در معرفی پل های تاریخی ایران باید بگوییم که نه تنها شاهکارهایی از معماری هستند بلکه تاریخ و فرهنگ ایران را نیز با خود به تصویر میکشند و زیباییهای معماری تا اهمیت اجتماعی، هر یک از این پلها داستان خود را دارند و این آثار تاریخی به علت نوع ساخت، طراحی و معماری خاص خود، همچنان پابرجا مانده و هنوز هم مورد استفاده هستند.
سابقه ساخت پلها در ایران به دوران هخامنشیان بازمیگردد که برای ارتباط دو شهر یا روستا بر روی رودخانههایی خروشان یا درههایی عظیم ساخته میشدند، اوج معماری ایران در پلسازی را میتوانید در دوران صفویان ببینید که پلهای بسیاری از آن دوران در سراسر ایران بر جای مانده است. شهرهای غربی ایران نیز از این امر مستثنی نبودهاند، به طوریکه در شهرستان کبودراهنگ پلی به نام «کوریجان» وجود دارد، این پل در روستایی به همین نام و بر روی رودخانه قرهچای از دوران صفوی به یادگار مانده و ثبت فهرست آثار ملی کشور شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به پل تاریخی کوریجان اظهار کرد: پل تاریخی کوریجان یکی از بزرگترین و زیباترین پلهای تاریخی مربوط به دوران صفویه در شهرستان کبودراهنگ بوده که این سازه و بنای تاریخی در تاریخ ۲۵ بهمن ۷۹ به شماره ۳۲۴۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مهدی غلامی با بیان اینکه این پل واقع در ۲۲ کیلومتری شمال همدان بر روی رودخانه قرهچای احداث شده و چندینبار در سالهای اخیر توسط میراث فرهنگی مرمت شده است، تصریح کرد: پل آجری کوریجان با پنج دهانه بزرگ و چهار دهانه کوچک مزین به قوسهای جناغی از بناهای به جای مانده از دوران صفویه است که در دوران قاجار نیز مورد مرمت قرار گرفته است.
وی با اشاره به قرار گرفتن این پل بر روی رودخانه قرهچای ادامه داد: این رودخانه آخرینبار در سال ۹۸ بر اثر بارندگیهای شدید جاری شد اما پس از آن سال به علت کاهش بارندگیها و خشکسالیهای متوالی خشک شده بود که خوشبختانه پس از پنج سال دوباره این رودخانه جان تازهای به خود گرفته و آب در این رودخانه جاری فصلی جاری شده و جاری شدن آب در زیر این پل تاریخی زیبایی دوچندانی به این سازه فاخر داده است.
غلامی خاطرنشان کرد: یک کیلومتر بعد از پل تاریخی کوریجان حوضچههای تغذیه مصنوعی توسط اداره منابع آب شهرستان احداث شده و آب جاری رودخانه فصلی قرهچای پس از عبور از پل تاریخی داخل حوضچههای این تغذیه مصنوعی سرازیر شده و توسط این حوضچهها نسبت به تقویت سفرههای زیرزمینی اقدام میشود.
وی با بیان اینکه هنوز هم روستائیان و کشاورزان اطراف از این پل تردد دارند، تصریح کرد: حملونقل ادوات سنگین یکی از جمله تهدیدات و خطرات برای تخریب این پل محسوب میشود که در همین رابطه تردد ادوات سنگین و ماشینهای سنگین از روی این پل دارای محدودیت است.
غلامی با اشاره به اینکه در همین رابطه در سالهای اخیر این امر را در فضای مجازی اطلاعرسانی کردهایم، افزود: خوشبختانه این اطلاعرسانیها از نقش مؤثری در فرهنگسازی برای حفظ و مراقبت از این اثر تاریخی توسط مردم برخوردار بوده است.
مدیر منابع آب شهرستان کبودراهنک هم در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به تغذیه مصنوعی واقع در یک کیلومتری پل تاریخی کوریجان اظهار کرد: در این منطقه دارای ۱۱ حوضچه هستیم که در سالهایی که بارش زیاد باشد، آب از سد آبگینه و صالحآباد سریز میکند و این حوضچهها آبگیری میشوند.
هادی خضریان با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت آبگیری این حوضچهها حالت معمولی دارد و معمولاً حوضچههای آخر برای نشت آب خالی هستند، خاطرنشان کرد: سال گذشته سه تا چهار حوضچه تغذیه مصنوعی آبگیری شده بود و امسال نیز آبگیری این حوضچهها حالت معمولی دارد.
مدیر منابع آب شهرستان کبودراهنک در پایان یادآور شد: در حال حاضر با توجه به بارشهای اخیر آب در رودخانه فصلی قرهچای در زیر پل تاریخی کوریجان جاری شده است.
به گزارش ایسنا، با توجه به قدمت این اثر تاریخی زیبا حفظ و نگهداری از این شاهکار معماری ایرانی در پلسازی ضروری بوده و در این ارتباط برای جلوگیری از آسیب به این پل تاریخی به علت برخی از ترددهای احتمالی ادوات سنگین توجه ویژه به ساخت و احداث پلهای دیگر برای تردد به نظر نیاز است.
انتهای پیام