بهمن قدمی دمآبی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به عوامل اقتصادی اثرگذار بر حوزه گردشگری، اظهار کرد: در علم اقتصاد بنگاهها یا تولیدکننده کالا هستند و یا تولیدکننده خدمات، یعنی هر بنگاهی کالا و یا خدمتی را تولید میکند.
وی افزود:عموماً بنگاههایی که تولیدکننده خدمات هستند از بنگاههایی که تولیدکننده کالا هستند دشواری کار بیشتری دارند، یعنی بنگاههایی که ماهیت خدماتی دارند باید زیرساختها و استانداردهای بیشتر و گستردهتری را رعایت کنند تا خدمت تولیدی در بازارها مشتری بیشتر و بهتری را جذب کند و بتواند کسب درآمدی داشته باشد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ماهیت گردشگری نوعی خدمت است، تصریح کرد: یعنی افراد و موسساتی که در بنگاهی در حوزه گردشگری فعالیت دارند عموماً یک کار خدماتی انجام میدهند، به همین دلیل باید استانداردها و ویژگیهای خاصی را رعایت کنند تا بتوانند خروجی مناسب و بهینه را اتخاذ کنند.
قدمی بیان کرد: در حوزه گردشگری وقتی به آمارها در سطح بینالملل و ملی نگاه میشود میبینیم خدمات گردشگری در حال افزایش است، یعنی در گذشته سازمانی تحت عنوان صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی وجود داشته اما در چند سال گذشته وزارت صنایعدستی، گردشگری و میراث فرهنگی تشکیل شده که در سیستم اقتصادی و نظام حاکمیتی ما به حوزه گردشگری نگاه ویژهای میشود.
وی گفت: اگر به روند پیشرفت تکنولوژی و علم نگاه شود حوزههای کسب درآمد امروز و گذشته به حاشیه میرود چرا که تکنولوژی، هوش مصنوعی، اینترنت و ... جای کالاها،خدمات و مشاغل را در آینده خواهد گرفت، یعنی ۹۰ درصد از کسب و کارهای امروز که منبع درآمد افراد است در آینده وجود نخواهد داشت و جای آن را هوش مصنوعی و تکنولوژی پیشرفته خواهد گرفت.
این مدرس دانشگاه افزود: حوزه گردشگری به واسطه ماهیت خدمتی بودن و اینکه بشر یک حس را داراست نمیتوان گفت هوش مصنوعی میتواند جای گردشگری را بگیرد.
قدمی اضافه کرد: از طرف دیگر زمانی که تکنولوژی گسترش یابد هوش مصنوعی در سطوح مختلف زندگی افراد ورود پیدا میکند و این مساله موجب میشود که با از بین رفتن بسیاری از فعالیتها، اوقات فراغت افراد افزایش و منابع درآمدی آنها گسترش یابد، پس در این میان نیاز به خدمات گردشگری بیشتر احساس میشود، بنابراین عصر تکنولوژی که با آلودگی، سر و صدا و ... همراه است نیاز به گردشگری را بیش از پیش در افراد ایجاد میکند.
وی یادآور شد: با از بین رفتن فعالیتهای مختلف در آینده، حوزه گردشگری گسترش مییابد، اما این گسترش در دنیا با موانعی روبروست و در کشور ما موانع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و قانونی هر کدام به نوعی میتواند در حوزه گردشگری به یک نقطه قوت و یا ضعف تبدیل شود، یعنی نمیتوان گفت در حوزه گردشگری صرفاً یک عامل دخیل است بلکه انبوهی از عوامل دست به دست هم میدهند تا گردشگری در یک مکان جغرافیایی گسترش و یا تضعیف شود.
این کارشناس مسائل اقتصادی در استان بیان کرد: اگر در حوزه گردشگری به عوامل اقتصادی توجه کنیم میبینیم در کشور و استان درآمد افراد کم است، بنابراین اگر بخواهیم حوزه گردشگری تقویت شود باید اقدامی صورت گیرد تا درآمد اقتصادی افراد نیز افزایش یابد، یعنی در مجموعه جغرافیایی که مردم درآمد پایینی دارند دغدغه آنها تامین نیازهای اولیه خواهد شد، در حقیقت نخستین مانع برای حوزه گردشگری درآمد کم افراد است که اگر بخواهیم این حوزه را ارتقا دهیم باید درآمد اقتصادی افراد را به نوعی بالا ببریم.
قدمی با بیان اینکه گردشگری در کشور فعالیتی گران به شمار میرود، تاکید کرد: باید هزینهها را کاهش دهیم مثلاً مسافری که از استانی به چهارمحال و بختیاری قصد سفر داشته باشد به جز جاده جایگزینی برای حمل و نقل ندارد و حتی برای اسکان در استان از نظر اقامت فاصله بسیاری با استانداردهای دنیا وجود دارد، یعنی تختهای اقامت به لحاظ هزینه قیمت بالایی را دارد و جذب گردشگر امکانپذیر نیست.
این مدرس دانشگاه با اشاره به نبود تنوع پذیری خدمات گردشگری در مقاصد گردشگری کشور، تصریح کرد: باید تنوعپذیری را در خدمات گردشگری ارتقا دهیم تا گردشگر بتواند در بازه قیمتی مختلف کیفیت مختلفی را نیز انتخاب کند، یعنی اقامت را در درجهبندی مختلف به گردشگران ارائه دهیم.
قدمی خاطرنشان کرد: عامل دیگری که در علم اقتصاد میتواند در حوزه گردشگری موثر باشد تقویت زیرساختهای اقتصادی در حوزه گردشگری است تا از این طریق بتوان درآمد عرضهکنندگان خدمات گردشگری را افزایش و هزینهها کاهش یابد، اگر بتوان این عوامل را اصلاح کرد قطعاً میتوان درآمدهای بسیار بالایی را از حوزه گردشگری کسب کرد.
انتهای پیام