به گزارش ایسنا، به نظر میرسد نسخه جیپیتی-۴ هوش مصنوعی چت جیپیتی در حال حاضر ۸۲ درصد متقاعد کنندهتر از انسانها عمل میکند.
به نقل از نیواطلس، مدلهای زبانی هوش مصنوعی در حال حاضر در تغییر نظر مردم بسیار مؤثر هستند. در یک مطالعه پیش چاپ جدید که توسط محققان موسسه فناوری فدرال سوئیس لوزان انجام شده است، ۸۲۰ نفر در مورد دیدگاههای خود در مورد موضوعات مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. این دیدگاهها شامل موضوعاتی با حساسیت نسبتا کم تا مسائل به شدت سیاسی متغیر بود.
با ضبط مواضع اولیه، شرکتکنندگان سپس وارد مجموعهای از مناظرههای متنی پنج دقیقهای با افراد دیگر و با جیپیتی ۴ شدند و پس از آن، دوباره با آنها مصاحبه شد تا بررسی شود آیا نظرات آنها در نتیجه گفتگو تغییر کرده است یا خیر.
در موقعیتهای انسان در مقابل انسان، این بحثها به نتیجه معکوس منجر میشد همچنین موضع افراد تقویت شد و آنها کمتر نظر خود را تغییر دادند. جیپیتی موفقیت بیشتری داشت و عملکردی از نظر آماری ناچیز به میزان ۲۱ درصد بهتر داشت.
سپس، محققان اطلاعات دموگرافیک مختصری در مورد طرف مقابل افراد در مباحثه از جمله جنسیت، سن، نژاد، وضعیت شغلی و گرایش سیاسی به انسانها و هوش مصنوعی دادند و دستورالعملهای صریح برای استفاده از این اطلاعات برای ایجاد استدلالهای خاص برای شخص مورد نظر را ارائه کردند.
نکته قابل توجه اینجاست که در واقع این اطلاعات باعث شد که مناظرهکنندگان انسانی بدتر عمل کنند اما هوش مصنوعی توانست از این دادههای اضافی برای تأثیرگذاری زیادی استفاده کند و مناظرهکنندگان شخصی سازی شده هوش مصنوعی به میزان قابلتوجه ۸۱.۷ درصد، مؤثرتر از انسانها عمل کردند.
هیچ شکی وجود ندارد که هوش مصنوعی به زودی بزرگترین دستکاری کننده افکاری خواهد شد که جهان تا به حال دیده است. این فناوری میتواند در مقیاس وسیع عمل کند و برای هر فرد استدلال خاص تنظیم کند و در عین حال دائما روشها و استراتژیهای خود را اصلاح کند.
علاوه بر این هوش مصنوعی در حال دستیابی به ابزارهای جدید قدرتمندی است که زیست شناسی ما تبدیل به سلاحی علیه ما میکند. اگر جیپیتی-۴ تنها با دانستن اطلاعات اجتماعی و جمعیتشناختیتان در تنظیم رویکرد خود بهتر عمل میکند، تصور کنید که چقدر بهتر میتواند به وضعیت عاطفی شما در لحظه دسترسی پیدا کند.
هفته گذشته، شرکت هوش مصنوعی هیوم(Hume) رابط صوتی همدلانه(AVI) خود را معرفی کرد. این یک مدل زبانی است که برای مکالمات گفتاری طراحی شده و در حالی که وضعیت عاطفی فرد را از طریق لحن صدا ردیابی میکند محتوا ارائه میدهد.
AVI نه تنها تلاش میکند تا احساسات را مشخص کند، بلکه لحن خود را نیز انتخاب میکند تا با حال و هوای کاربر مطابقت داشته باشد.
و هیوم موارد دیگری را نیز در نظر دارد. مدلهای دیگر از دسترسی به دوربین برای تماشای حالات چهره، الگوهای حرکتی و واکنشهای کاربر نسبت به آنچه در حال رخ دادن است استفاده میکنند تا اطلاعات بیشتری درباره نحوه دریافت پیام جمعآوری کنند.
اما در واقع، همه این موارد منافع شما را به عنوان اولویت اصلی خود نخواهند داشت. این فناوری میتواند به راحتی افراد را متقاعد و ذهن آنها را دستکاری کند. بدن ما احساسات و نیات ما را ایجاد میکند و هوش مصنوعی میتواند از آنها برای هدایت ما استفاده کند.
انتهای پیام