فضیلت رمضان بر شب زنده داری و حضور در شب های احیاء است؛ در رمضان، مؤمنان با کارت «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ» به مهمانی خداوند دعوت شده اند، در این مهمانی میزبان، خداوند است و مهمانان را شخصاً دعوت کرده است.
به گزارش ایسنا، در احادیثی که از اهل بیت نقل شده بیشتر شب بیست و هفتم را شب قدر دانسته و روایاتی را در این مورد نقل میکنند، از جمله این روایت این است که ابی بن کعب در مورد شب قدر گفت: به خدا قسم من شب قدر را می دانم و دانشم در این مورد، فراوان است. شب قدر آن شبی است که رسول خدا(ص) ما را به شبزندهداری در آن امر کرد و آن شب، شب بیست و هفتم ماه رمضان است.
آخرین راز و نیازهای هر فرد با پرودگار خود، نزول قرآن، وجود شب های قدر که بنا به روایتی در این شب ها همه مقدرات رقم میخورد، از مهم ترین عوامل برتری شب بیست و هفتم است.
پختن نان سنتی و «کولیره» در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان از آیین سنتی مردم کردستان است که هنوز هم جایگاه خود را بین مردم از دست نداده است.
بسیاری از افراد نذر خاصی دارند و در ماه رمضان آن را ادا میکنند. ولی برخی دیگر برای خوشحال کردن روزهداران و ثواب بردن، انواع نذری ماه رمضان را تهیه میکنند. زنان با پختن این نان و پخش کردن آن میان همسایگان و آشنایان، نذر و نیت های خود را ادا می کنند.
۲۷ رمضان نزد مومنین اهل سنت از اهمیت خاصی برخوردار است، به طوری که از این روز به پیشواز عید می روند و هر کسی بنا به توانایی مالی خود، در این پیشواز شرکت می کند، در این امر خانم ها پیش قدم بوده اند و با پختن شیرینی و انواع نان های سنتی که به آن «کولیره بیست و هفتم» می گویند، حضوری پر رنگ تر دارند.
اگر کمی ریز بینانه تر به این قضیه نگاه کنیم، در این میان دسته واژه «کولیره بیست و هفتم» در میان روزه داران نوید فایق آمدن بر سختی و عبور از تاریکی روح، با شب زنده داری، تلاوت قرآن، شرکت در لیالی احیاء همراه بوده است.
اگرچه پختن نان سنتی در کردستان به داغی تنور در روزگاران قدیم نیست، اما هنوز جایگاه خود را میان مردم کردستان به ویژه در روستاها از دست نداده است و بانوان از صبح بیست و ششمین روز ماه مبارک رمضان، خود را برای تهیه کولیره شب بیست و هفتم این ماه پر فضیلت آماده و از بعدازظهر خمیر تهیه شده را به کولیره تبدیل می کنند.
انتهای پیام