به گزا ش ایسنا، عرفان خسرویان، رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در کنفرانس ملی مهارتی ایران که امروز در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به هدف برگزاری کنفرانس اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری کنفرانس شکلدهی و سیاستگذاری به اکوسیستم حوزه مهارتی کشور است این کنفرانس میتواند به عنوان چراغ راهی برای مجریان و برنامهریزان و سیاستگذاران برای تحقق اهداف مهارتی کشور باشد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه یکی از اصلیترین سوالاتی که مطرح میشود نوع، نحوه و کنش نهاد های دولتی و خصوصی در حوزه آموزشها و توسعه برنامههای فنیحرفهای است، بیان کرد: دولتها برای افزایش نرخ رشد و توسعه و پیشرفت برنامهریزیها میکنند، افزایش نرخ تولید داخلی حتی به اندازه یک درصد میتواند کارنامه دولت را پربار کند.
خسرویان با بیان اینکه سیاستهای اقتصادی، صنعتی و برنامههای توسعهای کشور را میتوان بر اساس الگوهای موفق، جهت دهی کرد، گفت. گفت: مدلهای مختلفی در دنیا کار شده است که در طول کنفرانس مقالات ارزشمندی در این زمینه در پنل ها ارائه میشود معروفترین مدل فنی و حرفه ای، مدل کشور آلمان است کشوری که اقتصاد قدرتمند و پایدار دارد و برنامههای آموزشی فنی و حرفهای را دنبال میکند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: در کشور چین یک چرخش راهبردی اتفاق افتاده است بازی و برنامههای آموزشی نخبه پرورانی به برنامههای آموزشی انبوه تغییر یافته است که محور آن کالجهای فنی و حرفهای هستند. کشور چین برنامههای جدی در حوزه فنی و حرفهای برنامهریزی کردهاست و چند ده میلیارد به این حوزه اختصاص داده است.
وی ادامه داد: کشور هند نیز بهعنوان یک اقتصاد نوظهور، برنامههای مفصلی را در حوزه آموزش مهارتی و توسعه برنامه مهارتی طراحی کرده در حقیقت هند خود را پایتخت مهارت جهان معرفی کردهاست میبینیم که همه کشورها برنامههای گوناگون دارند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: ما در ابتدای برنامه هفتم توسعه هستیم مقام معظم رهبری شعار امسال را بحث تولید با مشارکت مردم قرار دادهاند اگر جهش تولید بخواهیم یکی از محورهای آن جهش حوزه مهارت در کشور است و باید با همکاری بین دستگاهی و سیاستگذاری های دقیق در بالادست بتوانیم برنامههای حوزه مهارتی و فنیحرفهای را در کشور طراحی کنیم. امیدواریم در این دو روز به این اتفاقات پرداخته شود افتخار ما این است که از ابتدای دولت سیزدهم در دوره جدید وزارت علوم با توجه وزیر علوم دانشگاه فنیحرفهای ارتقای خوبی یافته است و دانشگاه فنیحرفهای در نظام آموزش عالی کشور در شاخصهای مختلف رشد خوبی داشته است.
انتهای پیام