ورود خودروها از تقاطع شهید قهاری از یک سو و خودروهایی که از سمت جاده کرمانشاه وارد این خیابان میشوند از سوی دیگر، موجب ایجاد ترافیکهای طولانی در شهر همدان شده است به طوریکه برای عبور از این معبر کوتاه باید مدتها در ترافیک ماند.
بلوار رجایی اگرچه نام بلوار را یدک میکشد اما به واقع ظرفیت تردد این حجم از خودرو را ندارد چراکه معبری کمعرض با پارکهای حاشیهای فراوان و حتی پارک دوبل است که همدانیها را به ستوه آورده است.
همدانیها گاهی برای اینکه به دام ترافیک طولانی این معبر نیفتند ترجیح میدهند از کوچهها و خیابانهای منطقه منوچهری که آن هم معضلات خود را دارد، عبور کنند.
با این شرایط مدیریت شهری همدان تصمیم به ایجاد تقاطع غیرهمسطحی در این مسیر کرده که براساس این طرح بلوار رجایی و میدان مدرس به تقاطع غیرهمسطحی تبدیل خواهد شد تا شاید مشکل ترافیکی آن حل شود. البته ایجاد هر نوع طرح ترافیکی و سازهای مانند تقاطع غیرهمسطح در این زمینه نیازمند بررسی دقیق و کارشناسی شده است و بدون دیدگاه و رویکرد تخصصی نمیتوان تصمیم به اجرای چنین طرحهایی گرفت.
بنابراین ایسنا بر آن شد تا موضوع احداث تقاطع غیرهمسطح مدرس را با حضور مسئولان و کارشناسان امر بررسی کند که متأسفانه شهرداری همدان به عنوان متولی اصلی این پروژه در جلسه حاضر نشد. همچنین معاون عمرانی استانداری همدان نیز با وجود تماسهای مکرر و ارسال دعوتنامه کتبی، دعوت ایسنا را نپذیرفت و از سوی روابط عمومی اعلام شد که قبلاً درباره این موضوع با یک رسانه صحبت شده و لزومی به پاسخگویی مجدد نیست.
میدان مدرس باید غیرهمسطح شود
رئیس کمیسیون فنی، عمرانی شورای شهر همدان با بیان اینکه میدان مدرس باید غیرهمسطح شود، گفت: دوقطبیهای سیاسی انتخاباتی باعث شده تسویه حسابهای سیاسی به فضای کار فنی در احداث تقاطع غیرهمسطح کشیده شود و آسیب ایجاد کرده است.
مهدی حیدری در نشست «بررسی چگونگی اجرای تقاطع غیرهمسطح مدرس در شهر همدان» اظهار کرد: پدیدههای مختلفی در شهر همدان وجود دارد که برخی از آنها آزاردهنده هستند که متولیان شهر مسئولیت دارند در آن مداخله کنند تا رویکرد اصلاحی صورت گیرد و یکی از این موضوعات بحث ترافیک است.
عمر تدابیر ترافیکی شهر به شدت پایین است
وی به روند افزایش خودروها در شهر همدان اشاره کرد و افزود: در شهر همدان معابر و فضاهای پارک نسبتاً ثابت است و تقاطعها تغییرات زیادی در طول سال ندارد اما آمار ورودی خودرو بسیار زیاد است. با این روند، عمر تدابیر ترافیکی شهر به شدت پایین است به طوریکه اثر مثبت تدابیر مدیریت شهری ظرف مدت کوتاهی از بین میرود اما این دلیل نمیشود دست روی دست گذاشت.
این عضو شورا با بیان اینکه یکی از وظایف شورا و شهرداری در زمینه توسعه حملونقل عمومی و افزودن اتوبوس و تاکسی نو است، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از وظایف مدیریت شهری بهروزرسانی جنبههای نرمافزاری(هوشمندسازی) است.
وی با تأکید بر اینکه توسعه کالبدی معابر و تقاطعها یکی دیگر از وظایف مدیریت شهری است، اظهار کرد: غیرهمسطح کردن معابر میتواند زمان توقف و تأخیر شبکه را کاهش دهد و با این رویکرد است که در رینگ دوم شهر همدان عمدتاً تقاطعها غیرهمسطح شده است.
حیدری: میدان مدرس شهر همدان خواه ناخواه باید غیرهمسطح شود و خروجی مطالعات جامع ترافیک شهر همدان، غیرهمسطح کردن این نقطه را نشان داد
حیدری با اشاره به اینکه میدان مدرس شهر همدان خواه ناخواه باید غیرهمسطح شود، بیان کرد: خروجی مطالعات جامع ترافیک شهر همدان، غیرهمسطح کردن این نقطه را نشان داد که در این راستا شورای شهر سال گذشته به شهرداری تکلیف کرد که ابتدا مطالعات این طرح را انجام دهد.
وی تصریح کرد: در همدان در همه ادوار گذشته غیرهمسطحسازی در رینگ دوم همراه با آسیبها و جابهجاییهای زیادی در تأسیسات همراه بوده است؛ به طور مثال در پروژه فرهنگیان تأسیسات مخابراتی زیادی وجود داشت که خسارت آن ثانیهای محاسبه و پرداخت شد و یا در زیرگذر بعثت تأسیسات متنوعی داشتیم که جلسات کارشناسی و چالشهای زیادی در بین دستگاههای خدماترسان و مدیریت شهری ایجاد شد اما هیچکدام رسانهای نشد و بالاخره موضوع حلوفصل شد.
رئیس کمیسیون فنی، عمرانی شورای شهر همدان ادامه داد: اتفاقاتی که امروز شاهد آن هستیم نتیجه این است که دوقطبیهای سیاسی انتخاباتی باعث شده تسویه حسابهای سیاسی به فضای کار فنی کشیده شود و آسیب ایجاد کرده است.
بلوار رجایی، سوژه ترافیکی دیگری در کنار میدان مدرس است
حیدری با بیان اینکه در کنار میدان مدرس سوژه ترافیکی دیگری به نام بلوار رجایی وجود دارد، اظهار کرد: مشکل اصلی ترافیک در بلوار شهید رجایی است که یکی از ورودیهای همدان هم به شمار میرود و ترافیک در این بلوار شدید میشود.
وی یادآور شد: در بلوار شهید رجایی چند مشکل همزمان وجود دارد بهطوریکه رفوژ این معبر تقارن ندارد و در سمتی که شرایط حادتر است فضای تجاری بهگونهایست که پارک حاشیهای نیز وجود دارد و از طرفی خروجی منطقه منوچهری هم وارد این معبر میشود که پسزدگی جریان ترافیکی ایجاد میشود.
این عضو شورا بیان کرد: شورای ترافیکی مصوباتی از جمله یکطرفهسازی و تعریض در این بخش از بلوار شهید رجایی داشته که به عنوان مقدمات اجرای این پروژه بزرگ باید انجام شود که اگر انجام گیرد، تردد در این بلوار تسهیل خواهد شد.
شهرداری بودجه تعریض بلوار رجایی را حذف کرد
وی با تأکید بر اینکه شورا سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان اعتبار به شهرداری تکلیف کرد تا در بلوار رجایی تعریض و بازگشایی انجام شود، افزود: متأسفانه از این اعتبار شهرداری یک ریال هم انجام نداده است و در اصلاح بودجه این موضوع را حذف کرد در حالیکه یکی از مقدمات اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح مدرس تعریض بلوار رجایی بود.
حیدری با اشاره به اینکه همزمان با بلوار رجایی میدان مدرس هم در بودجه وجود داشت، اظهار کرد: با فرارسیدن فضای انتخابات و دوقطبیهایی که امروز آسیب خود را نشان میدهد، این موضوع به چالش کشیده شد. الان هم دیر نشده و میشود تعاملی ایجاد کرد به طوریکه شهرداری میتواند با دستگاههای خدماترسان جلسات کارشناسی داشته باشد و سند همکاری تولید شود.
شهرداری باید روند اجرای پروژه مدرس را شفافسازی کند
وی با بیان اینکه شهرداری باید روند اجرای پروژه مدرس را شفافسازی کند، تأکید کرد: موضوع مهم دیگر این پروژه تأمین مالی آن است و نباید به گونهای باشد که زخمی در پیکره شهر و معطلی برای مردم ایجاد شود و پروژه بدون پیشبینی تأمین مالی ۱۰ سال بهطول بینجامد.
رئیس کمیسیون فنی، عمرانی شورای شهر همدان تصریح کرد: بحث دیگری که مطرح شده این است که اگر زیرگذر باعث جابهجایی تأسیسات میشود به سراغ روگذر برویم که این بحث هم ضرورتهای خود را دارد و باید مطالعات صورت بگیرد.
حیدری: شهرداری معتقد است اگر جابهجایی تأسیسات را خود انجام دهد با مبلغی کمتر از مبالغ اعلام شده از سوی دستگاههای خدماترسان انجام خواهد داد که این هم جای بحث است که شهرداری میتواند در یک کاری تخصصی ورود کند یا خیر؟
وی درباره تأمین مالی این پروژه نیز گفت: شهرداری معتقد است اگر جابهجایی تأسیسات را خود انجام دهد با مبلغی کمتر از مبالغ اعلام شده از سوی دستگاههای خدماترسان انجام خواهد داد که این هم جای بحث است که شهرداری میتواند در یک کاری تخصصی ورود کند یا خیر؟
این عضو شورا خاطرنشان کرد: متأسفانه به جای تمرکز بر این موضوعات تمرکز بر تبادل آتش در فضای مجازی است! کار به جایی رسیده که موضوعی که کاملاً فنی است، به محلی برای مناقشه دوقطبی انتخاباتی و سیاسی تبدیل شده است.
وی با تأکید بر ضرورت ورود حاکمیت در این موضوع، به راهکارهای دیگر در میدان مدرس برای رفع مشکلات ترافیکی اشاره و اظهار کرد: باید در فاز اول معبر رجایی تعریض شده، تعداد خطوط این معبر بالانس و ورودی و خروجیهای منطقه منوچهری ساماندهی شود که اگر در این فاز مشکل حل شد که چه بهتر اما اگر مشکل حل نشد در کنار آن مدرس را شروع کنید.
رئیس کمیسیون فنی، عمرانی شورای شهر همدان حذف عملکرد میدانی در مدرس را از دیگر راهکارهای حل مشکل ترافیک دانست و بیان کرد: در مدرس میتوان همانند سعیدیه با ایجاد دوربرگردان عملکرد میدانی را حذف کرد. این موارد راهکارهایی است که باید در جلسات کارشناسی بحث و بررسی شوند.
حقوق نیروهای شهرداری با وام پرداخت میشود
وی با بیان اینکه لازمه رسیدن به راهکار مناسب این است که جلسات در فضای علمی برگزار شود نه فضای سیاسی، ادامه داد: پروژههای متعددی وجود دارد که شهرداری در اجرای آن مانده است و حقوق نیروهای شهرداری با وام پرداخت میشود؛ در چنین شرایطی کسی حق ندارد درباره تأمین مالی این پروژه سوال کند؟
حیدری با اشاره به اینکه عنوان شد که تأمین مالی این پروژه از طریق برات کارت باشد، اظهار کرد: در جلسات این موضوع از سوی شهردار مطرح شد که مدیران استان اعلام کردند براساس قوانین بانکی برات کارت برای پرداخت معوقات است، نه کارهایی که در آینده قرار است انجام شود بنابراین برات کارت منتفی شد.
تقاطع شهید همدانی هنوز تکمیل نشده است
وی با بیان اینکه پروژه میدان میوهوترهبار یکی از پروژههایی است که شهرداری در آن سردرگم است، یادآور شد: تقاطع شهید همدانی هنوز هم تکمیل نشده است بنابراین با وجود چنین سیستمی که در خیلی از امورات دچار اختلال است باید خودش را ثابت کند نه اینکه شلوغکاری و موضوع را رسانهای کند.
رئیس کمیسیون فنی، عمرانی شورای شهر همدان افزود: شهرداری همدان پروژههای خوبی را در گذشته انجام داده است و در زمان مناسبی اجرا شدهاند اما در این دوره از شهرداری وجود پروژههای نیمهتمام و عدم کنترل ساختو سازهای غیرمجاز و ... توانایی شهرداری در اجرای این پروژه را زیرسوال میبرد.
حیدری: استانداری همدان واقعاً مخالف اجرای این پروژه نیست و تنها از شهرداری مستندات خواسته است و شهرداری هم باید این مستندات را ارائه دهد
وی با تأکید بر اینکه استانداری همدان واقعاً مخالف اجرای این پروژه نیست و تنها از شهرداری مستندات خواسته است، گفت: شهرداری هم باید این مستندات را ارائه دهد.
حیدری با بیان اینکه اگر این موضوع در اتاق دربسته به نتیجه میرسید بهتر از این بود که رسانهای شود، ادامه داد: این کار تعطیلیبردار نیست و موانعی که وجود دارد نیز باید برطرف شود. هر تقاطعی که در شهر ساخته شده این چالشها را داشته است اما برطرف شده و به نتیجه رساندند.
این عضو شورا تصریح کرد: تأسیسات شهری که تنها در این نقطه از شهر نیست، در تمام بخشهایی که تقاطع ساخته شده نیز تأسیسات وجود داشته است بنابراین بهانه برای کار نکردن زیاد است.
ترافیک اولویتدارترین موضوع در شهر همدان است
عضو هیأت علمی گروه شهرسازی و معماری دانشگاه بوعلیسینا نیز در نشست ایسنا، با بیان اینکه چارهای نیست که میدان مدرس تقاطع غیرهمسطح شود، گفت: بحث ترافیک اولویتدارترین موضوع در شهر همدان است.
دکتر حسن سجادزاده با تأکید بر اینکه بعضی موضوعات در فضاهای مختلف قرار میگیرد و دید کارشناسی برای حل موضوع ورود نمیکند، اظهار کرد: وقتی تجارب دنیا را میبینیم، در تمام دنیا نمونههای زیادی از تقاطعها وجود دارد که امروز در حال حذف هستند چراکه با رویکرد انسانی و زیستمحیطی همخوانی ندارد اما متأسفانه در کشور ما تجارب بد و خوب کشورهای توسعهیافته مجدد اجرایی میشود.
وی با اشاره به سیاستهای کلان تولید خودرو در کشور تصریح کرد: سیاستهای کلان تولید خودرو در کشور و عدم توجه به حملونقل هوشمند و همگانی یک مشکل کلان مدیریتی است و نمیتوان یقه استاندار یا شهردار را گرفت چراکه خودرو امروزه به کالای لوکس و سرمایهگذاری تبدیل شده و هر فرد در ایران دارای دو خودرو است و با ساخت تقاطع هم مشکل حل نخواهد شد.
این استاد شهرسازی خاطرنشان کرد: تا زمانیکه سیاستهای کلان تولید خودرو در کشور اصلاح نشود معضل ترافیکی در کلانشهرها همچنان ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در هر موضوع کارشناسی سه فرآیند امکانسنجی، نیازسنجی و بسترسازی وجود دارد، تأکید کرد: چون این فرآیند وجود ندارد، موضوع در دستاندازهای سیاسی و بلاتکلیفی قرار میگیرد و ضرر آن را شهروندان میبینند.
سجادزاده: یکی از اولویتهای شهر همدان اجرای پروژه تقاطع غیرهمسط مدرس است چراکه چارهای جز این نیست!
سجادزاده با تأکید بر اینکه به نظر بنده یکی از اولویتهای شهر همدان اجرای این پروژه است چراکه چارهای جز این نیست، اظهارکرد: نه اینکه این طرح خوب اما چون شریانی که داریم اکثراً زیرگذر و روگذر شده و تنها دو قسمت باقی مانده دیگر چارهای نیست که این پروژه را اجرایی کنیم.
مطالعات طرحهای بالادستی تنها نگاه جزیرهای و ترافیکی داشته
وی تصریح کرد: مشکل دیگر این است که مطالعات طرحهای بالادستی تنها نگاه جزیرهای و ترافیکی داشته و به موضوعات دیگر از جمله مسائل اقتصادی، اجتماعی، زیستمحیطی و فرهنگی و حتی سیاسی در آن نمیبینیم.
وی با بیان اینکه طرح جامع باید همه مسائل را با هم ببیند، گفت: از دیدگاه شهرسازی باید این اتفاق در سه مرحله کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت اجرایی شود به طوریکه در کوتاهمدت یک کار مدیریتی و ساماندهی انجام شود، در میانمدت تعریض بلوار رجایی و استفاده از خیابانهای اطراف را انجام دهند.
هنوز طرح مطالعاتی کامل ترافیکی در همدان نداریم
سجادزاده با اشاره به اینکه همدان شهری شعاعی و رینگی است، اظهار کرد: هنوز طرح مطالعاتی کامل ترافیکی در همدان نداریم و نقش رینگها در طرحهای مطالعاتی دیده نشده و در کنار آن مطالعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی صورت نگرفته است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه احداث تقاطع مدرس یک بحث جدی و ضروری است، افزود: البته قبل از آن باید مطالعات ارزیابی تقاطعهای قبلی و کارکردهای آنها را بررسی میکردند و اولویتسنجی باید صورت میگرفت.
وی با تأکید بر اینکه باید در سه فاز کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدتی مطالعات صورت بگیرد تا بتوان کاری کارشناسی انجام داد، گفت: سناریوسازی یعنی اینکه گام به گام پیش برویم، اگر گام اول نتوانست مشکل را حل کند به سراغ راهکارهای دیگر رفت.
سجادزاده با بیان اینکه فعلاً در فضای سردرگمی و مغشوشی قرار داریم، ادامه داد: لازم است اتاق فکری در این زمینه داشته باشیم و از مشاوران و کارشناسان ترافیکی دعوت شود تا سناریوهای مختلفی که در این زمینه وجود دارد را به ترتیب اولویتبندی کنیم تا دستورالعمل کارشناسی را ارائه دهیم، به شرطی که نظر این تیم کارشناسی برای مدیریت شهری اهمیت داشته باشد.
سجادزاده: اگر بخواهیم به بهانههای اقتصادی کاری نکنیم و دچار روزمرگی شویم، مردم متضرر میشوند بنابراین نمیشود مسائل روز شهری را به بهانه مسائل اقتصادی نادیده گرفت
شهروند همدانی بعد از ترافیک ۴۵ دقیقهای به محل کارش میرسد
وی با اشاره به اینکه چالشهای مالی و مدیریتی برای پروژهها همیشه وجود داشته است، یادآور شد: هنر مدیریت شهری این است که بتواند درآمدزایی کند و اگر بخواهیم به بهانههای اقتصادی کاری نکنیم و دچار روزمرگی شویم، مردم متضرر میشوند بنابراین نمیشود مسائل روز شهری را به بهانه مسائل اقتصادی نادیده گرفت.
وی با بیان اینکه امروز شهروند همدانی هر روز نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه در ترافیک میماند تا به محل کارش برسد، تأکید کرد: در حال حاضر موضوع ترافیک یک اولویت برای شهر همدان است چراکه این موضوع چالشی است که روز به روز همدان را محاصره میکند و به نظر میرسد اگر سرمایههای فکری، اجتماعی و اقتصادی شهرداری دلسوزانه به سمت بحثهای ترافیکی سوق داده شود میتواند تا حد زیادی مشکلات شهر را به حداقل برساند.
اقدامات کوتاهمدت و میانمدت برای کنترل ترافیک میدان مدرس
سجادزاده برای حل معضل ترافیک میدان مدرس و بلوار رجایی در فصل گردشگری پیشرو تصریح کرد: تعدیل مسیر و کمعرض کردن رفوژ وسط، جلوگیری از پارک دوبله در این مسیر و انسداد خروجیهای منطقه منوچهری کارهایی است که در کوتاهمدت میتوان انجام داد تا ترافیک را کنترل کرد.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه فشار ترافیکی در این قسمت از شهر زیاد است و مدیریت شهری باید فکری برای آن انجام دهد، گفت: در میانمدت نیز طرحهایی از قبیل طرحهای تعریضی، ایجاد کُندرو و بحثهای مالکیتی در بلوار رجایی صورت بگیرد تا این معضل حل شود ضمن اینکه مشاغل خُردهفروشی باید از این بلوار به بخش دیگری منتقل شود.
انتهای پیام