به گزارش ایسنا، در جلسهای با حضور وزیر آموزش و پرورش دستاوردهای این وزارتخانه و برنامه های پیش رو تشریح شد. در این جلسه مجتبی همتیفر گفت: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک عضو جدید و نوپای خانواده بزرگ نظام تعلیم و تربیت کشور است که مأموریت زمینهسازی برای تربیت و رشد کودکان بدو تولد تا شش سال تمام از طریق کودکستانها، خانوادهها و رسانه و محصولات را در کشور بر عهده دارد.
وی در خصوص اقدامات تحولی سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: در این زمینه برنامهای تنظیم کردهایم و برش سالیانه آن در حال پیادهسازی است. تثبیت برنامه استقرار و تحولی آغاز شده و کارهایی در این زمینه انجام دادیم؛ اقداماتی بهصورت آزمایشی اجرایی شد که در سال ۱۴۰۳ بهصورت کمی افزایش خواهد یافت. برنامهها و اقدامات ذیل اهداف علمیاتی و راهبردهای تعیین شده در هر حوزه تعیین شده است.
همتیفر درباره اولویتهای سازمان در سال ۱۴۰۳، گفت: بهعلت نوپا بودن سازمان، این اولویتها در امتداد برنامههای گذشته خواهد بود. مهمترین اولویت استقرار سازمان و تثبیت اقدامات آن ذیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
وی افزود: یکی از مهمترین وظایف اصلی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، ساماندهی و توسعه کمی و کیفی کودکستانها است که در اولویت برنامهها نیز قرار دارد. اولویت دیگر ما ارتقای نظارت بر مراکز و کودکستانها است.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره سایر فعالیتهای اصلی در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال ۱۴۰۲، ۳۰ هزار و ۸۰۰ کودکستان در سراسر کشور با تطبیق شرایط خود با ضوابط جدید، ساماندهی شده و مجوز تأسیس جدید بهشکل الکترونیک برای آنها صادر شده است. امیدواریم امسال این اقدام تکمیل شود و این اقدام زیرساختی الکترونیکی اقدام بسیار مهم سازمان تعلیم و تربیت کودک بود. با توسعه دولت الکترونیک، ثبتنام و اعطای مجوز به مراکز گسترش خواهد یافت و تسهیل خدمترسانی را شاهد خواهیم بود. همچنین برای ملموس کردن خروجی خدمات، فاز آزمایشی سامانه الکترونیکی «کودکستانیاب» را طراحی کردهایم که اطلاعات کودکستانهای مجاز از جمله شهریه به تفکیک هر پایه را اجرایی کردهایم. برای سال جدید هم این سامانه تکمیل خواهد شد و والدین میتوانند کودکستانهای فعال دارای مجوز در هر منطقه به همراه شهریه مجاز را جستجو کنند.
در فرآیند ساماندهی، حدود ۴۳ هراز نفر از مؤسسان باسابقه و متقاضیان جدید تأسیس کودکستان در دورههای توسعه شایستگیهای فردی و حرفهای ویژه مؤسسان شرکت کردند که این روند در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه توسعه مراکز موجود حتماً در دستور کار ماست، افزود: مراکز فعلی با توجه به اهداف و برنامههای سازمان حتماً باید گسترش یابد. در همین راستا، افق سازمان پوشش ۱۰۰ درصدی مشمولان دوره پیشدبستانی است که برای آن نیازمند توسعه مراکز تراز و استاندارد و همچنین اعتبارات حمایتی برای پوشش مخاطبان و مناطق لازمالتوجه هستیم که اقتضا میکند دولت و مجلس در این باره توجه ویژهای نماید تا ثمرات آموزشی و تربیتی آن را در دورههای تحصیلی آتی بهویژه دوره ابتدایی ببینیم.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: از دیگر اولویتهای سازمان، ایجاد بستر خدماتی عرضه محصولات زیستبوم اوان کودکی است، زیرا بخش مهمی از تربیت و رشد در دوره اوان کودکی در این مسیر رخ میدهد. در همین راستا، پس از فراخوان و شناسایی محصولات و بستههای تربیت و یادگیری از همه تولیدکنندگان بهویژه فعالان مردمی و غیردولتی، ۴۷ کتاب کار و بسته تربیت و یادگیری کودکستانی تأیید و برای بهرهبرداری در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ توصیه و ابلاغ گردیده است. این فرآیند توسط دبیرخانه ظرفیتهای مردمی سازمان و در قابل سازوکار «یارستان کودکستان» راهبری میشود. هماکنون در سومین گام «یارستان کودکستان» در حال دریافت و بررسی محصولات تربیتی در حوزه زیستبوم اوان کودکی هستیم که محصولات دریافتی در این فراخوان، پس از بررسیهای کارشناسی و در صورت تأیید سازمان، معرفی و ابلاغ رسمی خواهد شد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی درباره والدگری و توانمندسازی والدین از این منظر هم اشاره کرد و گفت: توانمندسازی والدین به ویژه مادران یکی از مزایا و نقاط قوت سازمان تعلیم و تربیت کودک است. اقدامات و فعالیتهایی در این حوزه طراحی شده و برخی نیز به اجرا درآمده است، از جمله در این زمینه در دبیرخانه ملی «هوای مادری» با رویکرد مشارکت مردمی و حلقههای میانی بهجد دنبال کردهایم که شناسایی و تشکیل هستههای تربیتی «مادر و کودک» به عنوان ایدهای نو و تحولی از طریق همین دبیرخانه پیگیری میشود.
انتهای پیام