گزارش ایسنا از ماجراهای پنج‌گانه «نورالدین خانزاده»

چطور «نون خ» دومین سریال پرتداوم صداوسیما شد؟

جدیدترین اثر تلویزیونی سعید آقاخانی که به مهمترین پروژه او طی پنج سال اخیر تبدیل شده، با استناد به آمار مخاطبان و همچنین نگاه کارشناسان، یکی از موفق‌ترین سریال‌های طنز یک دهه اخیر صداوسیما به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، مجموعه تلویزیونی «نون خ» که این روزها فصل پنجم آن روی آنتن شبکه یک می‌رود، از جمله سریال‌های شاخص سازمان صداوسیماست که در اغلب فصول، با واکنش‌های مثبتی مواجه شده و مخاطب فراوانی جذب کرده است.

در حالی که تا پیش از «نون خ»، تنها مجموعه «پایتخت» به اندازه‌ای در میان مخاطبان و مدیران رسانه مقبولیت به دست آورده بود که به تولید پنج سری برسد، حالا سازندگان «نون خ» نیز این به دستاورد رسیده‌اند. گروه اصلی خالق این سریال را می‌توان شامل سعید آقاخانی کارگردان و بازیگر نقش اصلی، مهدی فرجی تهیه‌کننده و امیر وفایی نویسنده فیلمنامه دانست که البته با حضور چهره‌های فراوانی در پشت و جلوی دوربین، همراهی می‌شوند.

سعید آقاخانی بازیگر، نویسنده و کارگردان ۵۲ ساله سینما، تلویزیون و نمایش خانگی، خود اهل شهرستان بیجار در استان کردستان است که پیش از این اثر، حدود ۱۰ سریال را برای تلویزیون ساخته بود و پس از کارگردانی سری نخست، هنوز هیچ سریال دیگری در تلویزیون نساخته است. با این حال بسیاری مجموعه پنج فصلی «نون خ» را بهترین ساخته این فیلمساز کُرد می‌دانند.

آغاز یک برند در شبکه یک

مجموعه «نون خ» برای نخستین بار نوروز ۹۸ روی آنتن شبکه یک سیما رفت و قصه اهالی یک روستای کردنشین را با محوریت شخصی به نام «نورالدین خانزاده» که یکی از بزرگان و معتمدان روستا به شمار می‌رفت، روایت کرد. در فصل اول «نورالدین» که به شغل فرآوری تخمه آفتاب‌گردان اشتغال دارد، در دریافت عواید حاصل از فروش محصول تخمه کشاورزان روستا که در اختیارش قرار گرفته بود، دچار مشکل می‌شود و همین اتفاق، ماجراهایی طنزآمیز را برای اهالی این روستا به وجود می‌آورد.

در آن زمان طبق اعلام روابط عمومی سازمان صداوسیما، «نون خ» در نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات این سازمان در رقابت با «زوج یا فرد» شبکه سه و «بر سر دوراهی» شبکه دو صدرنشین شد، ولی رقم میزان بیننده این سریال به انتشار نرسید.

زلزله و کرونا در سری دوم

یک سال بعد، خالقان «نون خ» انار را جایگزین تخمه آفتاب‌گردان کردند و در این اثر که برای اولین بار در فاصله نوروز و رمضان ۹۹ پخش شد، «نورالدین» و شرکا در حالی که با کاشت و فروش انار، کسب‌وکار به راه انداخته‌اند، دچار زلزله می‌شوند و به اجبار به چادر نقل مکان می‌کنند.

این سری از مجموعه، در عین نمایش پدیده زمین‌لرزه در قصه، از پدیده دیگری به نام ویروس کرونا تأثیر گرفت و در حالی که گفته می‌شد برای حدود ۳۰ قسمت برنامه‌ریزی شده است، در اثر شیوع کرونا و قطع تولید مجموعه‌های نمایشی، به نوعی نیمه‌کاره به پایان رسید تا با وعده سازندگان، ماجرا در فصل سوم ادامه یابد.

«نون خ ۲» مطابق آمار منتشرشده از نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، ۵۶ درصد بیننده جذب کرد و یکی از سریال‌های پربیننده سال لقب گرفت.

اتفاق مهمی که در سری دوم «نون خ» افتاد، تصویربرداری تقریبا کل سریال در لوکیشن روستایی بود؛ برخلاف فصل اول که بخش قابل توجهی از آن در تهران می‌گذشت. این امر را بسیاری از عوامل جذابیت بیشتر این اثر می‌دانند که در فصول بعد هم ادامه یافت.

قصه یک معدن پرماجرای طلا

«نون خ ۳» که برای اولین بار در نوروز ۱۴۰۰ به آنتن رسید، قصه اهالی روستا را در حالی روایت می‌کند که یک معدن طلا در نزدیکی روستا پیدا شده و برخی از شخصیت‌ها، تلاش می‌کنند تا با استخراج طلا از آن، به ثروت دست یابند.

«نون خ ۳» یکی از موفق‌ترین سریال‌های نوروزی صداوسیما طی سالیان بود و طبق اعلام رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، با جذب ۸۲.۱ درصد مخاطب، رکورد سریال‌های نوروزی سیما را شکست.

«نون خ» که به طور کلی اثری کم‌حاشیه به شمار می‌رود، در این فصل به علت پخش ترانه‌ای که از موسیقی مشهور ترکیه‌ای الهام گرفته بود، خبرساز شد و واکنش اهالی موسیقی را برانگیخت. این امر در حالی است که از فصل نخست، همواره یکی از نقاط جذابیت این سریال، موسیقی‌های تیتراژ آن بود.

افت نسبی در «نون خ ۴» 

مجموعه «نون خ» در فصل چهارم که برای نخستین بار نوروز ۱۴۰۲ به پخش رسید، از شخصیت‌های ده بالا رونمایی کرد. قصه این سری از سریال، به حمله گرگ‌ها به روستای محل زندگی «نورالدین خانزاده» می‌پردازد و در آن، ماجراهای حضور شکارچی از ده بالا و «جاناتان» گاو متعلق به شخصیت «سلمان» رخ می‌دهد.

این فصل از سریال به اندازه سری‌های گذشته با واکنش‌های مثبتی مواجه نشد و بسیاری آن را ضعیف‌ترین فصل «نون خ» می‌دانند. با این حال، «نون خ ۴» بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان صداوسیما، با کسب ۸۳.۵ درصد مخاطب در نظرسنجی مرکز تحقیقات ، از «آتش و باد» شبکه سه پیشی گرفت و پربیننده‌ترین سریال نوروز ۱۴۰۲ شد.

سفر «نون خ» به جاده

سری پنجم این سریال از اواخر ماه رمضان ۱۴۰۳ با تفاوت‌های عمده و قابل توجهی نسبت به چهار فصل قبل، روی آنتن سیما رفته که از آن جمله می‌توان به غیبت تنی چند از هنرپیشه‌های سریال مانند سیدعلی صالحی و علی صادقی و حضور کمرنگ برخی دیگر از بازیگران مانند سیروس سپهری، نسرین مرادی و علی اخوان اشاره کرد که تاکنون در سری پنجم حضور نداشته‌اند و به نظر می‌رسد در قسمت‌های آینده، به این مجموعه اضافه خواهند شد. هدیه بازوند نیز که ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی فصول قبل بود، تا میانه سریال در این اثر حضور نداشت.

«نون خ ۵» به خلاف فصل‌های گذشته که روایت قصه اهالی یک روستا در همان روستا به شمار می‌رفت، با کاهش شمار بازیگران اصلی، قصه شماری از اهالی این روستا را به مثابه یک خانواده نسبتا پرجمعیت، در سفر از غرب ایران به جنوب شرق کشور روایت می‌کند. آن‌ها برای شرکت در نمایشگاه صنایع دستی و همچنین دنبال کردن رد «خلیل خانزاده» (حمیدرضا آذرنگ) که یک پرنده قیمتی را قاچاق می‌کند، به استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان سفر می‌کنند.

با اضافه شدن عناصری چون سفر و جاده و کاهش جدی شمار شخصیت‌ها، «نون خ» که از ابتدا به عنوان جایگزینی برای مجموعه «پایتخت» مطرح می‌شد، در این سری شباهت فراوانی به آن پیدا کرده است.

این فصل که به تازگی از نیمه پخش عبور کرده، بعد از سری چهارم که ۳۰ قسمت داشت، با حدود ۲۵ قسمت، دومین فصل طولانی این سریال به شمار می‌رود.

وقتی ۴۱ بزرگتر از ۸۳ شد!

«نون خ ۵» البته با یک حاشیه نیز مواجه شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی از سیاسیون اهل استان کرمان، به تصویر یکی از شخصیت‌های سریال که در چند سکانس حضور دارد، معترض شدند و این شخصیت را که دچار اعتیاد بود، اهل کرمان دانستند. در مقابل مهدی فرجی تهیه‌کننده سریال در یادداشتی، توضیح داد که این شخصیت هم فاقد لهجه کرمانی است و هم پیش از رسیدن مینی‌بوس حامل شخصیت‌ها به استان کرمان، در قصه حاضر شده است.

اتفاق جذاب فصل پنجم «نون خ» را می‌توان ارائه تصویری بسیار زیبا و دوست‌داشتنی از قوم بلوچ دانست که پیش از این در آثار پرمخاطب سینما، تلویزیون و نمایش خانگی دیده نشده بود.

بر اساس اعلام محسن شاکری‌نژاد رییس مرکز تحقیقات صداوسیما در نشست خبری اخیر برای گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان صداوسیما، این مجموعه ۴۱.۵ درصد مخاطب جذب کرده و جالب آن که بنا به تصریح او، این آمار از آمار فصل قبل ۱۰ درصد بالاتر است. این در حالی است که روابط عمومی سازمان صداوسیما، میزان بیننده فصل قبل را ۸۳.۵ درصد اعلام کرده بود!

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403020100311
  • خبرنگار : 30190

برچسب‌ها