. امسال هم برای این پروژه اعتبار اختصاص داده شده است و امیدوارم که بتوانم امسال با پیگیری جدی آن را تا جایی پیش ببریم.
موحدیان در خصوص رسیدگی به حاشیه شهر مشهد اظهار کرد: باید از حاشیهنشینی به شدت جلوگیری شود، یعنی اجازه ساختوساز ندهیم. ما دنبال این هستیم با احداث موانع فیزیکی جلوی گسترش حاشیه شهر را بگیریم. این کار در اولویت قرار دارد.
وی افزود: در زمینه حاشیه شهر سند بالادستی وجود دارد که در هیات وزیران تصویب و ابلاغ شده است. اگر برای افراد در حاشیه شهر حقوقی متصور میشویم، باید تکالیف را نیز انجام دهند، به همین دلیل دنبال مشارکت افراد در حاشیه شهر رفتیم تا تکالیف خود را انجام دهند.
موحدیان ادامه داد: ما باید تا جایی که میتوانیم مشارکت کنیم و حقوق افراد در حاشیه شهر را به آنها بدهیم و آنها نیز تکالیف خود را انجام دهند، در نتیجه در تعامل با هم کار را پیش ببریم تا احساس کنند شهروند هستند. اگر همه ما تابع دستورالعمل و قوانین بالادستی باشیم، تمام این موارد دیکته شده و محلات هدف بازآفرینی نیز برای همین منظور ایجاد شده است. همه باید به اسناد بالادستی متعهد شویم و کمک کنیم که این اسناد بالادستی به نتیجه برسد.
دیدگاهها درباره حاشیه شهر متفاوت است
موحدیان در پاسخ به این پرسش که آیا دستگاههای اجرایی به رویکرد مشترکی درباره حاشیه شهر رسیدهاند، اظهار کرد: باید از حاشیه نشینی بهشدت جلوگیری شود، به این معنا که اجازه ساخت و ساز داده نشود که ما با قدرت تا جایی که توانستیم جلوی این کار را گرفتهایم. در کنار آن به دنبال ساختارهایی هستیم که با احداث یکسری موانع فیزیکی بتوانیم مانع گسترش ساختوسازها در حاشیه شهر شویم. بنابراین باید از حاشیهنشینی جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه در این باره دیدگاهها متفاوت است، یادآور شد: اگر برای حاشیه شهر حقوقی لحاظ میشود، باید اهالی تکالیفشان را نیز انجام دهند. به همین دلیل به سمت مشارکت آنان رفتیم تا آنان نیز تکالیفشان را انجام دهند. مشارکت یکطرفه انجام نمیشود، بلکه یک تعامل دو طرفه است. ما باید حقوق آنها را تاجایی که میتوانیم بدهیم، مواردی چون نظافت کوچهها و جمعآوری زبالهها برای پیشگیری از بیماریها بر عهده شهرداری است. نظارت میدانی این مناطق از جمله کارهایی است به صورت مرتب انجام میدهم و تا جایی که میتوانیم در انجام کارها با آنان مشارکت میکنیم تا آنان نیز احساس شهروند بودن داشته باشند.
تعهد به اسناد بالاستی در برخورد با مسائل حاشیه شهر مبنا باشد
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه در این باره سندی بالادستی ایجاد شد که در هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شد، ادامه داد: باید همه دستاندرکاران تابع اسناد و قوانین بالادستی باشند و به آن متعهد شوند، چنانکه محلات هدف بازآفرینی در همین راستا ایجاد شد. باید پذیرفت که وقتی در جمع نتیجهای حاصل شد، حتی مخالفان باید پایبند باشند که متأسفانه این فرهنگ کمتر در ما وجود دارد و وقتی تصمیمی را مغایر با نظرمان است، کار نمیکنیم و حتی گاه مانع از انجام آن میشویم که فرهنگ غلطی است.
وی بیان کرد: به عنوان مثال در شورا اتفاقی مصوب میشود، اما من به آن رأی مثبت ندادهام، باید پای آن بایستم و همه جانبه از آن حمایت کنم تا به نتیجه برسد. به همین ترتیب در دولت یک تصمیمی برای حاشیه شهرها گرفته شده است. ما هم از آن تبعیت میکنیم و هر سال هم علاوه بر اعتباراتی که وزارت راه و شهرسازی قرار میدهد، ما نیز جاهایی که در تسریع امور مؤثر هستیم، اقدام میکنیم، همچون بازگشایی معابر که برایمان مهم است تا در کمکرسانی و خدمات به آنان مشکلات کمتری وجود داشته باشد.
موحدیان به ایجاد روحیه شاد و با نشاط در مردم به عنوان یکی از وظایف شهرداری اشاره و یادآور شد: ارتفاعات مشهد، بهویژه قله زو از جمله مناطقی بود که با دستور مقام معظم رهبری با تخریب آن جهت ساخت و ساز مخالفت شد تا در اختیار مردم قرار گیرد و اکنون تبدیل به فضایی برای تفریح مردم و ورزش همگانی شده است. با اقدام به درختکاری ضلع جنوبی این منطقه کردیم و فضای مفرح و شاد ایجاد کردیم.
تا نزدیکی حرم مطهر رضوی هیچ حس معنویای وجود ندارد
وی درباره برنامه شورای شهر درخصوص ایجاد طراحی معماری اسلامی شهر اظهار کرد: در این زمینه پیگیریهای بسیاری از رئیس کمیسیون شهرسازی صورت گرفته تا افراد بسیاری را پای کار بیاورد. واقعیت این است که تا نزدیکی حرم مطهر رضوی هیچ حس معنوی وجود ندارد و ساختمانهایی که ساخته شده است جز معدود موارد، به این موضوع توجه نشده است و هیچ نمادی از نمای شهر اسلامی در طراحی ساختمانهای اطراف حرم وجود ندارد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه این اتفاق در تمامی رینگهای اطراف حرم به همین شکل است، ادامه داد: در دورهای برای حفظ نمای گنبد حرم مطهر رضوی ساخت و ساز در خیابان امام رضا تنها به صورت پلکانی با رعایت عقبنشبنی در هر طبقه مجوز ساخت داشته که اتفاق خوبی بوده است.
موحدیان افزود: از آنجا در این مسئله خطاهای راهبردی داشتیم که منجر به از بین رفتن نمای مذهبی مراکز اطراف حرم شده که این موضوع یکی از اعتراضات تولیت آستان قدس رضوی و امام جمعه مقدس بوده است، به همین دلیل طرح اطراف حرم مطهر رضوی بازنگری شد و تغییرات جدی در آن به وجود آمد. کارگروه سیما و منظر در شورا تشکیل شده، ضمن آنکه مرکز پژوهشهای شورا نیز بر روی این موضوع کار میکند و تحقق این موضوع را به عنوان یک مطالبه عمومی در شورای ششم پیش بردهایم.
وی تأکید کرد: این موضوعات باید در طراحی مد نظر باشد و به صورت قانون درآید تا هنگام اخذ مجوز پروانه به سازندگان ارائه شود و آنان را ملزم به رعایت سازد؛ زیرا پیگیری این موضوع بدون آنکه قانونی وجود داشته باشد، از اختیارات شورا خارج است.
انتهای پیام