به گزارش ایسنا، بسیاری از کشورهای جهان سالانه آمارهایی را از تصادفات رانندگی منتشر میکنند که به نوبه خود بالا است و لزوم انجام اقداماتی برای کاهش این آمار را مورد توجه قرار میدهد.
مقامات بسیاری از کشورها عواملی چون کیفیت پایین جادهها، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، پایین بودن مبلغ جریمههای رانندگی و ... را به عنوان محرکهای افزایش تصادفات ذکر کردهاند و در تلاش هستند تا با کنترل برخی از آنها، شاهد کاهش این رخدادهای رانندگی باشند.
بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تعداد مرگ و میر سالانه ناشی از تصادفات جاده ای به ۱.۱۹ میلیون نفر کاهش یافته است. با این حال، تصادفات با بیش از ۲ مرگ در دقیقه و بیش از ۳۲۰۰ مرگ در روز همچنان عامل اصلی مرگ و میر کودکان و جوانان ۵ تا ۲۹ ساله است.
بنابر اعلام سایت اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، از سال ۲۰۱۰ میلادی، مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای با ۵ درصد کاهش به ۱.۱۹ میلیون نفر در سال رسیده است. با این حال، تصادفات جاده ای همچنان یک بحران ایمنی جهانی است که عابران پیاده، دوچرخه سواران و سایر افراد آسیب پذیر را تهدید میکند.
یکی از اقدامات معمولی که کشورها برای کاهش تصادفات انجام میدهند، افزایش جریمههای رانندگی است که باعث میشود رانندگان در هنگام رانندگی احتیاطهای بیشتری را در نظر بگیرند و در نهایت حوادث نیز کاهش یابد.
به طور مثال، کشور لتونی که هر ساله آمار بالایی از تصادفات رانندگی را ثبت میکند، برای کاهش این نوع از حوادث افزایش جریمههای رانندگی را در نظر گرفته است و همچنین رانندگان خاطی با خطر ابطال گواهینامه هم روبرو هستند.
در فنلاند نیز جریمهها محاسبه و به صورت درصدی از درآمد متخلفان کسر میشود. همچنین در اتحادیه اروپا، جزئیات تخلفهای رانندگان بین کشورهای عضو به اشتراک گذاشته میشود و جریمه به طور خودکار به آدرس فرد متخلف ارسال میشود.
یکی از رایجترین و پرهزینهترینِ این تخلفها تخطی از سرعت مجاز در کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. که نه تنها حد آن کشور به کشور و بسته به نوع گذرگاه متفاوت است بلکه جریمههای وضع شده برای آن نیز در کشورهای مختلف فرق دارد.
جریمه سرعت غیرمجاز در اتحادیه اروپا چقدر است؟
در ایتالیا جریمه برای پیمودن ۱۰ کیلومتر در ساعت بیش از سقف مجاز از ۴۱ یورو شروع میشود و برای پیمودن با سرعتی بیش از ۶۰ کیلومتر در ساعت بالاتر از حد مجاز به ۳۳۱۶ یورو میرسد. اضافه بر این، راننده متخلف بسته به مجموعه شرایط حاکم در زمان تخلف، با جریمههایی همچون ممنوعیت دورهای رانندگی و دریافت نمرات منفی که با رسیدن به ۲۰ به لغو گواهینامه رانندگی منجر میشود، مواجه میشود.
در فرانسه نیز جریمه پیشفرض سرعت غیرمجاز ۶۸ یورو برای محدوده خارج از شهر و ۱۳۵ یورو برای محدوده شهری است که برای تجاوز ۵۰ کیلومتر در ساعت از سقف مجاز به ۱۵۰۰ یورو نیز میرسد. البته همزمان ۱ تا ۶ نمره منفی نیز در پرونده راننده متخلف درج میشود.
در آلمان، این جریمه از ۲۰ یورو در محدوده خارج شهر و ۳۰ یورو برای محدوده شهری برای پیمودن تا ۱۰ کیلومتر در ساعت بالاتر از سرعت مجاز تا ۶۸۰ یورو برای رانندگی با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت یا بیشتر از حد مجاز، متغیر است. همچنین در صورت تجاوز بیش از ۲۰ کیلومتر در ساعت، محدودیت رانندگی برای یک ماه نیز در مورد راننده خاطی اعمال میشود. این جریمه با رسیدن سرعت تخلف به ۷۰ کیلومتر در ساعت به سه ماه میرسد که همزمان دو نمره منفی نیز در پرونده راننده ثبت میشود.
در اسپانیا هم جریمه عدم رعایت سقف سرعت به صورت پلکانی از ۱۰۰ تا ۶۰۰ یورو افزایش مییابد.
اما در تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، جریمه تجاوز از سرعت مجاز، سقف ندارد. به عنوان نمونه در فنلاند، «جریمه روزانه» بر اساس درآمد خالص روزانه متخلف محاسبه میشود که معمولا نصف درآمد خالص روزانه راننده متخلفی در نظر گرفته میشود که بیش از ۲۰ کیلومتر در ساعت از سرعت مجاز تجاوز کرده باشد. در فنلاند این نوع جریمه برای تخلفهای دیگری از جمله عبور از چراغ قرمز به نحوی که ایمنی تردد را به خطر اندازد و رانندگی بدون گواهینامه هم اعمال میشود.
به گزارش یورونیوز، در اروپا ولی خارج از اتحادیه نیز سوئیس دیگر کشوری است که سیستم محاسبه جریمه بر پایه درآمد راننده متخلف را اجرا میکند.
با اجرای قانون جدید، عدم پرداخت جریمه سرعت غیرمجاز گذشته از این که به هنگام درخواست ویزای شنگن و یا ورود دوباره به اتحادیه اروپا میتواند برای راننده متخلف مشکلساز شود، به مرور زمان مشمول جریمه دیرکرد میشود و رقم آن نیز افزایش خواهد یافت.
توجه داشته باشید در طول دوره حضور در اتحادیه اروپا فردی که خودرویی را کرایه میکند، مسئول پرداخت به موقع جریمههای احتمالی آن است.
جرایم رانندگی در کشورهای دیگر
کانادا هم برای سرعت غیرمجاز ۲۵ هزار دلار جریمه در نظر گرفته است.
همچنین در ژاپن، اگر فردی در صورت مصرف الکل رانندگی کند، ۸۷۰۰ دلار جریمه میشود و برای عبور از چراغ قرمز هم ۴۲۰ دلار جریمه خواهد شد.
در همین حال، رانندگان در انگلیس به طور متوسط ۱۰۰ دلار برای سرعت غیرمجاز می پردازند.
در ایتالیا هم رانندگی در صورت مصرف الکل به شدت ممنوع است. این مجازات با جریمه ۶۴۰۰ دلاری و دو سال ممنوعیت رانندگی در نظر گرفته شده است.
با این حال، در ایالات متحده تعیین میانگین مبلغ جریمه دشوار است، زیرا بستگی به قوانین هر ایالت دارد. به عنوان مثال در «ویرجینیا» رانندگان متخلف مجبور به پرداخت ۲۶۰۰ دلار برای سرعت غیرمجاز خواهند شد.
همچنین در میان کشورهای آسیایی، چین با میانگین جریمه ۳۰۰ دلاری پیشتاز است. اما رانندگی در صورت مصرف الکل به ۱۵ روز حبس تعزیری و شش ماه محرومیت از رانندگی محکوم خواهند شد.
در کشور ترکیه پس از دستگیری افراد بیتوجه به قانون ممنوعیت عدم مصرف مشروبات الکلی در زمان رانندگی، پس از تحویل قبضهای جریمه سنگین به فرد خاطی، وی را به مسافت ۳۰ کیلومتری از محل زندگی منتقل میکنند، سپس وی مجبور است با اسکورت پلیس این مسافت را تا شهر پیادهروی کند.
نرخ جرایم رانندگی درکشور ایسلند نیز با وجود زیرساختهای ضعیف جادهای بسیار بالا است و پلیس میتواند با توجه به وضعیت رانندگی، جریمههای سنگینی را صادر کند. با در نظر گرفتن وسعت زیاد و جمعیت محدود ایسلند، کیفیت جادهها در این کشور پایینتر از سایر کشورهای اروپایی است. معمولا بیشتر جادههای این کشور ترکیبی از راه آسفالت و خاکی یا سنگریزهای است.
برخی قوانین غیرمعمول و عجیب رانندگی
۱ - کودک نباید در صندلی جلو ماشین بنشیند
اگر کودکی دارید و اتفاقا قصد دارید در اروپا رانندگی کنید باید بدانید که برخی محدودیتها در این رابطه وجود دارد. در اکثر کشورهای اروپایی کودکان دستکم باید قدشان به ۱۳۵ سانتیمتر رسیده باشد تا بتوانند روی صندلی جلو بنشینند. این البته در برخی کشورهای دیگر سختگیرانهتر هم هست. به عنوان مثال در ایتالیا و آلمان قد حداقل ۱۵۰ سانتیمتر است.
در نظر داشته باشید که فقط طول قد نیست که باید رعایت شود. در کشوری مانند اسپانیا مهم نیست شما قدتان چقدر باشد، چرا که باید دستکم ۱۸ سال داشته باشید تا اجازه نشستن در صندلی جلوی ماشین را پیدا کنید.
۲ - دوربینهای سرعت را با سطلهای زباله اشتباه نگیرید
هیچ کس دوست ندارد در تعطیلات خود به خاطر سرعت غیرمجاز جریمه شود. دوربینهای سرعت در هر کشور اروپایی متفاوت است. برای مثال در ایتالیا این دوربینها میتوانند بزرگ و نارنجی روشن باشند و اگرچه ممکن است به نظر واضح بیاید اما به راحتی میتوان آنها را با یک صندوق پستی یا حتی یک سطل زباله روشن در کنار جاده اشتباه گرفت.
۳ - عینک زاپاس داشته باشید
شاید تعجب کنید اگر بشنوید در فرانسه، اسپانیا و سوئیس، افراد عینکی باید همیشه در حین رانندگی یک عینک دوم نیز با خود به همراه داشته باشند.
مواردی وجود داشته که از راننده خواسته شده عینک دوم خود را به پلیس نشان دهد و در صورت عدم انجام این کار، جریمهای ناخواسته و قابل اجتناب پرداخت کردهاند.
۴ - کپسول آتشنشانی به همراه داشته باشید
در کشورهایی چون بلژیک، سوئد، دانمارک و نروژ داشتن یک کپسول آتشنشانی همیشه در خودرو الزامی است. یکی دیگر از موارد غیرمنتظرهای که ممکن است از شما خواسته شود این است که ثابت کنید بلوکهای چوبی و پلاستیکی دارید که در صورت لزوم میتوانید آنها را پشت چرخهای خودرو قرار دهید تا از حرکت ناخواسته خوردرو به عقب در حالت ایست، جلوگیری کند.
این موضوع به ویژه در کشور استونی به کار شما می آید چرا که در صورت همراه نداشتن این بلوکها جریمه میشوید.
۵ - نوشیدن آب و خوردن تنقلات پشت فرمان ممنوع
آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که عادت دارید به هنگام رانندگی یک میانوعده سریع و یا یک لقمه کوچک میل کنید؟ اگر پاسخ مثبت است به قبرس سفر نکنید چون در صورتی که در خیابانها و جادههای این کشور این کار را انجام دهید ممکن است با عواقب جدی رو به رو شوید.
این کشور رانندگان را از خوردن و آشامیدن در حین رانندگی کاملا منع کرده است. این حتی شامل آب آشامیدنی نیز میشود و ممکن است برای این کار با جریمه سنگینی رو به رو شوید.
۶ - ماشین خود را تمیز نگه دارید
در برخی از کشورها ممکن است شما به خاطر شرایطی که ماشینتان دارد جریمه شوید. او اضافه میکند که مسئله فقط چراغهای شکسته، لامپهای سوخته و یا خرابی برفپاککن نیست بلکه حتی کثیفی خودرو هم میتواند شما را به دردسر بیندازد.
در بلغارستان و بلاروس رانندگی با خودروی کثیف غیرقانونی است. چه پلاک خودروی شما کثیف باشد و چه شیشههای آن، فرقی نمیکند، هر کدام که باشد در این دو کشور جریمه خواهید شد. پس اگر هر یک از این دو کشور در فهرست دیدنیهای شما هستند، باید از تمیز بودن خودروی خود اطمینان حاصل کنید.
۷ - هنگام رانندگی از هدفون استفاده نکنید
احتمالا بسیار شنیدهاید که به جای استفاده از تلفن همراه و صحبت کردن با دوستان خود در هنگام رانندگی باید از هدفون استفاده کنید؛ اما صبر کنید، قبل از اینکه جواب تلفن دوستتان را بدهید، کمی درباره کشورهای اروپایی که روی این موضوع سختگیر هستند، بیشتر بدانید.
برخی از کشورهای اروپایی به صورت کلی استفاده از هدفون با سیم و یا حتی بیسیم را در هنگام رانندگی ممنوع اعلام کردهاند. فرانسه در سال ۲۰۱۵ استفاده از هرگونه هدفون و هر دستگاهی را که در گوش افراد صدا منتشر میکند، ممنوع کرد. اگر شما در فرانسه چنین تخلفی مرتکب شوید، ممکن است با جریمهای سنگین و امتیاز منفی قابل توجه در گواهینامه خود رو به رو شوید.
انتهای پیام